Wiadomości Branżowe

Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki
66 proc. konsumentów, którzy w ciÄ…gu najbliższych trzech lat chcÄ… zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej rÄ™ki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć

66 proc. konsumentów, którzy w ciÄ…gu najbliższych trzech lat chcÄ… zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej rÄ™ki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny siÄ™ stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne sÄ… nieprawidÅ‚owoÅ›ci i próby oszukania kupujÄ…cego. 81 proc. kupujÄ…cych deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale czÄ™sto jest to bardzo pobieżny proces.

– Polska jest bardzo specyficznym rynkiem, ponieważ ta proporcja pomiÄ™dzy autami używanymi, przywiezionymi z zagranicy, a autami nowymi z salonów jest bardzo korzystna na rzecz aut używanych. ZeszÅ‚y rok to jest prawie milion samochodów przywiezionych, natomiast jakieÅ› 550 tys. samochodów nowych, wiÄ™c tych transakcji jest dużo, do tego oczywiÅ›cie dochodzÄ… transakcje wewnÄ…trzkrajowe. Ten rynek jest wiÄ™c ogromny, jesteÅ›my jednym z najwiÄ™kszych rynków samochodów używanych w ogóle na Å›wiecie – ocenia w rozmowie z agencjÄ… Newseria PaweÅ‚ Tuzinek, prezes ZwiÄ…zku Dealerów Samochodowych w Polsce.

Jak wskazuje raport autoDNA „Rynek samochodów używanych 2024”, w ubiegÅ‚ym roku odnotowano 1,3 mln przerejestrowaÅ„ aut krajowych oznaczajÄ…cych zmianÄ™ wÅ‚asnoÅ›ci pojazdu. To oznacza wzrost o 31 proc. r/r. Taki sam wzrost odnotowano w liczbie przerejestrowaÅ„ aut z importu, która wyniosÅ‚a blisko 1,6 mln. Ostatnie dynamiczne wzrosty to, w opinii ekspertów, efekt stabilizacji gospodarki i spadku inflacji, co przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na poprawÄ™ nastrojów konsumenckich. Z kolei pierwsze rejestracje sprowadzonych z zagranicy pojazdów siÄ™gnęły poziomu prawie 880 tys., co oznacza wzrost o 19 proc. w ujÄ™ciu rocznym. W raporcie podkreÅ›lono, że importowane samochody po 20 latach nieprzerwanego napÅ‚ywu, gÅ‚ównie z innych krajów UE, stanowiÄ… istotny element i ÅºródÅ‚o zakupu na rynku wtórnym w Polsce.

– Polacy zdecydowanie wolÄ… auta z drugiej rÄ™ki. Ta relacja pomiÄ™dzy wyborem samochodu nowego a samochodu używanego wynosi 1 do 5, czyli na każdy jeden nowy samochód Polacy kupujÄ… pięć samochodów używanych. W zeszÅ‚ym roku przerejestrowaliÅ›my, ze wzglÄ™du oczywiÅ›cie na zmianÄ™ wÅ‚asnoÅ›ci, 2,7 mln pojazdów używanych – mówi Mariusz SawuÅ‚a, prezes zarzÄ…du autoDNA.

A to już wiesz?  Pekao jako Bankier WOÅšP po raz 16 zgÅ‚asza gotowość do pracy. PeoPay pomoże w zbieraniu Å›rodków

Polski rynek samochodów używanych w ostatnich latach siÄ™ sprofesjonalizowaÅ‚. Handlem takimi autami coraz częściej zajmujÄ… siÄ™ profesjonalne firmy, a programy sprzedaży aut używanych oferuje wiÄ™kszość liczÄ…cych siÄ™ w Polsce marek motoryzacyjnych. Mimo to polski rynek wciąż zmaga siÄ™ z istotnymi problemami.

– NieprawidÅ‚owoÅ›ci na rynku, to trzeba powiedzieć sobie jasno, istniejÄ… i zawsze istniaÅ‚y. My jako branża dziaÅ‚amy, żeby byÅ‚o ich jak najmniej, natomiast idzie to ciężko. ParÄ™ lat temu udaÅ‚o siÄ™ wprowadzić penalizacjÄ™ tzw. krÄ™cenia liczników, czyli po prostu staÅ‚o siÄ™ to przestÄ™pstwem i wydaje nam siÄ™, że tego typu dziaÅ‚aÅ„ jest mniej. Natomiast niestety czÄ™sto mamy do czynienia z wadami pojazdów, też trzeba sobie jasno powiedzieć, że pojazdy w ostatnich latach majÄ… trochÄ™ krótszÄ… żywotność, wiÄ™c te wady wychodzÄ… dużo częściej i bÄ™dÄ… wychodziÅ‚y coraz częściej, i to bÄ™dzie problem dla kupujÄ…cych i dla sprzedawców – mówi PaweÅ‚ Tuzinek.

