W piÄ…tek 14 czerwca minister infrastruktury Dariusz Klimczak zatwierdziÅ‚ plan generalny portu lotniczego Warszawa-Modlin na lata 2022–2045, w zakresie zgodnoÅ›ci z politykÄ… transportowÄ… kraju. PoÅ‚ożone okoÅ‚o 35 km od centrum stolicy lotnisko czeka rozbudowa. WÅ‚adze spóÅ‚ki mówiÄ… o koniecznoÅ›ci powiÄ™kszenia zarówno terminalu pasażerskiego, jak również pÅ‚yt postojowych dla samolotów. Konieczna jest także budowa nowej drogi startowej. Bez tych inwestycji za kilka lat mazowiecki port lotniczy osiÄ…gnie kres przepustowoÅ›ci zaplanowanej na 4,2 mln pasażerów. Tym bardziej że wÅ‚adze lotniska myÅ›lÄ… o rozwoju kierunków pozaeuropejskich.
Lotnisko Warszawa-Modlin systematycznie bije wÅ‚asne rekordy dotyczÄ…ce liczby pasażerów. W 2023 roku skorzystaÅ‚o z niego ponad 3,4 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 8,8 proc. rok do roku. ZaÅ‚ożenia na 2024 rok przyjmujÄ…, że do koÅ„ca roku lotnisko przyjmie blisko 3,5 mln pasażerów (w porównaniu z ostatnim rokiem przed pandemiÄ… ich liczba zwiÄ™kszy siÄ™ o 12,5 proc.). Nic wiÄ™c dziwnego, że wÅ‚adze Mazowieckiego Portu Lotniczego w Modlinie mówiÄ… o koniecznoÅ›ci rozbudowy lotniska o nowe gate’y.
– W najbliższych latach chcemy rozbudować zarówno terminal pasażerski o dwie części non-Schengen, czyli poza granicÄ™ Unii Europejskiej, ale też pÅ‚yty postojowe samolotów o co najmniej cztery, a docelowo nawet sześć. W dalszych planach jest budowa m.in. nowej drogi startowej, zamienienie obecnej w drogÄ™ koÅ‚owania i wybudowanie nowej drogi startowej równolegÅ‚ej do obecnego pasa, trochÄ™ podobny przykÅ‚ad jak na lotnisku Katowice-Pyrzowice, ale to jest drugi, późniejszy etap rozbudowy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Szymczak, p.o. prezesa zarzÄ…du Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.
GÅ‚ówne uzasadnienie takiej inwestycji zawiera siÄ™ w pojÄ™ciu „przepustowość”. Lotnisko może obsÅ‚użyć w ciÄ…gu roku 4,2 mln pasażerów, wiÄ™c jego możliwoÅ›ci zbliżajÄ… siÄ™ do koÅ„ca.
– Po pierwszym etapie rozbudowy terminala i pÅ‚aszczyzn postojowych przepustowość wzroÅ›nie rocznie do okoÅ‚o 6,5–7 mln pasażerów portu lotniczego w Modlinie – mówi Tomasz Szymczak.
Inwestycja w tym podwarszawskim porcie lotniczym może w sposób zauważalny zwiÄ™kszyć możliwoÅ›ci infrastruktury i wpÅ‚ynąć na rozwój lotniska. WÅ›ród planowanych zmian – poza rozbudowÄ… samego lotniska – jest budowa dojazdu kolejowego z pobliskiej stacji do portu lotniczego. W przyszÅ‚ym roku ma być gotowy projekt łącznika linii kolejowej pomiÄ™dzy lotniskiem a stacjÄ… Modlin, zaÅ› sama linia ma być oddana do użytku w 2027 roku. Wtedy port lotniczy zyska bezpoÅ›rednie połączenie kolejowe z WarszawÄ… i resztÄ… kraju (zniknie autobus wahadÅ‚owy pomiÄ™dzy portem a stacjÄ…). Kolejna istotna inwestycja to rozbudowa drogi ekspresowej S7, która jest jednÄ… z najważniejszych arterii komunikacyjnych łączÄ…cych stolicÄ™ z Pomorzem oraz WarmiÄ… i Mazurami. Nowy wÄ™zeÅ‚ w ciÄ…gu tej trasy bÄ™dzie siÄ™ znajdowaÅ‚ zaledwie 800 m od obecnego terminala. Prace majÄ… siÄ™ zakoÅ„czyć w maju 2025 roku.
– WedÅ‚ug prognoz UrzÄ™du Lotnictwa Cywilnego na Mazowszu za kilka lat przepustowość wszystkich mazowieckich lotnisk może osiÄ…gnąć swój kres. Widać po ruchu w Europie, ale także ruchu na innych kontynentach, że rzeczywiÅ›cie pasażerowie gremialnie po pandemii wrócili do latania i ten przyrost bÄ™dzie siÄ™ utrzymywaÅ‚ – podkreÅ›la przedstawiciel wÅ‚adz lotniska.
UbiegÅ‚oroczna prognoza ULC wskazuje, że w 2040 roku na lotniskach w samej aglomeracji warszawskiej (Lotnisko Chopina, Modlin i Radom) może zostać obsÅ‚użonych ok. 45 mln pasażerów w porównaniu do blisko 17,5 mln w 2022 roku.
– ZaletÄ… Modlina jest to, że jest to jedyne lotnisko w centralnej Polsce czynne 24 godz. na dobÄ™, czyli mogÄ…ce obsÅ‚ugiwać samoloty w Å›rodku nocy, bo zarówno Lotnisko Chopina, jak i lotnisko w Radomiu ma tak zwane night curfew, czyli jest zamkniÄ™te w ciÄ…gu nocy. To jest nasza duża przewaga w przypadku rozwoju połączeÅ„ pozaeuropejskich, a o takich też myÅ›limy – ocenia prezes.
Polskie Porty Lotnicze to znaczÄ…cy udziaÅ‚owiec w spóÅ‚ce Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa Modlin (posiada niecaÅ‚e 28 proc. udziaÅ‚ów). W strategii na kolejne lata – do momentu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego – zakÅ‚adana jest wspóÅ‚praca miÄ™dzy mazowieckimi lotniskami.
– Istnieje podziaÅ‚ ruchu, podziaÅ‚ czysto ekonomiczny. My jesteÅ›my przystosowani do obsÅ‚ugi ruchu niskokosztowego i czarterowego, chociażby poprzez operacje późnowieczorne czy nocne, gdzie w połączeniach czarterowych pasażerowie te godziny też preferujÄ…. Lotnisko Chopina jako port hubowy narodowego przewoźnika obsÅ‚uguje trochÄ™ inny ruch, wyżej pÅ‚atny, ruch przesiadkowy, którego na lotniskach low-costowych siÄ™ nie obsÅ‚uguje – wyjaÅ›nia Tomasz Szymczak.
Obecnie przed lotniskiem w Modlinie stoi wiele wyzwaÅ„. DotyczÄ… one m.in. rozmów z irlandzkimi liniami lotniczymi Ryanair. WÅ›ród ambicji portu jest nawiÄ…zanie wspóÅ‚pracy z innymi, nowymi przewoźnikami.
– Prowadzimy trudne, trzeba przyznać, i dÅ‚ugotrwaÅ‚e rozmowy z Ryanairem, z naszym gÅ‚ównym przewoźnikiem. Chcemy siÄ™ dogadać w temacie dÅ‚ugoletniej, 7–10-letniej umowy o wspóÅ‚pracÄ™, ale rozmawiamy też z innymi przewoźnikami, bo jak w każdej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej sytuacja monopolu nie jest najlepszÄ… sytuacjÄ…. Rozbudowujemy lotnisko po to, żeby móc obsÅ‚użyć wiÄ™cej pasażerów, ale i wiÄ™cej nowych przewoźników – mówi prezes.
Jak podkreÅ›la, prowadzone sÄ… również rozmowy dotyczÄ…ce rozbudowy bazy cargo i obsÅ‚ugi ruchu towarowego. Zaplanowany na ten rok poziom inwestycji i remontowych wydatków odtworzeniowych to 21,7 mln zÅ‚. WÅ›ród wprowadzanych obecnie udogodnieÅ„ dla pasażerów sÄ… m.in. nowy punkt gastronomiczny, paczkomat InPostu dla „przedmiotów-nielotów” czy bezpÅ‚atne Å‚adowarki do telefonów.
