Sztuczna inteligencja i robotyka już dziÅ› pomagajÄ… firmom ograniczać swój wpÅ‚yw na Å›rodowisko. KorzyÅ›ci z inwestycji w zaawansowanÄ… automatyzacjÄ™ odczuwajÄ… także konsumenci. PrzykÅ‚adem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujÄ…cy każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwoliÅ‚ już zaoszczÄ™dzić 3 mln t materiaÅ‚u opakowaniowego, co oznacza dla kupujÄ…cych mniej materiaÅ‚ów do utylizacji i prostszy recykling.
– Jest wiele sposobów na to, aby robotyka i AI wspomagaÅ‚y nas w aspekcie zrównoważonego rozwoju. Jednym z oczywistych elementów jest uczenie siÄ™ tego, jak magazynować produkty możliwie najbliżej klienta, aby zmniejszyć odlegÅ‚oÅ›ci i udostÄ™pniać towary w krótkim czasie, czego oczekujÄ… od nas klienci – tÅ‚umaczy w rozmowie z agencjÄ… Newseria Andreas Marschner, wiceprezes ds. globalnych usÅ‚ug inżynieryjnych i zrównoważonego rozwoju dziaÅ‚alnoÅ›ci w Amazon.
Niedawno Amazon ogÅ‚osiÅ‚, że w latach 2021–2025 zainwestowaÅ‚ ponad 700 mln euro w technologiÄ™ centrów dystrybucji w caÅ‚ej Europie. Inwestycja pozwoliÅ‚a na wprowadzenie szeregu innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„, których celem jest stworzenie bezpieczniejszego Å›rodowiska pracy i umożliwienie szybszych dostaw do klientów. W ostatnich latach firma zautomatyzowaÅ‚a fizyczne, powtarzalne zadania w centrach realizacji zamówieÅ„. W efekcie powstaÅ‚a flota 750 tys. robotów przemysÅ‚owych, które wspóÅ‚pracujÄ… z pracownikami.
To m.in. robot Sequoia, który porzÄ…dkuje przestrzeÅ„ magazynowÄ… i grupuje produkty tak, by byÅ‚y one Å‚atwiej dostÄ™pne dla pracowników kompletujÄ…cych zamówienie, a także Titan, który sÅ‚uży do przenoszenia dużych, nieporÄ™cznych przedmiotów. Amazon wdrożyÅ‚ też innowacyjny system pakowania, sÅ‚użący produkcji toreb papierowych dostosowanych do konkretnego zamówienia. Specjalnymi czujnikami mierzy on wymiary zamówienia, a nastÄ™pnie tworzy dopasowane opakowanie z trwalszego papieru odpornego na warunki atmosferyczne.
– Nasi klienci chcÄ…, aby produkty docieraÅ‚y do nich w doskonaÅ‚ym stanie, co oznacza, że musimy chronić je podczas podróży na wielu pÅ‚aszczyznach. Wymagane opakowania z czasem przeszÅ‚y dość dużą ewolucjÄ™. Od 2015 roku udaÅ‚o nam siÄ™ obniżyć zapotrzebowanie na opakowanie na pojedynczy produkt aż o 43 proc., co przekÅ‚ada siÄ™ na oszczÄ™dność ponad 3 mln ton materiaÅ‚u opakowaniowego. PrzeszliÅ›my na materiaÅ‚y z recyklingu już dość dawno i wycofaliÅ›my wszelkie plastikowe opakowania – wskazuje Andreas Marschner.
Amazon zmodernizowaÅ‚ ok. 120 takich maszyn w ponad 20 centrach logistycznych w USA, eliminujÄ…c konieczność zużycia tylko w ubiegÅ‚ym roku ponad 130 mln plastikowych toreb. OgÅ‚osiÅ‚, że wdraża zaawansowanÄ… technologiÄ™ automatycznego pakowania w caÅ‚ej europejskiej sieci. Ponad 70 z tych maszyn zostanie zainstalowanych w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, WÅ‚oszech i Hiszpanii do koÅ„ca tego roku, a kolejne – do 2027 roku. W ubiegÅ‚ym roku firma informowaÅ‚a, że poÅ‚owa przesyÅ‚ek w Europie jest już dostarczana bez pudeÅ‚ka, w zredukowanym, nadajÄ…cym siÄ™ do recyklingu opakowaniu, takim jak papierowa torba lub tekturowa koperta lub – w przypadku ponad miliarda przesyÅ‚ek od 2019 roku – bez żadnego dodatkowego opakowania w ramach programu Amazon Ships in Product Packaging.
– Kluczowym aspektem na drodze ku zrównoważonemu rozwojowi jest dopasowanie opakowania do rozmiaru produktu. PoczÄ…tkowo mieliÅ›my tylko kilka rozmiarów opakowaÅ„, tymczasem dziÅ› chcemy pokazać, że jesteÅ›my w stanie zasadniczo dostosować nasze rozmiary opakowaÅ„ do wymiarów produktu, co pozwala ograniczyć caÅ‚kowitÄ… przestrzeÅ„ zajmowanÄ… przez dany produkt w Å‚aÅ„cuchu transportowym. Jest to jeden z gÅ‚ównych elementów dekarbonizacji naszych procesów, bo opakowania również pozostawiajÄ… swój Å›lad wÄ™glowy – mówi wiceprezes Amazon. – Chcemy też wspóÅ‚pracować z dostawcami, aby wdrożyć rozwiÄ…zania, które nie wymagajÄ… dodatkowego opakowania poza opakowaniem samego produktu. Inwestujemy wiÄ™c we wszystkie te elementy, aby torować sobie drogÄ™ do dekarbonizacji również w części opakowaniowej naszego Å‚aÅ„cucha logistycznego.
Aby ograniczyć Å›lad wÄ™glowy, Amazon inwestuje też w zero- i niskoemisyjnÄ… flotÄ™ pojazdów. Na dekarbonizacjÄ™ i elektryfikacjÄ™ swojej sieci transportowej w Europie przeznaczyÅ‚ 1 mld euro. Ma to pomóc w osiÄ…gniÄ™ciu zerowej emisji dwutlenku wÄ™gla we wszystkich operacjach do 2040 roku.
– Nasza flota zeroemisyjna obejmuje różne pojazdy: od rowerów cargo po czterdziestotonowe ciężarówki. Tak to wyglÄ…da w Europie, ale podobnie jest też w USA czy Indiach, gdzie wciąż powiÄ™kszamy naszÄ… flotÄ™ niskoemisyjnÄ… i zeroemisyjnÄ…. Koniecznym warunkiem skalowalnoÅ›ci jest to, aby każde z tych rozwiÄ…zaÅ„ byÅ‚o konkurencyjne wobec tych klasycznych emisyjnych, spalinowych – mówi Andreas Marschner.
Do tej pory w sieci transportowej w caÅ‚ej Europie Amazon wdrożyÅ‚ ponad 3,5 tys. elektrycznych furgonetek dostawczych. Dla wsparcia dostaw w gÄ™sto zaludnionych obszarach miejskich w 45 miastach europejskich powstaÅ‚o ponad 60 centrów mikromobilnoÅ›ci, które umożliwiajÄ… bezemisyjne dostawy – pieszo lub przy użyciu elektrycznych rowerów cargo. W efekcie w ubiegÅ‚ym roku Amazon dostarczyÅ‚ ponad 200 mln paczek w caÅ‚ej Europie za pomocÄ… pojazdów elektrycznych i rÄ™cznych, w tym elektrycznych furgonetek, rowerów elektrycznych, motorowerów elektrycznych i wózków. Firma planuje zwiÄ™kszenie tej liczby do 350 mln rocznie.
– Nasz transport dalekobieżny to zdecydowanie obszar o najwiÄ™kszych emisjach dwutlenku wÄ™gla, a zarazem taki, gdzie ich redukcja jest najwiÄ™kszym wyzwaniem. UdaÅ‚o nam siÄ™ już znacznie przyspieszyć nasze postÄ™py na ostatnim etapie dostawy do odbiorcy oraz w segmencie Å›rodkowym. NawiÄ…zaliÅ›my także wspóÅ‚pracÄ™ z szeregiem różnych start-upów, aby poczynić szybsze niż dotÄ…d postÄ™py, również w segmentach transportu dalekobieżnego – wymienia wiceprezes Amazon.
