Koncerty to coraz popularniejsza aktywność kulturalna wÅ›ród Polaków. W ostatnich latach szczególnie intensywnie rozwinÄ…Å‚ siÄ™ segment koncertów dużych, stadionowych, gdzie grajÄ… polskie i zagraniczne megagwiazdy. Przedstawiciele branży podkreÅ›lajÄ…, że na zagranicznych rynkach taki trend zauważalnie pogorszyÅ‚ sytuacjÄ™ mniejszych klubów muzycznych i ograniczyÅ‚ popyt na mniej znanych i poczÄ…tkujÄ…cych artystów. TrwajÄ… dyskusje o potrzebie dodatkowego wsparcia, poprzez np. jakÄ…Å› formÄ™ redystrybucji Å›rodków.
Raport Narodowego Centrum Kultury „Aktywność kulturalna Polaków w 2024 roku" wskazuje, że 43 proc. badanych w ubiegÅ‚ym roku uczestniczyÅ‚o w koncercie lub festiwalu muzyki innej niż klasyczna. Z kolei z badania Fundacji Dla Kontrastu „Polska Koncertowa 2025” wynika, że co trzeci Polak w ciÄ…gu ostatnich trzech lat częściej lub zdecydowanie częściej uczestniczyÅ‚ w muzycznych wydarzeniach.
– Od pewnego czasu zauważamy, że w sektorze koncertowym jest bardzo wiele koncertów stadionowych. Szczególnie na rynkach zagranicznych powoduje to, że ci mniejsi artyÅ›ci, mniejsze kluby majÄ… problem ze sprzedażą biletów. Zastanawiamy siÄ™ wiÄ™c, co możemy wprowadzić na polskim rynku, żeby redystrybuować te pieniÄ…dze i żeby byÅ‚o ich wiÄ™cej dla maÅ‚ych artystów i klubów – mówi agencji Newseria Maciej Niewiadomski, wspóÅ‚wÅ‚aÅ›ciciel Siryo.
Z takimi problemami mierzy siÄ™ m.in. brytyjski rynek muzyczny. W 2023 roku media informowaÅ‚y o problemach klubów muzycznych, które doprowadziÅ‚y do zamkniÄ™cia wielu z nich. Taki trend oznacza, że część zespoÅ‚ów i artystów traci miejsce do wystÄ™pów i debiutów. W ubiegÅ‚ym roku brytyjski rzÄ…d poparÅ‚ pomysÅ‚ wprowadzenia dobrowolnej opÅ‚aty od biletów na koncerty grane na stadionach i arenach, która trafiaÅ‚aby na finansowanie mniejszych obiektów. Niedawno „The Guardian” informowaÅ‚, że tÄ™ inicjatywÄ™ organizacji Music Venue Trust poparÅ‚o także wiele najwiÄ™kszych gwiazd, ale również wiÄ™kszość fanów. Przytaczane przez gazetÄ™ dane wskazujÄ…, że opÅ‚ata w wysokoÅ›ci 1 funta od biletów na wszystkie koncerty na arenach i stadionach o pojemnoÅ›ci powyżej 5 tys. widzów mogÅ‚aby przynieść do 25 mln funtów rocznie na rzecz lokalnych klubów zagrożonych zamkniÄ™ciem.
– Nasza rozmowa o redystrybucji pieniÄ™dzy dla mniejszych artystów wzięła siÄ™ z problemów, które pojawiÅ‚y siÄ™ w Wielkiej Brytanii i Francji, gdzie koncerty stadionowe zauważalnie zmniejszyÅ‚y popyt na mniejszych artystów. Mimo że polski rynek dzisiaj tego bardzo nie odczuwa, to w przyszÅ‚oÅ›ci ten problem może siÄ™ zwiÄ™kszyć, dlatego już teraz o tym rozmawiamy – mówi Maciej Niewiadomski. – Jednym z pomysÅ‚ów, który siÄ™ pojawiÅ‚, jest wspieranie supportów, czyli dopÅ‚aty dla wiÄ™kszych artystów, żeby ci mniejsi grali przed nimi. To fundacje mogÅ‚yby redystrybuować te pieniÄ…dze na mniejszych artystów. MyÅ›lÄ™, że to jest superpomysÅ‚, żeby to byÅ‚o przy ministrze kultury albo przy którymÅ› z oÅ›rodków zajmujÄ…cych siÄ™ dystrybucjÄ… pieniÄ™dzy.
Support, czyli wystÄ™p poprzedzajÄ…cy koncert dużej gwiazdy i rozgrzewajÄ…cy publiczność, może być dobrÄ… formÄ… promocji mniej znanych artystów.
– Każdy z dużych artystów byÅ‚ kiedyÅ› maÅ‚y i borykaÅ‚ siÄ™ z tymi samymi problemami. Chodzi wiÄ™c o to, żeby ci mali otrzymali wiÄ™cej szans do zagrania koncertów, żeby mogli siÄ™ pokazać, zdobyć fanów i w przyszÅ‚oÅ›ci zostać headlinerami – tÅ‚umaczy ekspert branży. – To byÅ‚oby oddanie trochÄ™ miejsca tym mniejszym.
Zdaniem respondentów badania „Who is smiling?” przeprowadzonego przez SWPS dziaÅ‚alność koncertowa jest momentem, w którym najczęściej dochodzi do monetyzacji kapitaÅ‚u zgromadzonego w innych etapach pracy artystów. Trasa koncertowa jednoczeÅ›nie może napÄ™dzać inne strumienie przychodów, w tym np. tradycyjnych noÅ›ników.
– Jeżeli chodzi o wybieranie supportów, to obecnie jest to bardzo dowolna metoda. W dużej mierze duzi artyÅ›ci nie chcÄ… ich brać, bo to jest dla nich problem organizacyjny, też kosztowy i czasowy. OczywiÅ›cie sÄ… supporty, ale zawsze może być ich wiÄ™cej – podkreÅ›la Maciej Niewiadomski. – Najczęściej supportujÄ…cy artyÅ›ci nie otrzymujÄ… wynagrodzenia, wiÄ™c na pewno w pierwszej kolejnoÅ›ci byÅ‚oby wsparcie ich finansowo.
W 2024 roku w Polsce zorganizowano 6,9 tys. imprez masowych, które zgromadziÅ‚y 28,2 mln uczestników w caÅ‚ym kraju – wynika z danych GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego „Imprezy masowe w 2024 roku”. Z tego 3,1 tys. wydarzeÅ„ to imprezy artystyczno-rozrywkowe, spoÅ›ród których blisko 70 proc. stanowiÅ‚y koncerty. W porównaniu z 2023 rokiem liczba uczestników masowych imprez artystyczno-rozrywkowych wzrosÅ‚a o 1,8 mln osób (o 17,7 proc.).
W ubiegÅ‚ym roku na Stadionie PGE Narodowy w Warszawie zorganizowano 32 wydarzenia caÅ‚ostadionowe, które przyciÄ…gnęły blisko 1,2 mln uczestników. Na Stadionie ÅšlÄ…skim 22–23 czerwca ub.r. padÅ‚ rekord frekwencji. W dwóch koncertach jednego z najpopularniejszych polskich artystów, Dawida PodsiadÅ‚y, uczestniczyÅ‚o łącznie blisko 180 tys. osób – po 88,5 tys. każdego dnia.
