Wiadomości Branżowe

Trudna sytuacja w branży motoryzacyjnej potrwa co najmniej kilka miesięcy. Istotne spadki w rejestracji i produkcji samochodów

Trudna sytuacja w branży motoryzacyjnej potrwa co najmniej kilka miesięcy. Istotne spadki w rejestracji i produkcji samochodów
W I poÅ‚owie 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych spadÅ‚a o 12,3 proc. w ujÄ™ciu rocznym – wynika z raportu KPMG i PZPM. Spadki zanotowano praktycznie w każdym segmencie rynku, poza samochodami

W I poÅ‚owie 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych spadÅ‚a o 12,3 proc. w ujÄ™ciu rocznym – wynika z raportu KPMG i PZPM. Spadki zanotowano praktycznie w każdym segmencie rynku, poza samochodami z napÄ™dami alternatywnymi. Eksperci komentujÄ…, że ta sytuacja nie dziwi w kontekÅ›cie wciąż nierozwiÄ…zanych problemów z dostÄ™pnoÅ›ciÄ… póÅ‚przewodników i trwajÄ…cej wojny w Ukrainie. – Niewiele wskazuje na to, żeby ten problem w najbliższych miesiÄ…cach mógÅ‚ zostać rozwiÄ…zany – mówi Jakub FaryÅ›, prezes PZPM. Dla klientów obecna sytuacja oznacza dÅ‚uższy czas oczekiwania na nowe auta, ale także wyższe ceny.

Dzisiaj dostÄ™pność nowych samochodów jest, delikatnie mówiÄ…c, nie najlepsza, a powodem jest przede wszystkim kryzys póÅ‚przewodnikowy. OczywiÅ›cie zaczęło siÄ™ od pandemii. W jej efekcie mamy kryzys póÅ‚przewodnikowy, czyli znacznie mniejszÄ… dostÄ™pność np. ukÅ‚adów scalonych i to nie tylko w branży motoryzacyjnej, ale także w innych branżach, np. IT, produkcji telewizorów, sprzÄ™tu grajÄ…cego czy sprzÄ™tu AGD. W konsekwencji sÄ… dÅ‚uższe terminy dostawy, w konsekwencji mniejsza dostÄ™pność samochodów, w konsekwencji my producenci musimy wybierać, które samochody zostanÄ… skierowane na rynek, a które bÄ™dÄ… dÅ‚użej produkowane, bÄ…dź niektóre z nich w ogóle wykreÅ›lane sÄ… z cenników – wyjaÅ›nia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Jakub FaryÅ›, prezes Polskiego ZwiÄ…zku PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego.

Jak podkreÅ›la, ta sytuacja może potrwać co najmniej do 2023 roku. Tym bardziej że sytuacjÄ™ rynkowÄ… dodatkowo skomplikowaÅ‚ wybuch wojny w Ukrainie i sankcje naÅ‚ożone na RosjÄ™.

W pierwszym póÅ‚roczu 2022 roku wyprodukowano w Polsce 214,3 tys. pojazdów, co oznacza 14,6 proc. spadek r/r. Najgłębszy spadek odnotowano w produkcji samochodów osobowych – o ponad 23 proc. w ujÄ™ciu rocznym.

– Samochód jest urzÄ…dzeniem, które ma bardzo dużo elektroniki na pokÅ‚adzie, a jeżeli mówimy o samochodach nisko- i zeroemisyjnych, to tej elektroniki i podzespoÅ‚ów jest jeszcze wiÄ™cej niż w klasycznym spalinowym samochodzie. Krótko mówiÄ…c, jeżeli nie mamy możliwoÅ›ci kupienia póÅ‚przewodników, to produkcja stoi – mówi prezes PZPM. – Najlepszym dowodem jest to, co staÅ‚o siÄ™ w Rosji: sankcje naÅ‚ożone na producentów rosyjskich samochodów spowodowaÅ‚y, że podjÄ™to decyzjÄ™, że bÄ™dÄ… produkowane samochody na poziomie normy Euro 1 albo Euro 0. Czyli producenci cofajÄ… siÄ™ o prawie 30 lat. To pokazuje, że dzisiaj wyprodukowanie nowoczesnego samochodu bez elektroniki jest po prostu niemożliwe.

Problemy z produkcjÄ… przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na sprzedaż samochodów, co widać w statystykach rejestracji. W okresie od stycznia do koÅ„ca czerwca w Polsce zarejestrowano 212,4 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o ponad 12 proc. mniej niż przed rokiem. W segmencie klientów instytucjonalnych ten spadek wyniósÅ‚ 16,5 proc., co może stanowić pesymistycznÄ… prognozÄ™ dla koniunktury gospodarczej. Podobnie jak pogorszenie sytuacji w segmencie aut użytkowych. Liczba rejestracji samochodów dostawczych zmniejszyÅ‚a siÄ™ o ponad 18 proc. r/r. Spadki odnotowano także w kategorii aut ciężarowych (-2,5 proc.), przyczep i naczep (-8 proc.) oraz autobusów (-8,9 proc.) – wskazuje raport kwartalny KPMG i PZPM.

A to już wiesz?  Komisja Europejska stwierdziÅ‚a poprawÄ™ stanu praworzÄ…dnoÅ›ci w UE. RuszyÅ‚a kampania informacyjna na ten temat

– Branża motoryzacyjna jest w bardzo trudnym poÅ‚ożeniu, choć oczywiÅ›cie staramy siÄ™ zrobić wszystko, żeby móc zaproponować klientom samochody jak najszybciej, takie, jakie chcÄ… kupić, a nie takie, jakie akurat jesteÅ›my w stanie wyprodukować – mówi prezes PZPM. – ZostaÅ‚y powoÅ‚ane specjalne zespoÅ‚y kryzysowe, staramy siÄ™ dostosować cenniki tak, żeby można byÅ‚o klientom zaproponować jak najszybciej samochody, być może z nieco mniejszÄ… iloÅ›ciÄ… dodatkowego wyposażenia, ale chodzi o to, żeby zbliżyć siÄ™ do normalnoÅ›ci. Natomiast na normalność – w rozumieniu tej sprzed pandemii – myÅ›lÄ™, że jeszcze bÄ™dziemy musieli poczekać.

Problemy z zerwanymi Å‚aÅ„cuchami dostaw to jeden z elementów wpÅ‚ywajÄ…cych na wyższe ceny samochodów. Kolejnym sÄ… szybko rosnÄ…ce ceny surowców, stali i mniej korzystny w ostatnich miesiÄ…cach kurs zÅ‚otego wobec euro.

– Jeżeli weźmiemy pod uwagÄ™ to wszystko, to widać, że rzeczywistość nie jest zbyt optymistyczna – ocenia Jakub FaryÅ›.

Zgodnie z danymi za I póÅ‚rocze 2022 roku o 10,3 proc. wzrosÅ‚a sprzedaż samochodów osobowych z napÄ™dami alternatywnymi – zarejestrowano ich blisko 87 tys., z czego wiÄ™kszość to hybrydy. Liczba rejestracji aut w peÅ‚ni elektrycznych wzrosÅ‚a o ponad 96 proc.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy