Mimo rozwoju nowych technologii potrzeby dzieci na przestrzeni stuleci niewiele siÄ™ zmieniÅ‚y. Wciąż potrzebujÄ… one przede wszystkim obecnoÅ›ci zaufanych dorosÅ‚ych, którzy pomagajÄ… im wzmacniać kompetencje spoÅ‚eczne. Te kompetencje sÄ… niezbÄ™dne, by poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą siÄ™ z rozwojem cyfrowym. Fundacja Orange chce w ramach nowego programu budować takie umiejÄ™tnoÅ›ci już wÅ›ród przedszkolaków. To o tyle istotne, że z urzÄ…dzeÅ„ mobilnych korzysta prawie 2/3 dzieci w wieku od dwóch do piÄ™ciu lat.
– Nie zmieniliÅ›my ani sposobu podejÅ›cia do siebie wzajemnie, ani sposobu, w jaki siÄ™ socjalizujemy. Tego, co mÅ‚ody czÅ‚owiek potrzebowaÅ‚ 1000 lat temu i potrzebuje teraz, to przede wszystkim obecnoÅ›ci dorosÅ‚ych – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes dr Marek Kaczmarzyk, prof. Uniwersytetu ÅšlÄ…skiego, biolog, neurodydaktyk i memetyk.
Dr Kaczmarzyk w opracowaniu „SiÅ‚a różnorodnoÅ›ci” wskazuje, że historycznie przetrwanie zależaÅ‚o w znacznym stopniu od sprawnoÅ›ci w gromadzeniu i przekazywaniu informacji dotyczÄ…cej nie tylko technicznych szczegóÅ‚ów dziaÅ‚ania, ale także relacji i zależnoÅ›ci pomiÄ™dzy ludźmi, którzy je podejmowali. Dotyczy to zwÅ‚aszcza rozwoju dzieci, które pragnÄ… nie tylko obecnoÅ›ci dorosÅ‚ego i wspóÅ‚dziaÅ‚ania, ale także rozmowy. Specyficzny gatunkowo jÄ™zykowy fenomen daje nam niemal nieskoÅ„czone możliwoÅ›ci.
– Szczególnie na wczesnym etapie kilku pierwszych lat nasze mózgi formatujÄ… podstawowe kompetencje relacyjne, od jÄ™zyka po empatiÄ™, a wiÄ™c obecność Å›wiadomego, empatycznego, mówiÄ…cego i wrażliwego dorosÅ‚ego to jest to, czego mÅ‚odym ludziom trzeba i byÅ‚o trzeba zawsze – przekonuje prof. Uniwersytetu ÅšlÄ…skiego. – Pierwsze dwa lata życia bez wÄ…tpienia powinny siÄ™ odbywać bez ekranu, ale to z powodu czysto fizjologicznego. Po prostu nasze struktury odpowiedzialne za zmysÅ‚y, gÅ‚ównie wzroku, ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ dosyć dÅ‚ugo przez pierwsze dwa lata życia, a ponieważ ekrany dajÄ… kontrast, który nie wystÄ™puje w przyrodzie, to dobrze by byÅ‚o, żeby na tym etapie ksztaÅ‚towania tych struktur dzieci siÄ™ z nimi nie zderzaÅ‚y. Ale później technologia cyfrowa powinna powolutku, oczywiÅ›cie w miarÄ™ zdrowego rozsÄ…dku i praktycznego podejÅ›cia, pojawiać siÄ™ w życiu mÅ‚odych ludzi, bo oni bÄ™dÄ… w tym Å›wiecie cyfrowym żyć.
Kompetencje spoÅ‚eczne i emocjonalne sÄ… fundamentalne, zwÅ‚aszcza w Å›wiecie peÅ‚nym ekranów. Szczególnie że – jak wynika z badania „BrzdÄ…c w sieci 2.0 – używanie urzÄ…dzeÅ„ mobilnych przez dzieci w wieku 4–6 lat a wybrane funkcje poznawcze” – z urzÄ…dzeÅ„ mobilnych korzysta już jedna trzecia dzieci miÄ™dzy 12. a 23. miesiÄ…cem życia i blisko dwie trzecie dzieci w wieku od dwóch do piÄ™ciu lat. Na ogóÅ‚ spÄ™dzajÄ… one czas z urzÄ…dzeniami przenoÅ›nymi w towarzystwie rodziców lub innych osób dorosÅ‚ych, ci jednak nie zawsze sÄ… Å›wiadomi treÅ›ci, z jakimi faktycznie stykajÄ… siÄ™ dzieci.
– Dla mÅ‚odego czÅ‚owieka najwiÄ™kszym wyzwaniem jest maÅ‚o Å›wiadomy dorosÅ‚y, innymi sÅ‚owy taki dorosÅ‚y, który z jednej strony skrajnie patrzy na technologiÄ™ cyfrowÄ… jako wcielone zÅ‚o i caÅ‚kowicie izoluje dziecko od tej przestrzeni, albo odwrotnie – taki, który widzi w technologii rozwiÄ…zanie problemów i np. sposób na zajÄ™cie czymÅ› mÅ‚odego czÅ‚owieka – ocenia dr Marek Kaczmarzyk.
– Ważne, aby dzieci znaÅ‚y zasady bezpiecznego korzystania z internetu, ksztaÅ‚ciÅ‚y w sobie zdrowe nawyki cyfrowe i żeby rozwijaÅ‚y kompetencje spoÅ‚eczne i emocjonalne, bo to umiejÄ™tność wspóÅ‚pracy, empatia, zdolność do rozpoznawania wÅ‚asnych emocji, a także zarzÄ…dzania nimi, krytyczne myÅ›lenie sÄ… tarczÄ… ochronnÄ… i fundamentem do tego, aby dzisiaj funkcjonować w prawidÅ‚owy sposób we wspóÅ‚czesnym Å›wiecie – tÅ‚umaczy MaÅ‚gorzata Kowalewska, czÅ‚onkini zarzÄ…du ds. programowych Fundacji Orange. – Bardzo czÄ™sto my doroÅ›li wpadamy w takÄ… puÅ‚apkÄ™ myÅ›lenia, że jeżeli dziecko dobrze sobie radzi z nowinkami technologicznymi czy aplikacjami cyfrowymi, to tak samo Å›wietnie bÄ™dzie sobie radziÅ‚o z zagrożeniami, które może napotkać w Å›rodowisku cyfrowym. Tak jednak nie jest.
Jak wskazuje ekspertka, dzieci, które wiedzÄ…, jak ważne sÄ… relacje miÄ™dzyludzkie i które majÄ… wokóÅ‚ siebie zaufanych dorosÅ‚ych, bÄ™dÄ… bardziej odporne na zagrożenia Å›rodowiska cyfrowego. Rozwój kompetencji spoÅ‚ecznych i emocjonalnych, takich jak umiejÄ™tność wspóÅ‚pracy, komunikacji, rozumienia emocji swoich i innych, krytycznego myÅ›lenia czy kulturalnej dyskusji, pomogÄ… dzieciom siÄ™ przygotować do pierwszych kroków w Å›wiecie peÅ‚nym ekranów.
– Dzieci warto przygotowywać na to, co mogÄ… spotkać w Å›rodowisku cyfrowym, przede wszystkim wyjaÅ›niać im i uwrażliwiać na to, że relacje miÄ™dzyludzkie sÄ… bardzo ważne, że warto dbać o siebie, ale także o innych, skÅ‚aniać też do refleksji zwiÄ…zanej z tym, w jaki sposób spÄ™dzajÄ… swój wolny czas, i przede wszystkim rozwijać i wspierać je w rozwijaniu kompetencji spoÅ‚ecznych i emocjonalnych – ocenia przedstawicielka Fundacji Orange.
Raport „Dojrzeć do praw” wskazuje, że doroÅ›li i dzieci mocno siÄ™ rozmijajÄ… w rozumieniu tego, co oznacza bezpieczeÅ„stwo korzystania z technologii. MÅ‚ode osoby majÄ… poczucie, że dla dorosÅ‚ych to przede wszystkim chronienie danych i unikanie kontaktów z nieznajomymi. Tymczasem zdaniem dzieci zagrożeniem sÄ… przede wszystkim ich rówieÅ›nicy, którzy każdÄ… informacjÄ™, treść czy korespondencjÄ™ mogÄ… wykorzystać przeciwko nim. Nieskuteczne próby przeciwdziaÅ‚ania oraz lekceważenie hejtu przez dorosÅ‚ych umacniajÄ… mÅ‚odych ludzi w przekonaniu, że nie mogÄ… liczyć na ich wsparcie w tej kwestii, co powoduje, że przestajÄ… siÄ™ zwracać do nich po pomoc.
WedÅ‚ug ekspertów Fundacji Orange kompetencje spoÅ‚eczne, które bÄ™dÄ… pomocne w Å›wiecie peÅ‚nym ekranów, warto zacząć ksztaÅ‚tować już u najmÅ‚odszych dzieci. StÄ…d propozycja nowego programu MegaMisja dla Przedszkoli. To cykl zajęć opartych na historii z zabawnym Psotnikiem, który narozrabiaÅ‚ w cyfrowym laboratorium i potrzebuje pomocy oraz zaangażowania dzieci. Każdy ze scenariuszy uwzglÄ™dnia potrzebÄ™ aktywnoÅ›ci ruchowej dzieci w tym wieku i zachÄ™ca do nauki przez zabawÄ™. Nauczyciele mogÄ… przy tym wykorzystywać gry, książki, zestawy kreatywne i inne materiaÅ‚y do pracy z dziećmi. Dzieci w czasie zajęć MegaMisji dla Przedszkoli nie korzystajÄ… z indywidualnych urzÄ…dzeÅ„ ekranowych.
– Program MegaMisja dla Przedszkoli zostaÅ‚ przygotowany przez FundacjÄ™ Orange na potrzeby dzieci w wieku od piÄ…tego do szóstego roku życia. Jego celem jest rozwijanie kompetencji spoÅ‚ecznych i emocjonalnych. W sumie do programu zaprosimy 100 placówek z caÅ‚ej Polski. Jest to inicjatywa bezpÅ‚atna dla wszystkich nauczycielek i nauczycieli – mówi MaÅ‚gorzata Kowalewska.
ZgÅ‚oszenia do programu przyjmowane sÄ… do 3 grudnia br., a na poczÄ…tku stycznia zostanie wybranych 100 placówek, które przez póÅ‚ roku bÄ™dÄ… realizować program.
O koniecznych kompetencjach przyszÅ‚oÅ›ci, w tym przede wszystkim sprawczoÅ›ci, eksperci debatowali podczas Forum Fundacji Orange, które odbyÅ‚o siÄ™ 25–26 października w Warszawie.
