To już ostatni dzwonek na skompletowanie wyprawki szkolnej. Choć wiÄ™kszość rodziców produkty szkolne zaczyna kupować w wakacje, to co czwarty zwleka z tym do ostatniej chwili. Na wybór konkretnego miejsca zakupów najwiÄ™kszy wpÅ‚yw majÄ… bogata i zróżnicowana oferta produktów, promocje i atrakcyjne ceny. Dlatego, jak wynika z badaÅ„ agencji SW Research dla Carrefoura, 70 proc. rodziców robi zakupy szkolne w super- i hipermarketach, a 40 proc. – w specjalistycznych sklepach papierniczych.
– Produkty szkolne pojawiajÄ… siÄ™ na naszych póÅ‚kach już z poczÄ…tkiem wakacji, natomiast najwiÄ™kszy ich wybór klienci majÄ… w poÅ‚owie sierpnia, dlatego też widzimy wtedy najwiÄ™ksze zainteresowanie artykuÅ‚ami szkolnymi. Duże zainteresowanie widzimy również w pierwszych dniach wrzeÅ›nia, już po rozpoczÄ™ciu roku szkolnego, kiedy rodzice uzupeÅ‚niajÄ… brakujÄ…ce elementy wyprawek szkolnych – mówi agencji Newseria Biznes Marta Baran, dyrektorka DziaÅ‚u ZarzÄ…dzania Relacjami z Klientem w Carrefour Polska.
Z badania opinii i postaw zakupowych, które dla Carrefoura przeprowadziÅ‚a agencja SW Research, wynika, że dwie trzecie rodziców (63 proc.) kompletuje wyprawkÄ™ szkolnÄ… podczas wakacji. Co czwarty (niemal 23 proc.) zostawia to na ostatniÄ… chwilÄ™.
Na wybór konkretnego miejsca zakupów najwiÄ™kszy wpÅ‚yw majÄ… bogata i zróżnicowana oferta produktów, promocje i atrakcyjne ceny. Ponad poÅ‚owa rodziców kupuje w dyskontach, a ponad 72 proc. wybiera hiper- i supermarkety (odpowiednio 41,5 proc. i 31,2 proc.).
– Prawdopodobnie wynika to z bardzo szerokiej oferty, przystÄ™pnej cenowo i jakoÅ›ciowo. Dużym zainteresowaniem cieszÄ… siÄ™ też specjalistyczne sklepy papiernicze, z których korzysta wedÅ‚ug deklaracji okoÅ‚o 40 proc. rodziców – mówi Marta Baran.
Przy zakupie wyprawki szkolnej coraz wiÄ™cej rodziców bierze pod uwagÄ™ opiniÄ™ dzieci. Niemal 60 proc. wskazaÅ‚o, że jest w stanie zapÅ‚acić wiÄ™cej za produkt, który podoba siÄ™ podopiecznym. JeÅ›li jednak rodzic musi siÄ™ kierować kwestiami cenowymi, oznacza to czasami konieczność poÅ›wiÄ™cenia innych walorów produktu.
– Podczas szukania artykuÅ‚ów taÅ„szych, zamienników, wÅ‚aÅ›nie preferencje dzieci sÄ… tym, z czego najczęściej rodzice rezygnujÄ… w pierwszej kolejnoÅ›ci. Tak deklaruje okoÅ‚o 30 proc. rodziców – zaznacza dyrektorka DziaÅ‚u ZarzÄ…dzania Relacjami z Klientem w Carrefour Polska.
Kolejne 26 proc. w razie koniecznoÅ›ci oszczÄ™dzania rezygnuje z estetyki produktu, ale jednak prawie 28 proc. twierdzi, że stara siÄ™ nie iść na kompromisy i szuka produktów zarówno atrakcyjnych cenowo, jak i dobrych jakoÅ›ciowo i podobajÄ…cych siÄ™ dziecku.
Dla części to jednak cena i promocje sÄ… gÅ‚ównym kryterium wyboru wyprawki. To istotna lub bardzo istotna kwestia dla 81 proc. pytanych. Niemal 70 proc. na zakupy szkolne zamierza wydać 300–700 zÅ‚.
– Ze wzglÄ™du na trudnÄ… sytuacjÄ™ rynkowÄ… klienci czÄ™sto dzielÄ… zakupy na części, natomiast oczywiÅ›cie zdarzajÄ… siÄ™ tacy, którzy robiÄ… jedne duże zakupy szkolne za jednym razem. DziÄ™ki wiÄ™kszym zakupom w Carrefourze klienci mogÄ… oszczÄ™dzić sporo pieniÄ™dzy, korzystajÄ…c np. z aplikacji Mój Carrefour czy Karty Dużej Rodziny – podkreÅ›la Marta Baran.
W wiÄ™kszych sklepach, przy promocjach, w których np. przy zakupie dwóch produktów drugi jest taÅ„szy, zakupy nie muszÄ… oznaczać dużego nadwyrężenia domowego budżetu. Ponad 80 proc. Polaków spodziewa siÄ™ wzrostu tegorocznych wydatków na artykuÅ‚y szkolne, dlatego przed zakupami porównuje ceny i oferty.
– Klienci sÄ… bardzo skoncentrowani na niskich cenach, ale w dalszym ciÄ…gu doceniajÄ… szerokÄ… ofertÄ™ artykuÅ‚ów szkolnych. ZaczynajÄ… je kupować w hipermarketach, gdzie ten wybór jest rzeczywiÅ›cie szeroki, a po rozpoczÄ™ciu roku szkolnego tylko uzupeÅ‚niajÄ… brakujÄ…ce pojedyncze elementy już bliżej domu, w mniejszych sklepach – zaznacza ekspertka.
