Do 2030 roku z gospodarki o obiegu zamkniÄ™tym ma pochodzić co czwarty surowiec. Aby przyspieszyć ten proces, w Polsce potrzeba nowej, miÄ™dzysektorowej Mapy Drogowej dla Gospodarki o Obiegu ZamkniÄ™tym – wskazywali eksperci w trakcie Polish Circular Forum. Obecny dokument nie speÅ‚nia już swojej roli i wymaga aktualizacji. Na braku jasnych przepisów i systemu wsparcia najbardziej cierpiÄ… przede wszystkim maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa. – Z naszych badaÅ„ wynika, że tylko 3–3,5 proc. firm z sektora MÅšP jest Å›wiadomych i przygotowanych do transformacji – ocenia Agnieszka Zdanowicz, wiceprezes Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu.
– MaÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa sÄ… gÅ‚ównym uczestnikiem wszelkich zmian transformacyjnych, także w kierunku gospodarki obiegu zamkniÄ™tego. To one mierzÄ… siÄ™ na co dzieÅ„ z wszelkimi wyzwaniami, które niesie za sobÄ… taka transformacja, co powoduje, że muszÄ… siÄ™ intensywnie zmieniać. Sektor MÅšP, zwÅ‚aszcza te mikro- i maÅ‚e firmy, nie lubiÄ… zmian, każda wymaga inwestycji i finansowania. To, na co cierpiÄ… maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa, to niewystarczajÄ…ce fundusze na wszelkie zmiany zwiÄ…zane z gospodarkÄ… obiegu zamkniÄ™tego, ale też bardzo szybko zmieniajÄ…ce siÄ™ prawo – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… Newseria Agnieszka Zdanowicz.
PrzejÅ›cie na model cyrkularny oznacza konieczność inwestycji w nowe technologie czy infrastrukturÄ™ recyklingowÄ…. Do tego z kolei potrzebne sÄ… jasne przepisy i nowa mapa drogowa, która pomoże wypracować nowe rozwiÄ…zania, za którymi pójdÄ… projekty ustawy i harmonogram dziaÅ‚aÅ„.
– MaÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa nie zawsze korzystajÄ… z dokumentów na poziomie europejskim, to jest domena raczej firm dużych. Z naszych wewnÄ™trznych badaÅ„ wynika, że okoÅ‚o 3–3,5 proc. firm z sektora maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw jest Å›wiadomych i przygotowanych do tej transformacji. To ogromnie niski odsetek. Bardzo dobrze widać to w konkursach na Å›rodki, które wspierajÄ… transformacjÄ™ w kierunku gospodarki obiegu zamkniÄ™tego. Jednym z dokumentów, na których oparte sÄ… zaÅ‚ożenia, jest mapa drogowa z 2019 roku. Jest to dokument, który jest bardzo dobry, bez wÄ…tpienia kierunkowy, natomiast jest niewystarczajÄ…cy – ocenia Agnieszka Zdanowicz, wiceprezes Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu.
Aktualna Mapa Drogowa Transformacji w kierunku Gospodarki o Obiegu ZamkniÄ™tym zostaÅ‚a przyjÄ™ta w 2019 roku. ByÅ‚ to pierwszy w Polsce rzÄ…dowy dokument, którego autorzy starali siÄ™ zaszczepić ideÄ™ GOZ w polskiej gospodarczej rzeczywistoÅ›ci. Od 2019 roku ta rzeczywistość mocno siÄ™ jednak zmieniÅ‚a, stÄ…d – zdaniem ekspertów – konieczna jest jego aktualizacja.
– SprawdziliÅ›my, jakie obszary Mapa Drogowa miaÅ‚a wtedy i jakich obszarów brakuje teraz. Jednym z takich obszarów jest ekoprojektowanie, lecz nie tylko w kontekÅ›cie projektowania produktów i usÅ‚ug, ale i optymalizacji zarzÄ…dzania produkcjÄ…. Kolejne to jest luka inwestycyjna, nowe technologie i budowanie cyrkularnego ekosystemu. To gÅ‚ówne obszary, których nie byÅ‚o w poprzedniej mapie, która choć odpowiadaÅ‚a na realia rynku, to bardzo mocno skupiaÅ‚a siÄ™ na odpadach komunalnych. ByÅ‚a dobrze przygotowana, natomiast zabrakÅ‚o ram wdrażania poszczególnych elementów. ZabrakÅ‚o wyznaczenia dla Polski kamieni milowych z perspektywÄ… ich wdrażania pod kÄ…tem inwestycji i technologii – tÅ‚umaczy Katarzyna BÅ‚achowicz, wiceprezes Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu.
O potrzebie aktualizacji Mapy Drogowej GOZ Å›wiadczy również stosunkowo niewielka Å›wiadomość na temat gospodarki cyrkularnej, szczególnie wÅ›ród mikro-, maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Klaster Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu wÅ›ród ok. 150 firm MÅšP, ich wÅ‚aÅ›ciciele oceniajÄ… Å›wiadomość i możliwoÅ›ci transformacji do GOZ w swojej firmie na 3,6 pkt w skali 1–5.
– Wyzwaniem gospodarki obiegu zamkniÄ™tego niewÄ…tpliwie jest brak regulacji prawnych w kontekÅ›cie jednolitych definicji i standardów, które mówiÄ… wprost o tym, czym jest produkt czy usÅ‚uga cyrkularna. Nie ma też rynku, który by promowaÅ‚ surowce wtórne, tzw. re-surowce, które powstajÄ… z odpadów. W caÅ‚ym Å‚aÅ„cuchu wartoÅ›ci nie ma promocji tych dziaÅ‚aÅ„. Nie ma instrumentów, przysÅ‚owiowej marchewki za wykorzystanie surowców wtórnych w kolejnym produkcie i efektów w postaci ulg, pierwszeÅ„stwa twoich zielonych produktów nad pozostaÅ‚ymi albo otrzymania zielonego certyfikatu. Wtedy konsument też bÄ™dzie miaÅ‚ jasny komunikat, że to jest nie dosyć, że przyjazne dla Å›rodowiska, ale też bardzo dobrze wykonane z wszystkimi normami i standardami i bezpieczne dla jego zdrowia – podkreÅ›la Katarzyna BÅ‚achowicz.
Raport „W obiegu zamkniÄ™tym – logistyka dla gospodarki cyrkularnej z perspektywy polskich firm”, opracowany przez DB Schenker, wskazuje, że przejÅ›cie na model cyrkularny oznacza konieczność inwestycji oraz projektowanie na nowo produktów z myÅ›lÄ… o ich dÅ‚ugowiecznoÅ›ci i Å‚atwoÅ›ci naprawy. Jednak co piÄ…ta badana firma nie potrafi okreÅ›lić horyzontu czasowego inwestycji w GOZ. Najczęściej plany firm w tym zakresie sprowadzajÄ… siÄ™ do segregacji odpadów (57 proc.), edukacji pracowników na temat GOZ (55 proc.) czy ponownego wykorzystania surowców (48 proc.). GÅ‚ównÄ… barierÄ… we wdrażaniu GOZ wÅ›ród polskich firm, jak wynika z raportu, wciąż pozostajÄ… wysokie koszty i brak rynkowych standardów. Oba te czynniki wskazaÅ‚o po ok. 30 proc. badanych przedsiÄ™biorstw. Dlatego tak istotne jest opracowanie nowych przepisów, które uporzÄ…dkujÄ… rynek.
– Należy przygotować zupeÅ‚nie nowy dokument. Być może on nie musi siÄ™ nazywać mapa drogowa, dlatego że już mniej wiÄ™cej wszyscy wiedzÄ…, który pas drogowy zająć i jakÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… jechać. Natomiast potrzebujemy wiedzy, kto, co powinien wykonać i to powinno siÄ™ znaleźć w strategii albo planie dziaÅ‚ania na rzecz wdrażania gospodarki obiegu zamkniÄ™tego. Trzeba koniecznie postawić checkpointy, na których bÄ™dziemy mogli sprawdzać, kto wywiÄ…zaÅ‚ siÄ™ z danych obowiÄ…zków i kto wykonaÅ‚ swoje zadanie. To jest bardzo ważne, żebyÅ›my siÄ™ zazÄ™biali, wszyscy interesariusze i przemysÅ‚, i produkcja, i handel, i administracja, i system gospodarki odpadami, ale także i konsumenci – wskazuje Marcin Podgórski, dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami, Emisji i PozwoleÅ„ Zintegrowanych w UrzÄ™dzie MarszaÅ‚kowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Tego typu strategia bÄ™dzie potrzebna ze wzglÄ™du na to, że unijna transformacja w kierunku gospodarki obiegu zamkniÄ™tego przyspiesza. Komisja Europejska chce w 2026 roku przyjąć akt w tej sprawie. Celem jest, aby do 2030 roku 24 proc. surowców pochodziÅ‚o z obiegu zamkniÄ™tego.
– JeÅ›li chodzi o konkretne dziaÅ‚ania, które Komisja zapowiada w najbliższym czasie, to bÄ™dzie to np. przyjÄ™cie aktu na rzecz gospodarki obiegu zamkniÄ™tego, który pozwoli jeszcze bardziej umocnić jednolity rynek dla odpadów i surowców wtórnych. GOZ jest jednym z priorytetów Komisji Europejskiej. To szansa na to, by budować konkurencyjność unijnego przemysÅ‚u i sprawiać, że obrót zasobami w Unii Europejskiej bÄ™dzie bardziej efektywny. Dlatego Komisja podejmuje szereg dziaÅ‚aÅ„ zwiÄ…zanych z tym, żeby GOZ wdrażać i żeby pomagać i paÅ„stwom czÅ‚onkowskim, i przedsiÄ™biorcom w transformacji cyrkularnej – mówi Martyna Robakowska z Dyrekcji Generalnej ds. Åšrodowiska w Komisji Europejskiej.
Jednym z nich jest rozporzÄ…dzenie PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), czyli regulacja dotyczÄ…ca opakowaÅ„ i odpadów opakowaniowych, która zakÅ‚ada, że do 2030 roku ilość odpadów ma siÄ™ zmniejszyć o 5 proc. w stosunku do 2018 roku, a do 2040 roku – o 15 proc. Do koÅ„ca tego roku co najmniej 65 proc. odpadów opakowaniowych ma być poddanych recyklingowi, a za pięć lat – co najmniej 70 proc. RozporzÄ…dzenie EUDR (European Union Deforestation Regulation) ma z kolei zobowiÄ…zać producentów do zapewnienia, że wykorzystywane przez nich materiaÅ‚y nie pochodzÄ… z terenów wylesionych lub zdegradowanych.
17 czerwca, podczas Polish Circular Forum zorganizowanego przez Klaster Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu, przedstawiciele Komisji Europejskiej, administracji rzÄ…dowej i samorzÄ…dowej, branży komunalnej, przemysÅ‚u, recyklerów, a także branży budowlanej opracowywali zaÅ‚ożenia i rekomendacje dla Nowej Mapy Drogowej GOZ dla Polski 2025–2030.