Proceder cofania licznika przed sprzedażą pojazdu wciąż jest jednÄ… z najczęściej wystÄ™pujÄ…cych nieprawidÅ‚owoÅ›ci. Z badania autoDNA i Mind & Roses „Fakty i mity rynku aut używanych” wynika, że w 2024 roku odnotowano ponad 65,5 tys. przypadków rozbieżnoÅ›ci wskazaÅ„ drogomierza. Celem takiego oszustwa jest przede wszystkim zwiÄ™kszenie atrakcyjnoÅ›ci pojazdu, a tym samym sztuczne zawyżanie jego wartoÅ›ci. Dla kupujÄ…cego oznacza to stratÄ™ nawet ponad 16 tys. zÅ‚ za każde 100 tys. km cofniÄ™tego licznika w przypadku popularnych, kilkuletnich samochodów. Kolejnym problemem jest ukrywanie historii szkód. W 2024 roku raporty autoDNA wykazaÅ‚y ponad 431 tys. przypadków pojazdów ze szkodami. SprzedajÄ…cy czÄ™sto nie ujawniajÄ… informacji o powypadkowej przeszÅ‚oÅ›ci pojazdów.

– WedÅ‚ug naszych badaÅ„ wiÄ™kszość kierowców, bo okoÅ‚o 80 proc., weryfikuje stan pojazdu przed zakupem, natomiast odbywa siÄ™ to w różny sposób. W dużej mierze ta weryfikacja opiera siÄ™ na telefonie do sprzedajÄ…cego i na weryfikowaniu z nim telefonicznie wszystkich informacji, które znajdujÄ… siÄ™ w ogÅ‚oszeniu. Niekoniecznie oznacza to sprawdzenie samochodu przed zakupem poprzez wygenerowanie raportu historii pojazdu czy korzystanie z usÅ‚ug autoryzowanej stacji obsÅ‚ugi w celu weryfikacji samochodu w warsztacie – mówi Mariusz SawuÅ‚a.

A to już wiesz?  PaÅ„stwowa Inspekcja Pracy nie ma narzÄ™dzi do walki z nadużyciami w umowach cywilnoprawnych. Reforma tej instytucji ma to zmienić

– Tylko kilkanaÅ›cie procent kierowców korzysta z profesjonalnej weryfikacji auta poprzez pÅ‚atne raporty dotyczÄ…ce historii pojazdów czy usÅ‚ugi rzeczoznawców – mówi MichaÅ‚ Roszkowski, senior partner w Minds & Roses. – Tylko takie weryfikacje realizowane przez profesjonalne firmy czy rzeczoznawców majÄ… sens, ponieważ rynek polski jest tak olbrzymi i tak dużo samochodów pochodzi z importu, że bardzo ciężko potencjalnemu kupujÄ…cemu, który ma ograniczonÄ… wiedzÄ™ na temat samochodów i motoryzacji, dobrze zweryfikować stan pojazdu.

86 proc. kupujÄ…cych obawia siÄ™ możliwych problemów wynikajÄ…cych z przeszÅ‚oÅ›ci samochodu. Blisko poÅ‚owa kierowców kupiÅ‚a auto bez znajomoÅ›ci jego historii, a ponad 40 proc. musiaÅ‚o usuwać szkody powypadkowe, których nie byli Å›wiadomi w momencie zakupu. 88 badanych wskazaÅ‚o, że podczas poszukiwania pojazdu informacja o szkodach powinna być udostÄ™pniana obowiÄ…zkowo. Brak historii pojazdu jest wymieniany jako jeden z trzech gÅ‚ównych powodów niezadowolenia z zakupu.

– Konsumenci niechÄ™tnie podchodzÄ… do aut ze szkodami, natomiast warto zauważyć, że auta, które majÄ… niewielkie szkody, np. parkingowe, ale majÄ… sprawdzonÄ… historiÄ™, sÄ… dużo chÄ™tniej deklarowane, że konsumenci by byli zainteresowani ich zakupem, niż samochody, które nie miaÅ‚y zweryfikowanej historii – dodaje MichaÅ‚ Roszkowski. – WiÄ™kszość osób, która znaÅ‚a historiÄ™ samochodu i kupiÅ‚a auto z drugiej rÄ™ki, jest dużo bardziej zadowolona z tego samochodu po paru miesiÄ…cach niż osoby, które takiej historii nie znaÅ‚y. DziewiÄ™ciu na 10 kierowców oczekiwaÅ‚oby, żeby profesjonalnie przygotowana historia pojazdu byÅ‚a standardem na rynku, dołączona do każdej oferty sprzedaży. I wydaje siÄ™, że to jest dobry kierunek dla konsumentów i dla branży, ponieważ samochody z historiÄ… Å‚atwiej bÄ™dzie sprzedawać, może niekoniecznie uzyskiwać za nie wyższe ceny, ale rotacja tych samochodów bÄ™dzie dużo wyższa, bo one bÄ™dÄ… chÄ™tniej kupowane przez konsumentów.

Zdaniem ekspertów w tym kierunku bÄ™dÄ… postÄ™pować zmiany na rynku. Konsumenci bÄ™dÄ… coraz częściej postrzegać dostÄ™p do szczegóÅ‚owych raportów historii pojazdu jako niezbÄ™dny standard w ogÅ‚oszeniach sprzedaży. Na platformach sprzedażowych mogÄ… siÄ™ pojawić w filtrach opcje: pokaż pojazdy tylko z historiÄ… pojazdu. Zdaniem ekspertów poprawi siÄ™ także Å›wiadomość konsumentów w tym zakresie.

A to już wiesz?  Nawet kilkaset zÅ‚otych oszczÄ™dnoÅ›ci rocznie. Rzadsze koszenie trawy czy zmiana nawyków podczas prasowania pomoże obniżyć rachunki za prÄ…d [DEPESZA]

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy