WedÅ‚ug zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury do 2032 roku na inwestycje kolejowe ma trafić 180 mld zÅ‚, co może być ogromnym wyzwaniem dla branży kolejowej i budowlanej. Ich przedstawiciele podkreÅ›lajÄ…, że okresy górek inwestycyjnych i nastÄ™pujÄ…ce po nich okresy doÅ‚ków nie sÄ… dla firm korzystne i wpÅ‚ywajÄ… na możliwoÅ›ci realizacji projektów, a tym samym rozwoju kolei. Dlatego ponownie wraca temat reformy Funduszu Kolejowego, która może poprawić stabilność finansowania w obliczu boomu inwestycyjnego i okresu, który po nim nastÄ…pi.
Jak poinformowaÅ‚y w październiku PKP Polskie Linie Kolejowe, łączna wartość ogÅ‚oszonych postÄ™powaÅ„ przetargowych w 2025 roku osiÄ…gnie wartość 27 mld zÅ‚. To o 11 mld zÅ‚ wiÄ™cej, niż pierwotnie zakÅ‚adano. W przyszÅ‚ym roku spóÅ‚ka planuje przetargi o łącznej wartoÅ›ci okoÅ‚o 9,5 mld zÅ‚. NajwiÄ™ksze zostanÄ… ogÅ‚oszone już w pierwszym kwartale. Podczas MiÄ™dzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, które odbyÅ‚y siÄ™ we wrzeÅ›niu br. w GdaÅ„sku, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedziaÅ‚, że plany inwestycji w polskÄ… kolej do 2032 roku zakÅ‚adajÄ… wydatki rzÄ™du 180 mld zÅ‚. ZaznaczyÅ‚, że jest to ogromne wyzwanie koordynacyjne i komunikacyjne.
Branża kolejowa podkreÅ›la, że obecny model finansowania jest nieefektywny i w wielu aspektach nieprzewidywalny, co prowadzi do falowania zamówieÅ„. Branża musi radzić sobie z okresami spiÄ™trzenia prac, aby nastÄ™pnie mierzyć siÄ™ z drastycznym spadkiem zamówieÅ„.
– Aby przygotować siÄ™ na rzeczywistość po boomie inwestycyjnym po 2030 roku, ważne jest, żebyÅ›my mieli zapewnienie, że inwestycje, które majÄ… sÅ‚użyć polskiej kolei, bÄ™dÄ… miaÅ‚y stabilne finansowanie. To stanowi podstawÄ™ do tworzenia dalszych strategii, masterplanów i projektów inwestycyjnych. Bez niego nie bÄ™dziemy w stanie siÄ™ przygotować do dalszej realizacji inwestycji i w rezultacie nasza kolej utknie w miejscu – mówi agencji Newseria Wojciech Cyprych, dyrektor ds. rozwoju biznesu i projektów strategicznych w spóÅ‚ce Infra Silesia, realizujÄ…cej kontrakty budowlane w branży kolejowej.
Podstawowym dokumentem, który zabezpiecza finansowanie kolejowych inwestycji w Polsce, jest Krajowy Program Kolejowy. To program wieloletni okreÅ›lajÄ…cy wielkość i źródÅ‚a finansowania – zarówno ze Å›rodków krajowych, jak i unijnych. Jest on podstawÄ… do zagwarantowania finansowania inwestycji zgodnie z ustawÄ… o finansach publicznych.
– Finansowanie polskiej kolei w ostatnich latach, jeżeli chodzi o inwestycje wspierajÄ…ce rozwój infrastruktury kolejowej, jest finansowaniem, któremu brakuje pewnego rodzaju równomiernoÅ›ci. Widzimy okresy górek inwestycyjnych, kiedy to finansowanie mocno pozwala rynkowi siÄ™ rozwijać. PojawiajÄ… siÄ™ też kilkuletnie okresy pewnej posuchy, kiedy wykonawcy muszÄ… wstrzymywać swoje prace, bo nie ma kolejnych ogÅ‚oszeÅ„ o przetargach – podkreÅ›la Wojciech Cyprych. – To powinniÅ›my mocno zmienić. Unikanie doÅ‚ków i górek pozwoli wykonawcom na przygotowywanie siÄ™ do inwestycji i zapewnienie możliwoÅ›ci ich realizacji.
Stabilizacja finansowania wiąże siÄ™ z reformÄ… Funduszu Kolejowego, czyli jednego z instrumentów finansujÄ…cych inwestycje w ten obszar transportu. Przedstawiciele branży kolejowej i budowlanej oceniajÄ…, że powinien siÄ™ on zmienić na wzór sprawdzonego modelu Krajowego Funduszu Drogowego, w szczególnoÅ›ci w obszarze stabilnych źródeÅ‚ finansowania, elastycznego zarzÄ…dzania Å›rodkami czy transparentnych zasad alokacji.
Izba Gospodarcza Transportu LÄ…dowego, która od ponad dwóch lat apeluje o zmiany w FK, podkreÅ›la, że nie chodzi o wygospodarowanie dodatkowych Å›rodków na inwestycje, ale o uporzÄ…dkowanie ich źródeÅ‚. DziÅ› do dyspozycji PKP PLK jest 18 różnych źródeÅ‚ finansowania, przez co spóÅ‚ka zajmuje siÄ™ ich obsÅ‚ugÄ… zamiast zarzÄ…dzaniem infrastrukturÄ…. Eksperci postulujÄ…, by źródÅ‚a przychodów FK byÅ‚y przewidywalne, niezależne od cykli budżetowych Unii Europejskiej, proponujÄ… także zwiÄ™kszenie udziaÅ‚u funduszu we wpÅ‚ywach z opÅ‚aty paliwowej. Tak jak ma to miejsce w przypadku KFD, który dziÄ™ki stabilnym źródÅ‚om finansowania, możliwoÅ›ci refinansowania ze Å›rodków unijnych i rolowania dÅ‚ugu od lat z sukcesem wspiera rozwój infrastruktury drogowej w Polsce.
– To dobry czas, aby rozmawiać o zmianach w Funduszu Kolejowym. Obecnie istniejÄ…cy fundusz i sposób jego funkcjonowania mogÄ… nie być wystarczajÄ…ce, aby zapewnić dalszy rozwój kolei. Zapewnienie dalszego funkcjonowania kolei w Polsce, w tym kolei dużych prÄ™dkoÅ›ci, wymaga poważnych inwestycji. Bez Funduszu Kolejowego, który w jakiÅ› sposób może być wzorowany na Krajowym Funduszu Drogowym, w oderwaniu od perspektyw dofinansowaÅ„ unijnych, może być to dużym wyzwaniem. W tym zakresie liczymy na to, że fundusz zostanie zmodernizowany i osiÄ…gniemy zamierzony cel – podkreÅ›la dyrektor ds. rozwoju biznesu i projektów strategicznych w Infra Silesia.
