Wiadomości Branżowe

Na rynku nie ma na razie większej różnicy pomiędzy ubezpieczeniem elektryka i samochodu spalinowego. Ubezpieczycielom brakuje statystyk szkodowości

Na rynku nie ma na razie większej różnicy pomiędzy ubezpieczeniem elektryka i samochodu spalinowego. Ubezpieczycielom brakuje statystyk szkodowości
Po polskich drogach jeździ ponad 32 tys. samochodów w peÅ‚ni elektrycznych. To wciąż niewiele, ale ich liczba szybko siÄ™ zwiÄ™ksza – dynamika sprzedaży przekracza 50 proc. r/r. – W przypadku takich

Po polskich drogach jeździ ponad 32 tys. samochodów w peÅ‚ni elektrycznych. To wciąż niewiele, ale ich liczba szybko siÄ™ zwiÄ™ksza – dynamika sprzedaży przekracza 50 proc. r/r. – W przypadku takich pojazdów ubezpieczyciele mówiÄ… na razie tylko o pojedynczych szkodach – mówi wiceprezes Polskiej Izby UbezpieczeÅ„ Andrzej Maciążek. Jak wskazuje, brak skali i statystyk dotyczÄ…cych szkodowoÅ›ci takich pojazdów powoduje, że dziÅ› nie ma wiÄ™kszej różnicy pomiÄ™dzy ubezpieczeniem elektryka i samochodu spalinowego. Z czasem może siÄ™ to jednak zmieniać, a na cenÄ™ polisy bÄ™dÄ… wpÅ‚ywaÅ‚y różne czynniki, nie tylko czysto techniczne.

Jak pokazuje prowadzony przez PSPA i PZPM Licznik ElektromobilnoÅ›ci, na koniec stycznia br. w Polsce byÅ‚o zarejestrowanych łącznie blisko 67,1 tys. osobowych i użytkowych samochodów z napÄ™dem elektrycznym. Przez ostatni miesiÄ…c przybyÅ‚o ich 2,3 tys., czyli o 56 proc. wiÄ™cej niż w styczniu 2022 roku. W tej liczbie ponad 63 tys. to auta osobowe – z napÄ™dem BEV (w peÅ‚ni elektryczne, 32,5 tys.) i PHEV (hybrydy plug-in, 31,1 tys.).

Samochody elektryczne to wciąż niewielki procent pojazdów, które jeżdżą po polskich drogach. Dlatego jak na razie nie ma jeszcze dużej różnicy pomiÄ™dzy ubezpieczeniem samochodu elektrycznego, hybrydy plug-in czy samochodu spalinowego, ponieważ ubezpieczyciele nie majÄ… statystyk, które mogÅ‚yby różnicować kwestie oceny ryzyka. To różnicowanie nastÄ…pi wtedy, kiedy bÄ™dzie można wyróżnić tÄ™ klasÄ™ pojazdów i bardzo szczegóÅ‚owo przeanalizować koszty likwidacji szkód, jakie one powodujÄ… – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Maciążek.

Flota elektryków na polskich drogach szybko siÄ™ powiÄ™ksza. Od koÅ„ca 2020 roku ten wzrost jest już ponad trzykrotny. WedÅ‚ug PSPA ubiegÅ‚y rok byÅ‚ rekordowy dla polskiego sektora elektromobilnoÅ›ci, w czym miaÅ‚y udziaÅ‚ także subsydia ze Å›rodków publicznych w ramach programu NFOÅšiGW Mój Elektryk. Natomiast do 2025 roku liczba nowo rejestrowanych samochodów z napÄ™dem elektrycznym w Polsce wzroÅ›nie co najmniej kilkukrotnie w porównaniu do stanu obecnego. Wynika to m.in. z faktu, że coraz wiÄ™cej nabywców jest zainteresowanych takimi pojazdami. Z opublikowanego niedawno przez PSPA „Barometru Nowej MobilnoÅ›ci 2022/2023” wynika, że w trakcie ostatnich szeÅ›ciu lat liczba Polaków zainteresowanych zakupem elektryka wzrosÅ‚a z 12 proc. do 42,4 proc.

A to już wiesz?  Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zÅ‚ trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Na ten scenariusz przygotowują się także ubezpieczyciele

 Godzina prawdy wybije wtedy, kiedy te pojazdy stanÄ… siÄ™ typowymi samochodami użytkowymi, kiedy bÄ™dÄ… jeździli nimi pracownicy flot różnego rodzaju zakÅ‚adów, przedstawiciele handlowi, kiedy to bÄ™dÄ… powszechnie wykorzystywane samochody dostawcze. Dopiero wtedy bÄ™dzie można okreÅ›lić, jakie sÄ… różnice wynikajÄ…ce z oceny ryzyka i kosztów likwidacji szkód w samochodach elektrycznych – mówi wiceprezes Polskiej Izby UbezpieczeÅ„.

Jak podkreÅ›la, samochód elektryczny to pojazd, który uczestniczy w ruchu drogowym i zgodnie z przepisami powinien być objÄ™ty polisÄ…. W tej chwili ubezpieczyciele majÄ… aktywnych ok. 17 mln wszystkich polis komunikacyjnych OC, a w niespeÅ‚na 5 proc. zdarzajÄ… siÄ™ wypadki. Jednak w przypadku elektryków wciąż nie ma odpowiedniej skali, która pokazywaÅ‚aby ich szkodowość. Dlatego jak na razie nie ma na rynku wiÄ™kszej różnicy pomiÄ™dzy ubezpieczeniem elektryka a samochodu spalinowego. 

