Wiadomości Branżowe

PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar

PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
Na wtorkowym posiedzeniu Parlamentu Europejskiego posÅ‚owie zgodzili siÄ™ w trybie pilnym procedować kwestiÄ™ zmiany dotyczÄ…cej redukcji emisji CO2 dla nowych aut osobowych i dostawczych. GÅ‚osowanie w tej sprawie odbÄ™dzie siÄ™

Na wtorkowym posiedzeniu Parlamentu Europejskiego posÅ‚owie zgodzili siÄ™ w trybie pilnym procedować kwestiÄ™ zmiany dotyczÄ…cej redukcji emisji CO2 dla nowych aut osobowych i dostawczych. GÅ‚osowanie w tej sprawie odbÄ™dzie siÄ™ w czwartek 8 maja. DziÄ™ki zmianie podejÅ›cia do obowiÄ…zku corocznej redukcji dwutlenku wÄ™gla producenci samochodów mogÄ… uniknąć grożących im kar, które pewnie przeÅ‚ożyÅ‚yby siÄ™ na wzrost cen dla klienta koÅ„cowego oraz na dalsze pogorszenie kondycji branży.

GÅ‚osowany byÅ‚ bardzo ważny dokument dotyczÄ…cy tego, aby ci, którzy produkujÄ… samochody spalinowe, nie byli karani. A to oznacza na koÅ„cu, że ktoÅ›, kto pójdzie kupić taki samochód, zapÅ‚aci mniej, dlatego że koszty de facto byÅ‚yby przerzucone na klientów – mówi agencji Newseria Dariusz JoÅ„ski, europoseÅ‚ z Platformy Obywatelskiej.

Obecnie obowiÄ…zujÄ…ce przepisy okreÅ›lajÄ… roczne cele, obejmujÄ…ce piÄ™cioletnie okresy w zakresie redukcji Å›rednich emisji dwutlenku wÄ™gla z nowych samochodów osobowych i dostawczych w UE. W 2025 roku europejscy producenci pojazdów powinni zredukować je o 15 proc. i ten cel ma obowiÄ…zywać w latach 2025–2029. Jak wyjaÅ›niaÅ‚ Polski ZwiÄ…zek PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego, ustalony na ten rok cel w praktyce oznaczaÅ‚by, że co czwarte nowo zarejestrowane auto osobowe powinno być zero- lub niskoemisyjne, podczas gdy teraz odpowiadajÄ… one za ok. 15 proc. rejestracji. NiewypeÅ‚nienie zobowiÄ…zaÅ„ mogÅ‚oby oznaczać kary dla europejskich producentów siÄ™gajÄ…ce 16 mld euro rocznie. PZPM przestrzega, że to oznaczaÅ‚oby wzrost cen nowych aut, niezależnie od rodzaju napÄ™du, oraz ryzyka ograniczenia mobilnoÅ›ci spoÅ‚eczeÅ„stw.

Zaproponowana przez KomisjÄ™ EuropejskÄ… zmiana umożliwia producentom wypeÅ‚nienie zobowiÄ…zaÅ„ na lata 2025, 2026 i 2027 poprzez uÅ›rednienie ich wyników w okresie trzyletnim, a nie w każdym roku z osobna. Takie podejÅ›cie – jak wyjaÅ›nia PE – pozwoliÅ‚oby im zrównoważyć wszelkie nadwyżki rocznych emisji poprzez osiÄ…gniÄ™cie lepszych wyników w kolejnych latach.

Producenci pilnie potrzebujÄ… wiÄ™kszej elastycznoÅ›ci. W czasie, gdy zamykane sÄ… fabryki samochodów, a tysiÄ…ce ludzi obawia siÄ™ o swoje miejsca pracy, wielomilionowe grzywny nakÅ‚adane przez BrukselÄ™ na producentów samochodów byÅ‚yby zÅ‚ym sygnaÅ‚em, którego nikt by nie zrozumiaÅ‚ – apelowaÅ‚ jeszcze w kwietniu Jens Gieseke, rzecznik Grupy EPL (do której należy PO) ds. transportu i gÅ‚ówny negocjator ds. przemysÅ‚u motoryzacyjnego

A to już wiesz?  W 2020 roku prawie 70 proc. firm miaÅ‚o problemy z utrzymaniem pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej

EuroposÅ‚owie we wtorek zgodzili siÄ™, by tÄ™ zmianÄ™ procedować pilnie i zagÅ‚osujÄ… nad niÄ… w czwartek 8 maja.

