Nowe Å›migÅ‚owce AW149 zmieniajÄ… sposób realizowania przez wojsko zadaÅ„, w tym desantowo-szturmowych. Piloci podkreÅ›lajÄ…, że cyfrowe Å›rodowisko pracy i zapas mocy Å›migÅ‚owca otwierajÄ… przed zaÅ‚ogami zupeÅ‚nie nowe możliwoÅ›ci taktyczne. Konfiguracja maszyn jest stale rozwijana w krajowych zakÅ‚adach PZL-Åšwidnik zgodnie z bieżącymi potrzebami SiÅ‚ Zbrojnych. Jak podkreÅ›lajÄ… przedstawiciele wojska i producenta, kontrakt na 32 maszyny jest dynamicznie realizowany.
Do 7. Dywizjonu Lotniczego 25. Brygady Kawalerii Powietrznej już trafiÅ‚o 11 z 32 Å›migÅ‚owców – 10 wyprodukowanych we WÅ‚oszech i jeden, który jako pierwszy pochodzi z linii produkcyjnej w Åšwidniku, uruchomionej w ciÄ…gu zaledwie 20 miesiÄ™cy od podpisania kontraktu z MON.
– Poprzednie Å›migÅ‚owce, na których lataliÅ›my, bardzo zasÅ‚użone W-3 SokóÅ‚, byÅ‚y Å›migÅ‚owcami analogowymi. Nie posiadaÅ‚y automatyki, która wspieraÅ‚a nas w procesie sterowania. To nam zmniejszaÅ‚o możliwoÅ›ci poÅ›wiÄ™cania uwagi aspektom danej misji. Teraz, dziÄ™ki temu, co mamy na pokÅ‚adzie AW149, możemy o wiele głębiej wchodzić w aspekty realizacji misji, możemy przewidywać szybciej, możemy patrzeć dalej, wiÄ™cej rzeczy identyfikować i analizować pod kÄ…tem celów misji. To dla nas bardzo dużo znaczy – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… Newseria mjr pilot MiÅ‚osz Tomaszkiewicz, szef pionu szkolenia w 7. Dywizjonie Lotniczym 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. – Oprócz tego mamy komfort pracy w różnych warunkach atmosferycznych, również w nocy, bo na pokÅ‚adzie tego Å›migÅ‚owca dysponujemy bardzo rozbudowanymi systemami nawigacyjnymi, które siÄ™ wzajemnie uzupeÅ‚niajÄ….
AW149 to Å›migÅ‚owiec zaprojektowany od podstaw dla potrzeb wspóÅ‚czesnych siÅ‚ zbrojnych. Kontrakt na ich dostawy z lipca 2022 roku obejmuje 32 maszyny, z peÅ‚nym pakietem logistycznym oraz szkoleniowo-symulatorowym. W ramach umowy w PZL-Åšwidnik utworzono liniÄ™ montażu koÅ„cowego oraz poszerzono zdolnoÅ›ci realizowania prób w locie o tÄ™ wÅ‚aÅ›nie platformÄ™ oraz obsÅ‚ugi technicznej wszystkich poziomów.
Śmigłowiec został zaprojektowany do działania w trudnych warunkach atmosferycznych, także w nocy, a jego konstrukcja umożliwia szybkie modyfikacje wynikające z nowych doświadczeń i analiz pola walki.
– Dla nas zarzÄ…dzanie konfiguracjÄ… Å›migÅ‚owca AW149 oznacza przede wszystkim możliwość wprowadzania zmian: na proÅ›bÄ™ użytkownika czy zamawiajÄ…cego, jakim jest Agencja Uzbrojenia, możliwość wprowadzenia udoskonaleÅ„ także na podstawie analiz różnych konfliktów na Å›wiecie i udoskonalenia doktryn NATO – mówi Grzegorz WyszyÅ„ski, czÅ‚onek zarzÄ…du PZL-Åšwidnik. – W ostatnim czasie takie usprawnienia w obszarze łącznoÅ›ci wdrożyliÅ›my na platformie AW149. Teraz dyskutujemy z 25. BrygadÄ… Kawalerii Powietrznej oraz AgencjÄ… Uzbrojenia nad wdrożeniem nowych rozwiÄ…zaÅ„ w obszarze uzbrojenia.
Do polskiej armii trafiajÄ… Å›migÅ‚owce przygotowane do realizacji zadaÅ„ z obszaru wsparcia pola walki, ratowania i ewakuacji poszkodowanych z pola walki czy dziaÅ‚aÅ„ desantowo-szturmowych oraz transportu żoÅ‚nierzy, towarów i zaopatrzenia.
– Najszersze spektrum zadaÅ„ dotyczy transportu powietrznego, nie tylko transportu Å‚adunku i personelu z punktu A do punktu B, ale również z wykorzystaniem różnorodnych technik linowych, np. do zadaÅ„ ratownictwa wykorzystuje siÄ™ wciÄ…garki. Z kolei ze wzglÄ™du na system obserwacyjno-celowniczy, cyfrowÄ… awionikÄ™, dedykowany komputer misji oraz bardzo szerokie spektrum uzbrojenia, które odpowiada uzbrojeniu przenoszonemu przez najnowoczeÅ›niejsze na Å›wiecie Å›migÅ‚owce szturmowe, możemy również realizować szeroki zakres zadaÅ„ uderzeniowych – tÅ‚umaczy mjr pilot MiÅ‚osz Tomaszkiewicz.
AW149 są wyposażone m.in. w rakiety kierowane laserowo, systemy samoobrony oraz pokładowe karabiny maszynowe. Śmigłowce są przygotowane do operacji w środowisku wielodomenowym i w pełnej integracji z systemami NATO dzięki zaawansowanym środkom łączności i bezpiecznym łączom danych.
– ÅšmigÅ‚owiec AW149 dysponuje znaczÄ…cym zapasem mocy, co stwarza zaÅ‚odze duży komfort, a przede wszystkim pozwala na dogodne realizowanie zadaÅ„ na rzecz kawalerii powietrznej. Możemy zabrać znaczÄ…cÄ… ilość desantu, Å›rodków logistycznych na potrzeby misji. ÅšmigÅ‚owiec cechuje siÄ™ bardzo dobrÄ… manewrowoÅ›ciÄ…. Po osiÄ…gniÄ™ciu pewnego zakresu prÄ™dkoÅ›ci lata siÄ™ nim bardziej jak samolotem niż jak Å›migÅ‚owcem. Ten Å›migÅ‚owiec cechuje siÄ™ cyfrowym Å›rodowiskiem pracy, które nas znaczÄ…co wspiera w zadaniach pilotażowych, ale również tych, które definiujÄ… nam danÄ… misjÄ™ na rzecz wojsk lÄ…dowych czy siÅ‚ powietrznych – podkreÅ›la szef pionu szkolenia w 7. Dywizjonie Lotniczym 25. Brygady Kawalerii Powietrznej.
Równolegle z dostawami Å›migÅ‚owców rozwijany jest system szkoleniowy. Jak podkreÅ›la PZL-Åšwidnik, kolejne symulatory, które trafiÄ… do jednostki w najbliższych miesiÄ…cach, bÄ™dÄ… już wyposażone w dodatkowe funkcjonalnoÅ›ci zaproponowane w trakcie realizacji programu. Co ważne, urzÄ…dzenie wczeÅ›niej przekazane wojsku zostanie z nimi zintegrowane w rozwiÄ…zanie sieciocentryczne, co umożliwi prowadzenie bardziej zÅ‚ożonych, wspólnych treningów.
– Program AW149 pod kÄ…tem szkolenia zmienia siÄ™ bezustannie. Jest to wciąż żyjÄ…cy organizm, który udoskonalamy na każdym kroku, modernizujemy i wprowadzamy nowe rozwiÄ…zania – mówi Grzegorz WyszyÅ„ski. – Program AW149 przebiega dynamicznie, z bardzo dobrÄ… wspóÅ‚pracÄ… z siÅ‚ami zbrojnymi, AgencjÄ… Uzbrojenia i Dowództwem Generalnym.
