– Praca kontrolerów lotu jest niezagrożona i w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci nie zostanie zastÄ…piona robotami – ocenia Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezeska Polskiej Agencji Å»eglugi Powietrznej. Jednak inwestycje w technologie wspierajÄ…ce prace kontrolerów to konieczność, a koszty ich wdrożenia najlepiej równoważyć, opracowujÄ…c wspólne rozwiÄ…zania w skali miÄ™dzynarodowej. Konieczność unowoczeÅ›niania wynika przede wszystkim z potrzeb i wyzwaÅ„ zwiÄ…zanych ze stale rosnÄ…cym ruchem lotniczym oraz niewystarczajÄ…cÄ… liczbÄ… pracowników obsÅ‚ugujÄ…cych go.
– Cyfrowi kontrolerzy i technologia caÅ‚kowicie zastÄ™pujÄ…ca ludzi to nie jest jeszcze teraz przyszÅ‚ość. Technologia i skomplikowane systemy sÄ… dla wsparcia decyzji kontrolera ruchu lotniczego. Technologia ma wspierać decyzje podejmowane przez kontrolera ruchu lotniczego, a nie sama decydować o tym, jak samoloty latajÄ…, jak siÄ™ separujÄ… – ocenia w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Już dziÅ› szeroko pojÄ™ta cyfryzacja i automatyzacja coraz Å›mielej wkracza w obszar zarzÄ…dzania ruchem lotniczym. Frequentis, austriacki dostawca systemów komunikacji i informacji ATC, podpisaÅ‚ w tym roku z amerykaÅ„skÄ… FederalnÄ… AdministracjÄ… Lotnictwa porozumienie, w ramach którego przeniesie istniejÄ…cy krajowy sprzÄ™t do kontroli radiowej przestrzeni powietrznej z obecnego systemu analogowego na cyfrowÄ… komunikacjÄ™ protokoÅ‚u internetowego. Na Litwie Frequentis wprowadzi cyfrowe, zautomatyzowane narzÄ™dzie do oceny ryzyka, aby usprawnić zarzÄ…dzanie ruchem lotniczym w przypadku lotów bezzaÅ‚ogowych. Z kolei na lotnisku w Monachium ta sama firma przeprowadzi testy systemu wirtualnej wieży kontroli lotów, aby sprawdzić jego przydatność na wiÄ™kszych lotniskach. Możliwe zastosowanie tego rozwiÄ…zania w praktyce to utworzenie wirtualnej wieży jako systemu tymczasowego na czas zbliżajÄ…cego siÄ™ remontu wieży kontroli lotów.
– Kontrolerzy pracujÄ… na bardzo skomplikowanych i zbudowanych w szerokich konsorcjach systemach kontroli ruchu lotniczego. Systemy te wspierajÄ… pracÄ™ kontrolerów tak, żeby separować samoloty, bo to jest podstawowy obowiÄ…zek każdej agencji żeglugi powietrznej. W tej chwili już nie budujemy sami tych systemów, tylko w kooperacji z innymi krajami, żeby to byÅ‚o po prostu lepsze, żeby można byÅ‚o wspólnie testować różne rozwiÄ…zania, a na koÅ„cu wspólny system jest też efektywniejszy i taÅ„szy – wskazuje prezeska Polskiej Agencji Å»eglugi Powietrznej.
Polscy kontrolerzy ruchu i eksperci PAÅ»P wspóÅ‚projektujÄ… nowy system zarzÄ…dzania przestrzeniÄ… powietrznÄ… w Europie. System iTEC SkyNEX bÄ™dzie nowoczesnym narzÄ™dziem kontroli ruchu lotniczego, który ma siÄ™ przyczynić do poprawy bezpieczeÅ„stwa i pÅ‚ynnoÅ›ci lotów oraz do wzrostu ekonomicznej i Å›rodowiskowej efektywnoÅ›ci przewoźników lotniczych. System ma pozwalać na szybkÄ… i bezpiecznÄ… wymianÄ™ informacji miÄ™dzy wieloma podmiotami korzystajÄ…cymi z europejskiej przestrzeni powietrznej, niezbÄ™dnych do sprawnego zarzÄ…dzania ruchem lotniczym. Konsorcjum zrzesza obok PAÅ»P sześć innych europejskich agencji: niemieckÄ…, brytyjskÄ…, hiszpaÅ„skÄ…, holenderskÄ…, norweskÄ… i litewskÄ… oraz agencjÄ™ kanadyjskÄ….
– System kontroli ruchu lotniczego to jest podstawowe narzÄ™dzie dla nas, a wszystkie inne systemy informatyczne sÄ… takim software house’em, który wspiera pracÄ™ i zbieranie danych. Za wszystkimi rzeczami zwiÄ…zanymi z obsÅ‚ugÄ… urzÄ…dzeÅ„, chociażby radarów, już w tej chwili stoi system informatyczny – mówi Magdalena Jaworska-Maćkowiak.
Sam fakt wykorzystania tego typu technologii nie stanowi jednak o tym, że systemy obecnie wykorzystywane w lotnictwie rzeczywiÅ›cie sÄ… tymi najnowoczeÅ›niejszymi, jakie można wdrożyć. Widać to na przykÅ‚adzie amerykaÅ„skiej Federalnej Administracji Lotnictwa. AmerykaÅ„ski UrzÄ…d Rozliczania RzÄ…du USA (odpowiednik polskiej Najwyższej Izby Kontroli) opublikowaÅ‚ niedawno wyniki kontroli 138 systemów lotniczych. NieprawidÅ‚owoÅ›ci lub potencjalne nieprawidÅ‚owoÅ›ci rzutujÄ…ce na bezpieczeÅ„stwo stwierdzono w trzech czwartych z nich. Przeważnie byÅ‚y to kwestie zwiÄ…zane z tym, że stosowane rozwiÄ…zania byÅ‚y zwyczajnie przestarzaÅ‚e. BrakowaÅ‚o im wydajnoÅ›ci operacyjnej, a także pojawiaÅ‚y siÄ™ trudnoÅ›ci z naprawami, bo brakowaÅ‚o już części zamiennych i osób wyspecjalizowanych w serwisowaniu ich. Kontrola byÅ‚a pokÅ‚osiem poważnej awarii systemów, do której doszÅ‚o w styczniu 2023 roku i która spowodowaÅ‚a uziemienie tysiÄ™cy lotów w caÅ‚ym kraju.
Tymczasem zwÅ‚aszcza duże możliwoÅ›ci operacyjne sÄ… jednym z kluczowych kryteriów, jakie bÄ™dÄ… musiaÅ‚y speÅ‚niać systemy kontroli w najbliższym czasie. Widać to zwÅ‚aszcza w krajach takich jak Polska, w których ruch lotniczy w najbliższych latach bÄ™dzie siÄ™ dynamicznie zwiÄ™kszaÅ‚.
– Obserwujemy wzrost ruchu na lotniskach, ale caÅ‚y czas zamkniÄ™ta przestrzeÅ„ Ukrainy i restrykcje nad BiaÅ‚orusiÄ… i RosjÄ… powodujÄ…, że ten ruch lata po prostu po poÅ‚udniu Europy. My musimy być gotowi na powrót tego ruchu. We wspóÅ‚pracy z Network Managerem przygotowaliÅ›my scenariusze, które dotyczÄ… nie tylko powrotu ruchu nad PolskÄ…, tylko caÅ‚ej Europy i my jesteÅ›my takÄ… bramÄ…, która musi być gotowa. I sÄ… dwie proste rzeczy: musimy mieć wystarczajÄ…cÄ… liczbÄ™ kontrolerów ruchu lotniczego i sprawny system, na którym kontrolerzy pracujÄ… – kwituje prezeska PAÅ»P.
Nabór na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego do Polskiej Agencji Å»eglugi Powietrznej prowadzony jest w sposób ciÄ…gÅ‚y, wiÄ™c zgÅ‚oszenia sÄ… przyjmowane przez caÅ‚y rok. W czasie wiosennej rekrutacji, jak informowaÅ‚a w czerwcu agencja, wpÅ‚ynęło ponad 2,5 tys. zgÅ‚oszeÅ„. Do sÅ‚użby kontroli ruchu lotniczego zalicza siÄ™: kontrolÄ™ obszaru, kontrolÄ™ zbliżania i kontrolÄ™ lotniska. Kontrolerzy obszaru (jest ich 187) pracujÄ… na sali operacyjnej, bez kontaktu wzrokowego z samolotami przelatujÄ…cymi nad PolskÄ…. Samolotami, które lÄ…dujÄ… na polskich lotniskach, zajmujÄ… siÄ™ kontrolerzy zbliżania (jest ich 149), którzy majÄ… za zadanie bezpiecznie i na czas doprowadzić maszyny do lotnisk docelowych, a samoloty odlatujÄ…ce skierować na trasÄ™ przelotu. W bezpoÅ›redniej okolicy lotniska i na nim za bezpieczny ruch samolotów odpowiadajÄ… z kolei kontrolerzy pracujÄ…cy na wieżach (278 osób). Rekrutowani, szkoleni i zatrudniani przez PAÅ»P kontrolerzy ruchu lotniczego pracujÄ… w Warszawie oraz w oÅ›rodkach regionalnych. CzuwajÄ… nad bezpieczeÅ„stwem pasażerów okoÅ‚o 3 tys. samolotów znajdujÄ…cych siÄ™ każdego dnia w polskiej przestrzeni powietrznej. OdpowiadajÄ… oni nie tylko za bezpieczeÅ„stwo wszystkich operacji lotniczych, ale również za efektywny ruch samolotów oraz unikanie opóźnieÅ„.