– Nasza delegacja Koalicji Obywatelskiej w Parlamencie Europejskim mówi od pierwszych dni – ja też mam przyjemność pracowania w Komisji Transportu – że powinniÅ›my zachÄ™cać, a nie karać. Czyli możemy zachÄ™cać do kupowania elektrycznych samochodów łącznie z dopÅ‚atami, ale nie zakazywać sprzedaży samochodów spalinowych osobowych czy dostawczych, albo karać tych, którzy produkujÄ… samochody spalinowe osobowe i dostawcze. Dlatego też nasz gÅ‚os zostaÅ‚ wysÅ‚uchany – mówi Dariusz JoÅ„ski. – Dzisiaj Parlament Europejski robi pierwszy krok, aby zdjąć te obciążenia dla branży motoryzacyjnej i pokazać: dajemy wam zielone Å›wiatÅ‚o, żebyÅ›cie siÄ™ szybciej rozwijali. Kolejnym krokiem musi być zdjÄ™cie zakazu sprzedaży samochodów spalinowych. To nie bÄ™dzie proste, ale uważam, że to zrobimy, to jest tylko kwestia czasu.

Od kilku miesiÄ™cy mówi siÄ™ o potrzebie rewizji ustalonego dwa lata temu zakazu sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 roku. Jak oceniajÄ… europosÅ‚owie PO i Grupy EPL, termin ten jest nierealny do osiÄ…gniÄ™cia, wiÄ™c zakaz powinien zostać cofniÄ™ty. UważajÄ… oni, że pomysÅ‚ ten znajdzie poparcie w PE.

Europejczycy wciąż wolÄ… kupować samochody spalinowe, a elektryczne nie sÄ…, tak jak siÄ™ spodziewano wczeÅ›niej, pierwszym wyborem. Może to siÄ™ kiedyÅ› zmieni, ale na razie nie. Mamy też ogromny problem z infrastrukturÄ… do Å‚adowania. I to nie jest problem tylko Europy Wschodniej, ale caÅ‚ej Europy. Na dobrÄ… sprawÄ™ mamy okoÅ‚o 10 proc. Å‚adowarek do samochodów, to jest zbyt maÅ‚o, żeby faktycznie bez czekania, bez kolejki Å‚adować samochody. W Polsce mamy caÅ‚e wielkie osiedla mieszkaniowe, tzw. blokowiska, gdzie czÄ™sto w ogóle brakuje Å‚adowarek, wiÄ™c w to trzeba zainwestować – ocenia europoseÅ‚ z PO.

Jego zdaniem proponowane zmiany sÄ… kluczowe dla wsparcia europejskiego sektora motoryzacyjnego, który dziÅ› traci na konkurencyjnoÅ›ci wobec rywali chiÅ„skich i amerykaÅ„skich.

A to już wiesz?  TAURON z najlepszymi relacjami inwestorskimi

PrzemysÅ‚ motoryzacyjny potrzebuje ogromnego wsparcia, impulsu i zastrzyku finansowego, przede wszystkim automatyzacji, zainwestowania w nowoczesne technologie, bo jak popatrzymy przez ostatnie lata, to samochody amerykaÅ„skie i chiÅ„skie wyprzedziÅ‚y technologicznie europejskie. Wyłącznie postawienie na nowe technologie, na inwestycje w przemysÅ‚ motoryzacyjny mogÄ… spowodować, że faktycznie on bÄ™dzie siÄ™ szybciej rozwijaÅ‚ i dalej bÄ™dzie to najważniejsza gałąź gospodarcza Europy. PamiÄ™tajmy, tu pracuje 14 mln osób, a w samej Polsce blisko 200 tys. W Polsce nie mamy swojego samochodu, ale wciąż produkujemy prawie 800 tys. samochodów. To jest ogromna gałąź gospodarcza, również w Polsce, dajÄ…ca ponad 5 proc. PKB, wiÄ™c jesteÅ›my żywotnie tym zainteresowani nie tylko jako użytkownicy samochodów, ale również jako ci, którzy produkujÄ… samochody – wyjaÅ›nia Dariusz JoÅ„ski.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy