Zaparkowanie samochodu w centrum Warszawy, WrocÅ‚awia czy Krakowa to poważne wyzwanie. Statystyki przytaczane przez NaviParking wskazujÄ…, że zagÄ™szczenie ruchu w centralnych dzielnicach nawet w 30 proc. jest spowodowane przez kierowców poszukujÄ…cych miejsca parkingowego. To zaÅ› oznacza nie tylko wiÄ™ksze korki, ale też wiÄ™kszy haÅ‚as, dodatkowÄ… emisjÄ™ spalin i duży stres u kierowcy. Tworzenie nowych parkingów nie jest dziÅ› priorytetem miast – dążą raczej do tego, żeby wypchnąć ruch z centrów. Dlatego potrzebne sÄ… lepsze zachÄ™ty, by kierowcy wybierali inne Å›rodki komunikacji, np. autobusy, tramwaje czy mikromobilność, a także nowe sposoby na skuteczniejsze wykorzystanie istniejÄ…cych parkingów.
– Miasta stosujÄ… obecnie takÄ… politykÄ™, żeby w myÅ›l zrównoważonego rozwoju ruch z centrów wypchnąć na zewnÄ…trz, zniechÄ™cać do wjazdu, a jednoczeÅ›nie rozbudowywać komunikacjÄ™ miejskÄ… i transport zintegrowany, którym można zaoferować mieszkaÅ„com jak najszybszÄ… i efektywnÄ… drogÄ™ dojazdu np. do pracy. Dzieje siÄ™ to wielorako. SÄ… organizowane buspasy. NormÄ… w dużych miastach jest już także strefa pÅ‚atnego parkowania, w który opÅ‚aty sÄ… podnoszone, inwestuje siÄ™ też w infrastrukturÄ™ micromobility, dedykowanÄ… dla rowerów, skuterów i hulajnóg elektrycznych – wymienia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Biznes Maciej CichoÅ„ski, hospitality director w NaviParking. – Ten trend można zaobserwować też w planach rozbudowy miast. PrzykÅ‚adem jest chociażby Warszawa, gdzie parkingi znikajÄ…, a w ich miejsce powstajÄ… różnego rodzaju zielone inicjatywy albo budynki biurowe.
RosnÄ…ca liczba samochodów, korki i przepeÅ‚nione parkingi to zmora wiÄ™kszoÅ›ci dużych polskich miast. W Warszawie na koniec ubiegÅ‚ego roku byÅ‚o zarejestrowanych ponad 2 mln aut. To wiÄ™cej, niż wynosiÅ‚a wówczas oficjalna liczba mieszkaÅ„ców stolicy. Podobnie jest w innych miastach. Takie natężenie samochodów generuje, po pierwsze, problem korków, bo w godzinach szczytu polskie miasta czÄ™sto sÄ… nieprzejezdne. Drugi problem to niewystarczajÄ…ca liczba miejsc parkingowych. Na dodatek poszukiwanie miejsca parkingowego w obszarze Å›ródmiejskim generuje nawet 25–30 proc. bezsensownego ruchu (dane z raportu „Parkingi a transport zbiorowy w miastach”, opracowanego przez ZespóÅ‚ Doradców Gospodarczych TOR i PolskÄ… OrganizacjÄ™ Branży Parkingowej).
SamorzÄ…dy od lat szukajÄ… remedium na wyzwania zwiÄ…zane z korkami, natężeniem ruchu czy brakiem parkingów, ale ich problemy pogłębiajÄ… siÄ™ wraz ze stale postÄ™pujÄ…cÄ… urbanizacjÄ…, bo wzrost liczby mieszkaÅ„ców przekÅ‚ada siÄ™ na wzrost liczby samochodów.
– Celem miast powinno być dążenie do tego, żeby zapewnić mieszkaÅ„com alternatywy, np. w postaci transportu zintegrowanego, infrastruktury typu park & ride, czyli parkingu, na którym mogÄ… zostawić samochód i dużo szybciej dojechać do centrum miasta, wykorzystujÄ…c w tym celu kolej, transport autobusowy albo tzw. micromobility, czyli rowery, elektryczne hulajnogi etc. MieszkaÅ„cy powinni mieć alternatywy, które byÅ‚yby też dla nich zachÄ™cajÄ…ce pod wzglÄ™dem ekonomicznym – podkreÅ›la Maciej CichoÅ„ski.
W ramach rozwiÄ…zania coraz częściej wskazuje siÄ™ na tzw. ekonomiÄ™ wspóÅ‚dzielenia (sharing economy), do tej pory popularnÄ… gÅ‚ównie w kontekÅ›cie wypożyczania na minuty samochodów czy rowerów. WspóÅ‚dzielić można jednak nie tylko auta czy przejazdy, ale i miejsca parkingowe. Eksperci podkreÅ›lajÄ…, że dziÅ› wiele parkingów nie jest optymalnie wykorzystywanych. CzÄ™sto sÄ… niewidoczne, nieoznakowane lub dostÄ™p do nich jest ograniczony szlabanem.
