Wiadomości Branżowe

Koszty producentów żywności rosną o 30–40 proc. Problemem jest dla nich także brak niektórych surowców i opakowań

Koszty producentów żywności rosną o 30–40 proc. Problemem jest dla nich także brak niektórych surowców i opakowań
Inflacja w maju przyspieszyÅ‚a do tempa najszybszego od przeszÅ‚o 24 lat. Dwie gÅ‚ówne przyczyny to drożejÄ…ce surowce energetyczne i rolne. O ile jednak żywność w sklepach podrożaÅ‚a Å›rednio o kilkanaÅ›cie procent, o tyle

Inflacja w maju przyspieszyÅ‚a do tempa najszybszego od przeszÅ‚o 24 lat. Dwie gÅ‚ówne przyczyny to drożejÄ…ce surowce energetyczne i rolne. O ile jednak żywność w sklepach podrożaÅ‚a Å›rednio o kilkanaÅ›cie procent, o tyle koszty producentów zwiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ trzy–czterokrotnie. To w dalszym ciÄ…gu bÄ™dzie siÄ™ odbijać na cenach detalicznych. Choć na razie nie widać spadków konsumpcji, to jesieniÄ… okaże siÄ™, z zakupu jakich produktów Polacy zrezygnowali z powodu drożyzny, co dodatkowo może pogorszyć sytuacjÄ™ producentów. Ich bolÄ…czkÄ… jest także brak niektórych surowców czy opakowaÅ„.

 Inflacja producencka w produkcji żywnoÅ›ci przekracza stanowczo 30−40 proc. To sÄ… potężne wzrosty kosztów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Gantner, dyrektor generalny i wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Å»ywnoÅ›ci. – Producenci majÄ… nikÅ‚e możliwoÅ›ci radzenia sobie z tym, bo wszystko wskazuje na to, że ich zapasy finansowe zostaÅ‚y wyczerpane już w czasie COVID-u. Nie ma wiÄ™c żadnej szansy, żeby zakumulować to w przedsiÄ™biorstwie. To wszystko jest przekÅ‚adane w tej chwili na ceny, co poniekÄ…d po pewnym czasie widzimy również my konsumenci w postaci inflacji produktów gotowych.

Ceny produktów rolnych sÄ… wyższe o kilkadziesiÄ…t procent niż przed rokiem. W skupie w kwietniu za podstawowe produkty rolne (pszenica, żyto, żywiec woÅ‚owy, żywiec wieprzowy, drób, mleko krowie) pÅ‚acono wedÅ‚ug danych GUS o 45 proc. wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej. Najbardziej podrożaÅ‚y zboża: w przedziale miÄ™dzy 67 proc. a 84 proc. Trzoda chlewna byÅ‚a droższa o 30 proc. niż rok wczeÅ›niej, a pozostaÅ‚e rodzaje żywca rzeźnego o ok. 55 proc. Tego samego rzÄ™du wzrost odnotowano na kukurydzy, zaÅ› mleko kosztowaÅ‚o o 40 proc. wiÄ™cej. NajmniejszÄ… różnicÄ™ widać byÅ‚o na ziemniakach – 10,4 proc. Tymczasem w sklepach ceny Å›rednio skoczyÅ‚y o 13,9 proc., przy czym ceny żywnoÅ›ci i napojów bezalkoholowych o 13,5 proc.

Wzrost kosztów to niejedyny czynnik, który martwi producentów żywnoÅ›ci.

A to już wiesz?  Generali wprowadza nowy, elektroniczny system sprzedaży ubezpieczeÅ„ ? Merkury 2.0.

 Niezależnie od ceny, jakÄ… bÄ™dziemy musieli zapÅ‚acić np. za surowce, opakowania, gaz, może siÄ™ okazać, że tego może zabraknąć. WzrosÅ‚a niepewność, czy na jesieni na pewno bÄ™dziemy mieli dostÄ™p do noÅ›ników energii, a bez gazu i prÄ…du nie da siÄ™ wyprodukować żywnoÅ›ci – tÅ‚umaczy Andrzej Gantner. − W tej chwili sÄ… problemy z opakowaniami kartonowymi, szklanymi, aluminiowymi. Mamy też problemy z opakowaniami plastikowymi, foliami, które sÄ… potrzebne, żeby utrzymać barierowość produktu. Bardzo mocno zwiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ zapasy magazynowe, które producenci muszÄ… utrzymywać, co powoduje kolejne wzrosty cen.

Ekspert przekonuje, że Polska, duży producent żywnoÅ›ci, z dostÄ™pem do wÅ‚asnych surowców, nie musi siÄ™ obawiać braku jedzenia, ale z powodu przerwanych Å‚aÅ„cuchów dostaw konsumenci muszÄ… siÄ™ liczyć z chwilowymi niedoborami pewnych produktów. Jednak mali i Å›redni producenci mogÄ… mieć problemy z wypracowaniem zysku, co może pociÄ…gnąć za sobÄ… bankructwa.

 Ten producent, któremu uda siÄ™ zmienić cenniki, wynegocjować chociażby z dużymi sieciami handlowymi zmianÄ™ cennika, ma pokrycie rosnÄ…cych kosztów i może dalej funkcjonować. Jeżeli mniejszy czy Å›redni producent już nie bÄ™dzie w stanie tego zrobić, to sytuacja może być taka, że zacznie ponosić straty – mówi dyrektor generalny PFPÅ». ­– To jest naprawdÄ™ bardzo duże wyzwanie, notabene również trochÄ™ pogłębiane przez nas jako konsumentów, bo polscy konsumenci deklarujÄ…, że bÄ™dÄ… szukać produktów taÅ„szych, przede wszystkim w promocjach, że poniekÄ…d sÄ… gotowi nawet zejść z jakoÅ›ci produktu na rzecz ceny. Taka deklaracja jeszcze dwa–trzy lata temu byÅ‚a wÅ‚aÅ›ciwie nie do pomyÅ›lenia.

Producenci obawiajÄ… siÄ™, że nastÄ™pnym krokiem bÄ™dzie rezygnacja konsumentów z niektórych grup produktów niebÄ™dÄ…cych towarami pierwszej potrzeby. Na razie spadku popytu nie widać jeszcze w danych ekonomicznych. W marcu sprzedaż detaliczna wzrosÅ‚a o 9,6 proc. rok do roku, w kwietniu – o 19 proc. SÄ… to dane liczone w cenach staÅ‚ych, czyli bez wpÅ‚ywu inflacji. Jest to jednak w dużym stopniu efekt napÅ‚ywu uchodźców z Ukrainy i ich zakupów, a także zakupów dokonywanych przez Polaków na rzecz UkraiÅ„ców.

A to już wiesz?  Polska wzmacnia bezpieczeÅ„stwo energetyczne. Baza PERN w DÄ™bogórzu dziÄ™ki rozbudowie staÅ‚a siÄ™ najwiÄ™kszÄ… bazÄ… paliwowÄ… w kraju

− MyÅ›lÄ™, że na jesieni zobaczymy pierwsze przesuniÄ™cia w tym, co konsumenci kupujÄ…, a z czego sÄ… w stanie, przynajmniej czasowo, zrezygnować ­– ocenia Andrzej Gantner. ­– Na razie te deklaracje dotyczÄ… jedzenia poza domem, czyli sÄ… to niedobre prognozy dla hoteli i restauracji. Wydaje siÄ™, patrzÄ…c na to, co zawsze siÄ™ dzieje w takich sytuacjach, przede wszystkim bÄ™dÄ… to produkty dodatkowe, czyli spoza koszyka podstawowego, który jest nam potrzebny, żeby siÄ™ wyżywić, natomiast produkty kupowane dla przyjemnoÅ›ci, których nie musimy koniecznie kupować, produkty premium, mogÄ… ucierpieć już jesieniÄ….

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy