Na wtorkowym posiedzeniu Parlamentu Europejskiego posÅ‚owie zgodzili siÄ™ w trybie pilnym procedować kwestiÄ™ zmiany dotyczÄ…cej redukcji emisji CO2 dla nowych aut osobowych i dostawczych. GÅ‚osowanie w tej sprawie odbÄ™dzie siÄ™ w czwartek 8 maja. DziÄ™ki zmianie podejÅ›cia do obowiÄ…zku corocznej redukcji dwutlenku wÄ™gla producenci samochodów mogÄ… uniknąć grożących im kar, które pewnie przeÅ‚ożyÅ‚yby siÄ™ na wzrost cen dla klienta koÅ„cowego oraz na dalsze pogorszenie kondycji branży.
– GÅ‚osowany byÅ‚ bardzo ważny dokument dotyczÄ…cy tego, aby ci, którzy produkujÄ… samochody spalinowe, nie byli karani. A to oznacza na koÅ„cu, że ktoÅ›, kto pójdzie kupić taki samochód, zapÅ‚aci mniej, dlatego że koszty de facto byÅ‚yby przerzucone na klientów – mówi agencji Newseria Dariusz JoÅ„ski, europoseÅ‚ z Platformy Obywatelskiej.
Obecnie obowiÄ…zujÄ…ce przepisy okreÅ›lajÄ… roczne cele, obejmujÄ…ce piÄ™cioletnie okresy w zakresie redukcji Å›rednich emisji dwutlenku wÄ™gla z nowych samochodów osobowych i dostawczych w UE. W 2025 roku europejscy producenci pojazdów powinni zredukować je o 15 proc. i ten cel ma obowiÄ…zywać w latach 2025–2029. Jak wyjaÅ›niaÅ‚ Polski ZwiÄ…zek PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego, ustalony na ten rok cel w praktyce oznaczaÅ‚by, że co czwarte nowo zarejestrowane auto osobowe powinno być zero- lub niskoemisyjne, podczas gdy teraz odpowiadajÄ… one za ok. 15 proc. rejestracji. NiewypeÅ‚nienie zobowiÄ…zaÅ„ mogÅ‚oby oznaczać kary dla europejskich producentów siÄ™gajÄ…ce 16 mld euro rocznie. PZPM przestrzega, że to oznaczaÅ‚oby wzrost cen nowych aut, niezależnie od rodzaju napÄ™du, oraz ryzyka ograniczenia mobilnoÅ›ci spoÅ‚eczeÅ„stw.
Zaproponowana przez KomisjÄ™ EuropejskÄ… zmiana umożliwia producentom wypeÅ‚nienie zobowiÄ…zaÅ„ na lata 2025, 2026 i 2027 poprzez uÅ›rednienie ich wyników w okresie trzyletnim, a nie w każdym roku z osobna. Takie podejÅ›cie – jak wyjaÅ›nia PE – pozwoliÅ‚oby im zrównoważyć wszelkie nadwyżki rocznych emisji poprzez osiÄ…gniÄ™cie lepszych wyników w kolejnych latach.
– Producenci pilnie potrzebujÄ… wiÄ™kszej elastycznoÅ›ci. W czasie, gdy zamykane sÄ… fabryki samochodów, a tysiÄ…ce ludzi obawia siÄ™ o swoje miejsca pracy, wielomilionowe grzywny nakÅ‚adane przez BrukselÄ™ na producentów samochodów byÅ‚yby zÅ‚ym sygnaÅ‚em, którego nikt by nie zrozumiaÅ‚ – apelowaÅ‚ jeszcze w kwietniu Jens Gieseke, rzecznik Grupy EPL (do której należy PO) ds. transportu i gÅ‚ówny negocjator ds. przemysÅ‚u motoryzacyjnego
Europosłowie we wtorek zgodzili się, by tę zmianę procedować pilnie i zagłosują nad nią w czwartek 8 maja.
– Nasza delegacja Koalicji Obywatelskiej w Parlamencie Europejskim mówi od pierwszych dni – ja też mam przyjemność pracowania w Komisji Transportu – że powinniÅ›my zachÄ™cać, a nie karać. Czyli możemy zachÄ™cać do kupowania elektrycznych samochodów łącznie z dopÅ‚atami, ale nie zakazywać sprzedaży samochodów spalinowych osobowych czy dostawczych, albo karać tych, którzy produkujÄ… samochody spalinowe osobowe i dostawcze. Dlatego też nasz gÅ‚os zostaÅ‚ wysÅ‚uchany – mówi Dariusz JoÅ„ski. – Dzisiaj Parlament Europejski robi pierwszy krok, aby zdjąć te obciążenia dla branży motoryzacyjnej i pokazać: dajemy wam zielone Å›wiatÅ‚o, żebyÅ›cie siÄ™ szybciej rozwijali. Kolejnym krokiem musi być zdjÄ™cie zakazu sprzedaży samochodów spalinowych. To nie bÄ™dzie proste, ale uważam, że to zrobimy, to jest tylko kwestia czasu.
Od kilku miesiÄ™cy mówi siÄ™ o potrzebie rewizji ustalonego dwa lata temu zakazu sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 roku. Jak oceniajÄ… europosÅ‚owie PO i Grupy EPL, termin ten jest nierealny do osiÄ…gniÄ™cia, wiÄ™c zakaz powinien zostać cofniÄ™ty. UważajÄ… oni, że pomysÅ‚ ten znajdzie poparcie w PE.
– Europejczycy wciąż wolÄ… kupować samochody spalinowe, a elektryczne nie sÄ…, tak jak siÄ™ spodziewano wczeÅ›niej, pierwszym wyborem. Może to siÄ™ kiedyÅ› zmieni, ale na razie nie. Mamy też ogromny problem z infrastrukturÄ… do Å‚adowania. I to nie jest problem tylko Europy Wschodniej, ale caÅ‚ej Europy. Na dobrÄ… sprawÄ™ mamy okoÅ‚o 10 proc. Å‚adowarek do samochodów, to jest zbyt maÅ‚o, żeby faktycznie bez czekania, bez kolejki Å‚adować samochody. W Polsce mamy caÅ‚e wielkie osiedla mieszkaniowe, tzw. blokowiska, gdzie czÄ™sto w ogóle brakuje Å‚adowarek, wiÄ™c w to trzeba zainwestować – ocenia europoseÅ‚ z PO.
Jego zdaniem proponowane zmiany sÄ… kluczowe dla wsparcia europejskiego sektora motoryzacyjnego, który dziÅ› traci na konkurencyjnoÅ›ci wobec rywali chiÅ„skich i amerykaÅ„skich.
– PrzemysÅ‚ motoryzacyjny potrzebuje ogromnego wsparcia, impulsu i zastrzyku finansowego, przede wszystkim automatyzacji, zainwestowania w nowoczesne technologie, bo jak popatrzymy przez ostatnie lata, to samochody amerykaÅ„skie i chiÅ„skie wyprzedziÅ‚y technologicznie europejskie. Wyłącznie postawienie na nowe technologie, na inwestycje w przemysÅ‚ motoryzacyjny mogÄ… spowodować, że faktycznie on bÄ™dzie siÄ™ szybciej rozwijaÅ‚ i dalej bÄ™dzie to najważniejsza gałąź gospodarcza Europy. PamiÄ™tajmy, tu pracuje 14 mln osób, a w samej Polsce blisko 200 tys. W Polsce nie mamy swojego samochodu, ale wciąż produkujemy prawie 800 tys. samochodów. To jest ogromna gałąź gospodarcza, również w Polsce, dajÄ…ca ponad 5 proc. PKB, wiÄ™c jesteÅ›my żywotnie tym zainteresowani nie tylko jako użytkownicy samochodów, ale również jako ci, którzy produkujÄ… samochody – wyjaÅ›nia Dariusz JoÅ„ski.