– O tym trendzie czÄ™sto mówi siÄ™ w kontekÅ›cie wspóÅ‚dzielenia tego samego miejsca parkingowego przez dwie firmy, które majÄ… biura w jednym budynku. Miejsce może być przez nie wykorzystywane na zakÅ‚adkÄ™, np. kiedy pracownicy pracujÄ… w systemie hybrydowym. To niesie ze sobÄ… oszczÄ™dnoÅ›ci, ale i wiÄ™kszÄ… efektywność. Po stronie inwestora taka inwestycja w parking może siÄ™ okazać dużo taÅ„sza, jeÅ›li nie trzeba bÄ™dzie np. robić parkingów czteropoziomowych, bo wystarczÄ… trzy piÄ™tra, tyle że lepiej wykorzystywane – tÅ‚umaczy ekspert NaviParking Polska.
Innym przykÅ‚adem lepszego zagospodarowania przestrzeni parkingowych jest multisharing polegajÄ…cy na tym, że miejsca parkingowe przykÅ‚adowo przy biurowcach sÄ… w trakcie weekendów, kiedy pracowników nie ma, udostÄ™pniane innym użytkownikom aut. Dla niektórych firm takie rozwiÄ…zanie to szansa na dodatkowy przychód.
– Można je udostÄ™pnić mieszkaÅ„com miasta albo innym podmiotom, chociażby wÅ‚aÅ›cicielom mniejszych biznesów czy usÅ‚ug, które majÄ… w okolicy swoje lokale i nie majÄ… miejsc parkingowych na staÅ‚e – mówi Maciej CichoÅ„ski. – Także hotele, jeÅ›li majÄ… charakterystykÄ™ typowo weekendowÄ…, w ciÄ…gu tygodnia majÄ… puste parkingi z dobrÄ… lokalizacjÄ…. WiÄ™c zamiast budować nowe przestrzenie parkingowe, możemy po prostu wykorzystać te miejsca i udostÄ™pnić je na rynku.
Ekspert NaviParking Polska podkreÅ›la też, że zgodnie z koncepcjÄ… smart city do rozwiÄ…zania problemów z transportem i parkowaniem w coraz wiÄ™kszym stopniu przyczyniajÄ… siÄ™ nowe technologie. IstniejÄ… już aplikacje, w których można sprawdzić obÅ‚ożenie parkingu w czasie rzeczywistym i zaplanować parkowanie z wyprzedzeniem. Takie rozwiÄ…zanie zostaÅ‚o ostatnio wdrożone w park & ride w Pruszkowie dziÄ™ki wspóÅ‚pracy wÅ‚adz miasta i NaviParking. Jednak aplikacje nie muszÄ… siÄ™ ograniczać do jednego zamkniÄ™tego parkingu.
– Możemy sobie wyobrazić wszystkie miejsca w mieÅ›cie jako jeden organizm. Naszym celem jest udostÄ™pnienie tych miejsc dla użytkownika koÅ„cowego – mówi ekspert.
Aplikacje mogÄ… wiÄ™c poprowadzić kierowcÄ™ do najbliższego miejsca parkingowego, a jeÅ›li jest to parking pÅ‚atny, za ich pomocÄ… można opÅ‚acić postój. To powoduje, że nie ma koniecznoÅ›ci stawiania przy parkingach kosztownej infrastruktury do pobierania opÅ‚at, np. szlabanów czy kas parkingowych.
Inteligentne zarzÄ…dzanie parkingami opiera siÄ™ na integracji różnych technologii wykorzystujÄ…cych m.in. sztucznÄ… inteligencjÄ™, sensory i czujniki czy systemy rozpoznajÄ…ce obraz z kamer automatycznie rozpoznajÄ…cych numery tablic rejestracyjnych.
– W przyszÅ‚oÅ›ci pójdziemy wÅ‚aÅ›nie w stronÄ™ udostÄ™pniania danych, w stronÄ™ zintegrowanego i inteligentnego transportu – prognozuje Maciej CichoÅ„ski. – W tym wszystkim chodzi bowiem o to, żeby użytkownik koÅ„cowy, czyli po prostu mieszkaniec miasta, miaÅ‚ odpowiednio wczeÅ›niej peÅ‚nÄ… wiedzÄ™, jakie parkingi sÄ… dostÄ™pne w okolicy, jakie sÄ… ich ceny, w jakim prognozowanym czasie mógÅ‚by tam dotrzeć, jakie sÄ… alternatywy czy koszt ekologiczny.
