Wiadomości Branżowe

Influencerzy mogą wpływać na decyzje wyborców, ale i taktykę partii. Ich obecność w dyskursie zmusza tradycyjne media do radykalizacji

Influencerzy mogą wpływać na decyzje wyborców, ale i taktykę partii. Ich obecność w dyskursie zmusza tradycyjne media do radykalizacji
UdziaÅ‚ influencerów zaangażowanych politycznie w debacie publicznej wywiera wpÅ‚yw na wyborców i odgrywa rolÄ™ w ksztaÅ‚towaniu ich decyzji, szczególnie osób niezdecydowanych – stwierdzili naukowcy

UdziaÅ‚ influencerów zaangażowanych politycznie w debacie publicznej wywiera wpÅ‚yw na wyborców i odgrywa rolÄ™ w ksztaÅ‚towaniu ich decyzji, szczególnie osób niezdecydowanych – stwierdzili naukowcy z Uniwersytetu Stanu Pensylwania. Co ciekawe, influencerzy poÅ›rednio zmuszajÄ… też spin doktorów partyjnych do moderowania taktyki wyborczej, a tradycyjne redakcje, w ramach konkurencji o odbiorców, do radykalizacji przekazu. To może mieć wpÅ‚yw na coraz wiÄ™kszÄ… polaryzacjÄ™ postaw spoÅ‚ecznych w debacie publicznej.

Naukowcy chcieli zbadać, w jaki sposób osoby znane z mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych mogÄ… wpÅ‚ywać na partie polityczne, obywateli i tradycyjne media.

– Mamy okreÅ›lonych graczy: partie polityczne, które chcÄ… wygrać wybory, i medianowego wyborcÄ™, który próbuje podjąć decyzjÄ™, na jakÄ… partiÄ™ gÅ‚osować w wyborach, co oznacza zwykle, że jest to wyborca umiarkowany lub niezależny. Mamy również tradycyjne media, które przekazujÄ… wiadomoÅ›ci, czyli na przykÅ‚ad telewizjÄ™. Przyjmijmy, że tradycyjne media wyrażajÄ… poparcie lub czasami sprzeciw wobec okreÅ›lonych elementów polityki lub zbiorów strategii politycznych. Obywatele poszukujÄ… informacji, żeby podjąć decyzjÄ™ w wyborach. Zazwyczaj nie majÄ… wystarczajÄ…cych informacji o skutecznoÅ›ci danej polityki przyjmowanej przez partie polityczne, nie majÄ… pewnoÅ›ci co do skutecznoÅ›ci danego planu podatkowego, przepisów imigracyjnych lub systemu opieki zdrowotnej. Z tego wzglÄ™du polegajÄ… na mediach tradycyjnych, aby uzyskać wiÄ™cej informacji – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Innowacje Wael Jabr, adiunkt Smeal College of Business na Uniwersytecie Stanu Pensylwania.

W podstawowym scenariuszu partie polityczne i media dysponujÄ… informacjami, które nie sÄ… bezpoÅ›rednio dostÄ™pne dla obywateli, ale których obywatele potrzebujÄ… do podjÄ™cia decyzji wyborczej. ZespóÅ‚ badawczy dodaÅ‚ do tego równania influencerów, którzy również majÄ… dostÄ™p do tych informacji i dzielÄ… siÄ™ z nimi na wÅ‚asnych zasadach. DziÄ™ki temu można byÅ‚o zbadać, w jaki sposób media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe mogÄ… wpÅ‚ywać na wyborców.

Liczne badania wskazujÄ…, że obecnie obywatele sÄ… bardziej podatni na kontakt z informacjami politycznymi udostÄ™pnianymi przez influencerów na platformach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych niż w jakichkolwiek innych mediach. Dlatego w naszym badaniu zajÄ™liÅ›my siÄ™ influencerami. W badaniu mamy dwie ich grupy. Jedna skupia osoby o poglÄ…dach liberalnych, identyfikujÄ…ce siÄ™ z partiÄ…, która wyznaje takie poglÄ…dy, czyli w kontekÅ›cie USA jest to Partia Demokratyczna. Druga grupa influencerów reprezentuje poglÄ…dy konserwatywne i w USA skÅ‚ania siÄ™ ku Partii RepublikaÅ„skiej. Influencerzy nie zawsze muszÄ… prezentować swoje prawdziwe poglÄ…dy w okreÅ›lonych sprawach – mogÄ… mieć opinie w kwestiach podatkowych czy imigracyjnych, ale nie muszÄ… ich ujawniać. Zamiast tego czasami uciekajÄ… siÄ™ do wypaczania faktów i publikowania błędnych lub faÅ‚szywych informacji – wskazuje badacz. – Influencer chce zwiÄ™kszać liczbÄ™ obserwatorów i czerpie wartość z wygranej popieranej przez niego partii politycznej.

OkazaÅ‚o siÄ™, że influencerzy w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych posÅ‚ugujÄ… siÄ™ znieksztaÅ‚conymi komunikatami politycznymi, takimi jak dezinformacja, aby zyskać zwolenników i zwiÄ™kszyć swoje zyski.

A to już wiesz?  WiÄ™kszość zwierzÄ…t w ogrodach zoologicznych ma neutralny stosunek do zwiedzajÄ…cych. Obecność czÅ‚owieka wywoÅ‚uje pozytywne reakcje u niewielu gatunków, w tym u sÅ‚oni

– W naszym modelu wypaczenie nie jest nieograniczone. Influencer nie wypacza swojego przekazu w nieskoÅ„czoność, ponieważ obawia siÄ™, że jego reputacja może ucierpieć na niemówieniu prawdy. Obawia siÄ™, że jeÅ›li dopuÅ›ci siÄ™ poważnego kÅ‚amstwa, zostanie zÅ‚apany i jego reputacja zostanie zszargana – mówi Wael Jabr.

Mimo tego ograniczenia przekaz influencerów może skÅ‚onić do zmiany partie polityczne, które – chcÄ…c maksymalizować swoje zyski, czyli przyciÄ…gnąć jak najwiÄ™cej wyborców i wygrać wybory – dostosowujÄ… do ich oczekiwaÅ„ swoje strategie.

– Nie tylko partie polityczne stosujÄ… tÄ™ metodÄ™ – robiÄ… to również media tradycyjne – mówi ekspert. – Ponieważ teraz zagrażajÄ… im influencerzy, którzy odbierajÄ… im odbiorców, wiÄ™c media tradycyjne sÄ… skÅ‚onne zająć bardziej skrajne stanowisko, aby zyskać uwagÄ™ wiÄ™kszej liczby odbiorców i zwiÄ™kszyć zyski. Kluczowe jest to, że influencerzy mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych również przyjmujÄ… bardziej radykalne stanowiska, aby uniknąć konkurencji z mediami tradycyjnymi i innymi influencerami, a także zapewnić zwyciÄ™stwo swojej partii.

To jednak skutkuje jeszcze wiÄ™kszym wypaczeniem przekazu, który ostatecznie dociera do wyborców i jest w stanie bardziej wpÅ‚ynąć na ich poglÄ…dy i przekonania.

– Zachowania wyborcze obywateli bÄ™dÄ… w efekcie bardziej od siebie odlegÅ‚e. Prowadzi to do wiÄ™kszego stopnia polaryzacji. Powstaje pytanie, czy media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe majÄ… wpÅ‚yw na polaryzacjÄ™? Na podstawie naszych wniosków odpowiedź brzmi: tak. InnÄ… kwestiÄ… jest to, czy wywoÅ‚ujÄ… polaryzacjÄ™ – mogÄ™ powiedzieć, że nie jest ona rozstrzygniÄ™ta. Polaryzacja wzrasta od kilku dekad, od czasów, kiedy mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych jeszcze nie byÅ‚o. Jest ona zazwyczaj wyższa w grupach spoÅ‚ecznych, które sÄ… w najmniejszym stopniu obecne w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych i majÄ… z nimi najmniejszy kontakt – ocenia badacz ze Smeal College of Business na Uniwersytecie Stanu Pensylwania.

Badania rzucajÄ… też Å›wiatÅ‚o na potrzeby w zakresie wdrażania mechanizmów zapobiegajÄ…cych znieksztaÅ‚caniu informacji przez influencerów. MogÄ… one obejmować wspóÅ‚pracÄ™ z platformami mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych i wykorzystywanie narzÄ™dzi sztucznej inteligencji do sprawdzania treÅ›ci i oznaczania postów wprowadzajÄ…cych w błąd. Naukowcy pracujÄ… obecnie nad rozszerzeniem swoich prac w celu zbadania roli algorytmów filtrujÄ…cych platform mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych w promowaniu i cenzurze treÅ›ci oraz potencjalnego wpÅ‚ywu algorytmów na wybory. 

A to już wiesz?  Październikowy Barometr Carrefour: koniunktura znów spada

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy