Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjaÅ‚ eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraiÅ„skiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy siÄ™ z dużą nadwyżkÄ… zboża, którÄ… trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w zwiÄ…zku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia siÄ™ jednak nad dÅ‚ugofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.
Polska jest jednym z gÅ‚ównych europejskich eksporterów zboża. Z danych KOWR wynika, że w okresie od lipca 2022 do kwietnia 2023 roku eksport ziarna zbóż z Polski byÅ‚ o 41 proc. wiÄ™kszy niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu i wyniósÅ‚ 9 mln t. W strukturze wywozu pszenica stanowiÅ‚a 47 proc., kukurydza – 39 proc., a żyto – 4 proc. Krajowi eksporterzy lokowali zboże gÅ‚ównie na rynku unijnym (67 proc. wywiezionego ziarna). Do krajów trzecich wywieziono blisko 3 mln t zbóż.
Brak odpowiedniej infrastruktury nie pozwala jednak w peÅ‚ni na wykorzystanie potencjaÅ‚u polskiego eksportu. Jest też problemem w kontekÅ›cie tranzytu ukraiÅ„skiego zboża, które od poczÄ…tku wybuchu wojny i zablokowania ukraiÅ„skich portów na Morzu Czarnym w dużej mierze trafia do Europy przez PolskÄ™. Tylko w tym roku (dane od stycznia do 10 marca) tranzytem przez nasz kraj przejechaÅ‚o 600 tys. t zbóż ukraiÅ„skich i rzepaku. W ub.r. z Ukrainy do Polski sprowadzono nieco ponad 1 mln t zbóż (gÅ‚ównie kukurydzy – 598 tys. t i pszenicy 347 tys. t).
– Inwestycje infrastrukturalne, które powinny być i bÄ™dÄ… realizowane w Polsce, to inwestycje w porty. Sytuacja zwiÄ…zana z wywożeniem ukraiÅ„skiego zboża pokazaÅ‚a, że te porty powinny być przebudowane i szybciej obsÅ‚ugiwane. ZaÅ‚adunek i rozÅ‚adunek powinny trwać krócej. I oczywiÅ›cie musi to być skomunikowane z liniami kolejowymi i dowozem – przekonuje w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Stefan Krajewski.
Inwestycje niezbÄ™dne do zwiÄ™kszenia wywozu produktów z Ukrainy Polska szacuje na 1 mld euro, m.in. na modernizacjÄ™ kolejowych przejść granicznych z UkrainÄ… czy rozbudowÄ™ przejść granicznych dla dużych samochodów ciężarowych. NiezbÄ™dne jest też zwiÄ™kszenie przepustowoÅ›ci portów morskich.
– Mierzymy siÄ™ w tej chwili z dużą nadwyżkÄ… zboża, którÄ… trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon. W zwiÄ…zku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo obsÅ‚ugi, tempo wywożenia. Stoimy też eksportem, eksportujemy produkty rolno-spożywcze, najszybszÄ… drogÄ… jest droga morska. Nie bÄ™dzie to jednak możliwe bez dobrze przygotowanej infrastruktury portowej – podkreÅ›la wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi.
Szacunki resortu rolnictwa wskazujÄ…, że w skali jednego miesiÄ…ca najwiÄ™ksze polskie porty morskie sÄ… w stanie przeÅ‚adować ok. 1 mln t zboża. Izba Zbożowo-Paszowa szacuje jednak, że realne możliwoÅ›ci w zakresie przepustowoÅ›ci polskich portów to ok. 750 tys. t miesiÄ™cznie. JeÅ›li droga czarnomorska bÄ™dzie wciąż zamkniÄ™ta dla ukraiÅ„skiego zboża, bÄ™dzie to zdecydowanie zbyt maÅ‚o. ZwÅ‚aszcza że, jak wyliczali eksperci podczas Kongresu Odporność 2024, zaÅ‚adowanie statku typu Panamax zbożem trwa nawet 10 dni, czyli kilkukrotnie dÅ‚użej niż w portach zachodnioeuropejskich. Brakuje też magazynów portowych.
Planom budowy agroportów towarzyszy jednak szereg pytaÅ„.
– Agroporty powinny budować firmy, które siÄ™ zajmujÄ… dystrybucjÄ…, handlem, sprzedażą, kupowaniem zboża. Jeżeli prywatni inwestorzy przyjdÄ… do każdego portu w Polsce i powiedzÄ…: chcemy budować taki a taki terminal, potrzebujemy takiego nabrzeża, takiej głębokoÅ›ci, takiego terenu, to porty na pewno im to dadzÄ…. Natomiast pytanie, czy przyjdÄ…, bo to, co siÄ™ w tej chwili dzieje ze zbożem, jest sytuacjÄ… chwilowÄ…. Jeżeli siÄ™ skoÅ„czy wojna w Ukrainie, to te ogromne iloÅ›ci zboża bÄ™dÄ… przechodziÅ‚y przez ukraiÅ„skie porty – tÅ‚umaczy RafaÅ‚ Zahorski, peÅ‚nomocnik ds. rozwoju ZarzÄ…du Morskich Portów Szczecin ÅšwinoujÅ›cie.
Jak podkreÅ›la wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi, potrzebnych inwestycji infrastrukturalnych jest wiÄ™cej, bo dotyczÄ… one nie tylko samego rolnictwa, ale także rozwoju wsi. Chodzi wiÄ™c zarówno o budowÄ™ i modernizacjÄ™ dróg, ale również infrastruktury wodociÄ…gowej czy szerokopasmowej.
– Åšrodki, które byÅ‚y inwestowane przez lata w ramach Å›rodków przedakcesyjnych czy akcesyjnych, zaczynajÄ…c od SAPARD-u, poprzez wszystkie Programy Rozwoju Obszarów Wiejskich i Plan Strategiczny, pokazujÄ…, że jest jeszcze ciÄ…gle wiele do zrobienia. Musimy nadrabiać zalegÅ‚oÅ›ci i w infrastrukturze przygotowywanej dla rolników, przetwórców, ale też dla mieszkaÅ„ców obszarów wiejskich – przekonuje Stefan Krajewski. – To też kwestia zwiÄ…zana z przechowalnictwem, przygotowanie chÅ‚odni, mroźni dla tych podmiotów, które przetwarzajÄ… i przygotowujÄ… produkty koÅ„cowe. CzekajÄ… nas te inwestycje i staramy siÄ™ je w ramach dziaÅ‚aÅ„ prowadzonych przez AgencjÄ™ Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa realizować.
Jak wyjaÅ›niajÄ… eksperci Instytutu BadaÅ„ i Analiz Finansowych Wyższej SzkoÅ‚y Informatyki i ZarzÄ…dzania w Rzeszowie („Bez zmiany bodźców nie bÄ™dzie modernizacji rolnictwa i obszarów wiejskich”, opublikowany w „Pomorski Thinkletter: Polskie rolnictwo u progu wielkiej transformacji), mimo znaczÄ…cych transferów Å›rodków publicznych stan polskiego rolnictwa i wsi nadal nie jest najlepszy. Publiczne finansowanie nie wspiera dziaÅ‚alnoÅ›ci rolnej, tylko posiadanie ziemi. Dofinansowana jest raczej konsumpcja, a nie modernizacja i restrukturyzacja sektora. Na efektywność wsparcia rozwoju wsi i transformacji rolnictwa negatywnie wpÅ‚ywa też fakt, że z kwoty okoÅ‚o 50 mld zÅ‚ przeznaczanych corocznie ze Å›rodków krajowych i unijnych ponad 90 proc. stanowiÅ‚y transfery bezpoÅ›rednie oraz wsparcie systemu ubezpieczeÅ„ spoÅ‚ecznych. Pomoc jest uzależniona od posiadania ziemi rolniczej, a nie efektywnoÅ›ci produkcji zdrowej żywnoÅ›ci i prowadzenia gospodarstwa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Eksperci podkreÅ›lajÄ…, że dla rozwoju rolnictwa oraz zwiÄ™kszenia jego efektywnoÅ›ci i dochodowoÅ›ci, przy jednoczesnej poprawie jakoÅ›ci żywnoÅ›ci, obszary wiejskie muszÄ… siÄ™ rozwijać. Wyraźne dysproporcje miÄ™dzy jakoÅ›ciÄ… życia na wsi i w mieÅ›cie bÄ™dÄ… pogłębiać depopulacjÄ™ terenów wiejskich, co z czasem doprowadzi do osÅ‚abienia sektora rolniczego. StÄ…d konieczność powiÄ…zania rolnictwa z obszarami wiejskimi.
