Wiadomości Branżowe

Dynamika wzrostu na rynku makaronów w Polsce utrzyma się w 2014 roku

Teaser
  • Dynamika wzrostu na rynku makaronów w Polsce utrzyma się w 2014 roku
  • Już ponad połowa rynku makaronów należy do marek własnych sieci


Warszawa, 22 stycznia 2014 r. ? W okresie od grudnia 2012 r. do listopada 2013 r. rynek makaronów w Polsce zanotował 3-procentowy wzrost w odniesieniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Obserwowany wzrost nastąpił zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Wg analityków instytutu GfK w 2014 roku trend wzrostowy utrzyma się, zarówno jeśli chodzi o ilość, jak i wartość sprzedawanego makaronu.

Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK w monitorowanym okresie, polskie gospodarstwa domowe kupiły łącznie ponad 137 tys. ton makaronu. Na poziomie zakupów pojedynczego gospodarstwa domowego daje to przeciętnie ponad 10 kg zakupionego makaronu na gospodarstwo w ciągu 12 miesięcy. Częstotliwość zakupów tej kategorii wyniosła średnio 17 aktów zakupowych w ciągu roku. Najczęściej, bo aż 14 razy, kupowano makarony krótkie, przeznaczając na nie 75 proc. całkowitej sumy pieniędzy wydawanych rocznie na makaron. Z analiz wynika, iż polski rynek makaronów w ostatnim roku był wart 749 mln zł.

Urszula Adamowicz, analityk kategorii Panelu Gospodarstw Domowych GfK: ?Znanym na tym rynku markom coraz trudniej konkurować z markami własnymi sieci. Przede wszystkim ze względu na różnicę cen w przeliczeniu na kilogram makaronu. Produkty takich sieci sklepów jak Biedronka czy Lidl są o prawie 3 zł tańsze w przeliczeniu na kilogram produktu niż asortyment producentów markowych. Na przestrzeni kilku ostatnich lat udział marek własnych w rynku makaronów stale wzrastał, a w 2013 r. przekroczył 50 proc.?. Wg prognoz analityków GfK monitorujących ten segment rynku, w 2014 roku dynamika wzrostu tej kategorii utrzyma się na podobnym poziomie.

Liderem na rynku makaronów jest Biedronka, która posiada 28 proc. udziału ilościowego, z trzema głównymi markami: Vitalia, Dobrusia i Pastani. Z kolei wśród producentów markowych niezmiennie od kilku lat największy udział w rynku ma Lubella (12 proc.). Pozostali czołowi producenci makaronów markowych to: Eko-Mak, Makarony Polskie, Goliard i Czarneckie Makarony.

Wykres
Rynek makaronu w Polsce w ujęciu ilościowym w podziale na producentów (w tys. kg)

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.


GfK
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 13 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje,  zaawansowane technologie oraz metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach. W 2012 roku Grupa GfK wypracowała sprzedaż na poziomie 1,51 miliarda euro.

Źródło GfK Polonia. Dostarczył netPR.pl

Similar Posts