Wiadomości Branżowe

Produkcja PZL-Świdnik trafia do śmigłowców włoskiej firmy Leonardo zamawianych na całym świecie. Przychody świdnickiej spółki wzrosły dziesięciokrotnie w ciągu 15 lat

Produkcja PZL-Świdnik trafia do śmigłowców włoskiej firmy Leonardo zamawianych na całym świecie. Przychody świdnickiej spółki wzrosły dziesięciokrotnie w ciągu 15 lat
Należący do wÅ‚oskiego koncernu Leonardo zakÅ‚ad PZL-Åšwidnik jest jednym z filarów wspóÅ‚pracy polsko-wÅ‚oskiej w przemyÅ›le obronnym – po uruchomieniu linii montażowej Å›migÅ‚owców AW149 Å›widnickie zakÅ‚ady

Należący do wÅ‚oskiego koncernu Leonardo zakÅ‚ad PZL-Åšwidnik jest jednym z filarów wspóÅ‚pracy polsko-wÅ‚oskiej w przemyÅ›le obronnym – po uruchomieniu linii montażowej Å›migÅ‚owców AW149 Å›widnickie zakÅ‚ady produkujÄ… te maszyny w kraju i przygotowujÄ… siÄ™ do realizacji kolejnych kontraktów dla polskiego wojska. SpóÅ‚ka liczy m.in. na zamówienia Å›migÅ‚owców szkolno-bojowych AW109 TrekkerM, które mogÅ‚yby być w caÅ‚oÅ›ci produkowane w Åšwidniku. Polski zakÅ‚ad, dziÄ™ki transferowi technologii i know-how, jest dziÅ› ważnym uczestnikiem zagranicznych kontraktów Leonardo dotyczÄ…cych Å›migÅ‚owców.

 Leonardo dużo inwestuje w Polsce w spóÅ‚kÄ™ PZL-Åšwidnik, która jest w peÅ‚ni zintegrowana z sieciÄ… technologiczno-przemysÅ‚owÄ… Leonardo. SpóÅ‚ka jest centrum doskonaÅ‚oÅ›ci struktur lotniczych w ramach Grupy Leonardo i jest jedynym krajowym producentem Å›migÅ‚owcowym, tzw. OEM, który posiada peÅ‚ne zdolnoÅ›ci przemysÅ‚owe w dziedzinie Å›migÅ‚owcowej: od projektowania, poprzez rozwój i produkcjÄ™, po serwisowanie Å›migÅ‚owców w caÅ‚ym cyklu ich użytkowania. JednÄ… z możliwoÅ›ci, nad którÄ… pracujemy, jest Å›migÅ‚owiec szkolno-bojowy AW109 TrekkerM. JeÅ›li polski rzÄ…d zdecyduje siÄ™ na wybór tego modelu, caÅ‚ość procesu produkcji i testów bÄ™dzie przebiegaÅ‚a w Polsce – mówi agencji Newseria Marco Lupo, prezes Leonardo Poland.

PZL-Åšwidnik jest częściÄ… Leonardo od 2010 roku i od tego momentu do spóÅ‚ki trafiÅ‚o ponad 1 mld zÅ‚ inwestycji. Kolejne wielomilionowe inwestycje sÄ… realizowane dla dalszego zwiÄ™kszania zdolnoÅ›ci produkcyjnych. Jak zwracajÄ… uwagÄ™ przedstawiciele spóÅ‚ki, sÄ… one istotne także z punktu widzenia umacniania odpornoÅ›ci kraju, ponieważ PZL-Åšwidnik jest objÄ™ty planem zabezpieczenia SiÅ‚ Zbrojnych RP i podlega mobilizacji. W 2022 roku MON podpisaÅ‚ ze spóÅ‚kÄ… kontrakt na 32 Å›migÅ‚owce AW149 o wartoÅ›ci 8,25 mld zÅ‚ brutto, a w czerwcu 2024 roku w Åšwidniku uruchomiono liniÄ™ montażowÄ…, na której produkowane sÄ… te Å›migÅ‚owce dla polskiego wojska.

 PZL-Åšwidnik jest jednym z kluczowych elementów budowania zdolnoÅ›ci i odpornoÅ›ci na zagrożenia. To zakÅ‚ad bardzo nowoczesny, z wielkim doÅ›wiadczeniem. Nasz wzrost jest potężny, pozyskaliÅ›my mnóstwo nowych technologii. Kamieniem milowym jest podpisanie i realizacja kontraktu dla polskich SiÅ‚ Zbrojnych odnoÅ›nie do Å›migÅ‚owca AW149 – podkreÅ›la Bartosz Mateusz Åšliwa, prezes zarzÄ…du PZL-Åšwidnik.

A to już wiesz?  ÅšlÄ…skie Centrum Chorób Serca w Zabrzu przenosi siÄ™ do nowego budynku. BÄ™dzie jednym z najlepiej wyposażonych w Europie

Dynamiczny rozwój Å›widnickich zakÅ‚adów to efekt transferu technologii i praktycznego szkolenia pracowników we wÅ‚oskich zakÅ‚adach Leonardo. Część zaÅ‚ogi uczestniczyÅ‚a w szkoleniach produkcyjnych w zakÅ‚adzie w Vergiate, gdzie powstawaÅ‚y pierwsze egzemplarze Å›migÅ‚owca AW149 dla polskiego wojska, a zdobyte tam doÅ›wiadczenie wykorzystano przy uruchomieniu linii montażowej w Polsce.

– Rola PZL-Åšwidnik w programach Å›migÅ‚owcowych realizowanych na caÅ‚ym Å›wiecie przez Leonardo jest kluczowa. 80 proc. naszej produkcji struktur lotniczych jest dostarczana do wszystkich zakÅ‚adów Leonardo – w USA, Wielkiej Brytanii i we WÅ‚oszech, tak że nie ma Å›migÅ‚owca, który by lataÅ‚ bez tych komponentów z Polski – zaznacza Bartosz M. Åšliwa.

Obecnie w PZL-Åšwidnik pracuje okoÅ‚o 3,5 tys. osób, a tysiÄ…c polskich dostawców tworzy sieć kooperantów dostarczajÄ…cych komponenty i usÅ‚ugi.

– PZL-Åšwidnik zaobserwowaÅ‚ potężny wzrost, praktycznie 10-krotny. Z 300 mln zÅ‚ osiÄ…gamy teraz przychody na poziomie 3 mld zÅ‚. Nasza kadra pracownicza zostaÅ‚a wyszkolona wedÅ‚ug najnowszych modeli szkoleniowych, mamy perspektywy inwestycyjne, dlatego bardzo optymistycznie patrzÄ™ w przyszÅ‚ość – mówi prezes PZL-Åšwidnik. – Kluczowym kontraktem jest dla nas realizacja dostaw Å›migÅ‚owca AW149 dla polskiego wojska. Liczymy też na nowe kontrakty z wojskiem, przede wszystkim na Å›migÅ‚owiec AW109 TrekkerM, szkolno-bojowy, który chcielibyÅ›my dostarczyć do siÅ‚ zbrojnych dla szkolenia mÅ‚odych pilotów. Wiemy, że siÅ‚y zbrojne potrzebujÄ… wielu pilotów, mamy wiele programów Å›migÅ‚owcowych, a PZL-Åšwidnik jest w peÅ‚ni gotów do realizacji zadaÅ„ postawionych przed nami przez klienta wojskowego, tak że możemy dostarczyć w peÅ‚ni wyprodukowany w Polsce Å›migÅ‚owiec.

Grupa Leonardo jest zainteresowana udziaÅ‚em także w innych programach modernizacji floty SiÅ‚ Powietrznych. Chodzi m.in. o analizowany przez MON zakup 32 myÅ›liwców.

– Nasza propozycja obejmuje 32 samoloty Eurofighter Typhoon, produkowane wspólnie przez kraje zaÅ‚ożycielskie: WÅ‚ochy, Niemcy, HiszpaniÄ™ i WielkÄ… BrytaniÄ™. Firma Leonardo, jako jeden z partnerów przemysÅ‚owych konsorcjum Eurofighter, przygotowaÅ‚a ofertÄ™ na pozyskanie tych samolotów przez PolskÄ™, w ramach której okoÅ‚o 40–50 proc. wartoÅ›ci inwestycji pozostanie w Polsce – mówi Marco Lupo. – Oznacza to znacznÄ… korzyść dla polskiej obronnoÅ›ci oraz udziaÅ‚ polskiego przemysÅ‚u lotniczego w najbardziej zaawansowanym projekcie w sektorze lotniczym. JesteÅ›my przekonani, że pozwoli to zwiÄ™kszyć możliwoÅ›ci sektora lotniczego w Polsce.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x