 W przypadku takich pojazdów dziÅ› ubezpieczyciele mówiÄ… tylko o pojedynczych szkodach – mówi Andrzej Maciążek. – Ze wzglÄ™du na brak danych statystycznych małą liczbÄ™ takich samochodów i jeszcze mniejszÄ… liczbÄ™ zdarzeÅ„ drogowych, które one powodujÄ…, trudno odpowiedzieć na pytanie, czy i jaka bÄ™dzie różnica w ubezpieczaniu samochodów elektrycznych w stosunku do spalinowych. O tym bÄ™dzie można mówić, kiedy tych samochodów na drogach bÄ™dzie nie 30 tys., ale 300 czy 500 tys.

Jak wskazuje, przy ubezpieczaniu samochodów elektrycznych uwzglÄ™dnia siÄ™ jednak pewne różnice. JednÄ… z nich jest wyższa wartość zakupu takiego pojazdu, która wpÅ‚ywa na skÅ‚adkÄ™ polisy. Z danych PSPA wynika, że w polskich salonach dostÄ™pnych jest w tej chwili łącznie 108 modeli pojazdów w peÅ‚ni elektrycznych (83 osobowe i 25 dostawczych), a ich liczba z każdym rokiem szybko siÄ™ powiÄ™ksza. Ceny wciąż pozostajÄ… wyższe niż w przypadku spalinowych.

DrugÄ… rzeczÄ… jest to, że samochód w porównywalnej wielkoÅ›ci czy klasie jest – ze wzglÄ™du na ciężar baterii – cięższy o mniej wiÄ™cej 30 proc. lub wiÄ™cej w stosunku do samochodów spalinowych. Takie pojazdy, szczególnie przy ruszaniu z miejsca, majÄ… bardzo dużą dynamikÄ™. I to jest potencjalne zagrożenie wiÄ™kszÄ… czÄ™stotliwoÅ›ciÄ… wypadków albo wielkoÅ›ciÄ… szkód, ponieważ jeÅ›li dochodzi do zderzenia dwóch samochodów tej samej klasy, a jeden jest dużo cięższy od drugiego, to ten cięższy powoduje dużo wiÄ™ksze straty w tym lżejszym. Tutaj dochodzi też ryzyko pożaru, których jak na razie jest niewiele, ale ze wzglÄ™du na problemy zwiÄ…zane z ich gaszeniem jest to potencjalne duże niebezpieczeÅ„stwo – wymienia wiceprezes PIU.

A to już wiesz?  Najlepszy kwartalny wynik komercyjny

Jak podkreÅ›lajÄ… eksperci od pożarnictwa cytowani w opracowaniu PSPA na temat pożarów samochodów elektrycznych, pojazdy te palÄ… siÄ™ inaczej niż spalinowe, ale nie palÄ… siÄ™ częściej ani groźniej. Nie stwarzajÄ… wiÄ™c wiÄ™kszego zagrożenia niż konwencjonalne.

Interesujemy siÄ™ podejÅ›ciem PaÅ„stwowej Straży Pożarnej, procedurami, jakie sÄ… w tej sprawie wprowadzane, i chcemy dużo wiedzieć o przyczynach takiego pożaru. Ubezpieczenia stojÄ… na statystyce, w zwiÄ…zku z powyższym mamy podstawy, żeby interesować siÄ™ każdym pojedynczym przypadkiem: czy zapaliÅ‚ siÄ™ samochód nowy, czy to byÅ‚ samochód, który uczestniczyÅ‚ już w wypadku, byÅ‚ naprawiany, gdzie byÅ‚ naprawiany, ponieważ to wszystko później bÄ™dzie wpÅ‚ywaÅ‚o na to, jak to ryzyko bÄ™dzie wycenione i jak je mitygować. OczywiÅ›cie nie tylko po to siÄ™ analizuje ryzyka, żeby je uwzglÄ™dniać w kosztach, ale przede wszystkim po to, żeby, jeÅ›li to możliwe, w jakiÅ› sposób je zmniejszać – podkreÅ›la Andrzej Maciążek.

Analitycy WEI wskazujÄ… w swoim raporcie, że na ceny ubezpieczeÅ„ dla samochodów elektrycznych wpÅ‚yw bÄ™dÄ… mieć przede wszystkim wyższe koszty likwidacji szkód oraz zapewnienia samochodu zastÄ™pczego. Brakuje wyspecjalizowanych zakÅ‚adów, które Å›wiadczyÅ‚yby odpowiednie usÅ‚ugi, co wpÅ‚ywa na wysokie wynagrodzenia mechaników. Natomiast koszty surowców, które rosnÄ… szybciej niż w przypadku aut konwencjonalnych, wpÅ‚ywajÄ… również na wyższe ceny części zamiennych. Dodatkowym czynnikiem, który może wpÅ‚ynąć na podwyżki OC dla elektryków, jest – zdaniem ekspertów WEI – sztuczne zwiÄ™kszanie popytu na te pojazdy poprzez regulacje. WskazujÄ… oni, że w ciÄ…gu najbliższych lat wysokość skÅ‚adki może zostać zwiÄ™kszona nawet dwukrotnie.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy