RoÅ›linne burgery, kotlety czy parówki plant-based sÄ… coraz częściej dostÄ™pne na sklepowych póÅ‚kach, a siÄ™gajÄ… po nie nie tylko weganie i wegetarianie. WedÅ‚ug badania InsightOut Lab blisko poÅ‚owa polskich konsumentów próbowaÅ‚a już – gÅ‚ównie z ciekawoÅ›ci – produktów tego rodzaju. 65 proc. z nich uważa, że sÄ… smaczne, a 43 proc. zaczęło kupować je regularnie. – To jest coÅ›, co jest obecnie gorÄ…cym tematem, powiÄ…zanym m.in. z troskÄ… o dobrostan zwierzÄ…t. StÄ…d rosnÄ…ce zainteresowanie biaÅ‚kami roÅ›linnymi – mówi Mateusz Kowalewski, prezes zarzÄ…du Hortimex.
– BiaÅ‚ko roÅ›linne to z pewnoÅ›ciÄ… przyszÅ‚ość żywienia – mówi agencji Newseria Biznes Mateusz Kowalewski. – Mamy w tej chwili duży udziaÅ‚ biaÅ‚ek zwierzÄ™cych w diecie czÅ‚owieka. MiÄ™so zawsze byÅ‚o w diecie czÅ‚owieka, ale nie w takich iloÅ›ciach. Ten trend utrzymuje siÄ™ w zasadzie od czasu wynalezienia przemysÅ‚owej produkcji zwierzÄ™cej, czyli mniej wiÄ™cej od koÅ„cówki XIX, poczÄ…tku XX wieku. W obecnych czasach – szczególnie w krajach rozwiniÄ™tych – spożycie miÄ™sa jest bardzo wysokie. PowinniÅ›my wrócić do wiÄ™kszego udziaÅ‚u roÅ›lin, a w konsekwencji też biaÅ‚ka roÅ›linnego w naszej diecie.
WedÅ‚ug ONZ FAO (Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa) w ciÄ…gu kilku ostatnich dekad Å›wiatowe spożycie miÄ™sa znacznie wzrosÅ‚o. W 2020 roku wyniosÅ‚o 33,7 kg na osobÄ™ rocznie. Sumaryczna, globalna konsumpcja miÄ™sa siÄ™gnęła 325 mln t. FAO prognozuje, że w ciÄ…gu najbliższej dekady wzrost Å›wiatowego spożycia biaÅ‚ek miÄ™snych siÄ™gnie 14 proc. („Agricultural Outlook 2021–2030”). GÅ‚ównÄ… przyczynÄ… jest szybki wzrost gospodarczy i rosnÄ…cy dobrobyt w wielu krajach, co masowo zmienia nawyki żywieniowe – statystyki pokazujÄ…, że im bogatsze spoÅ‚eczeÅ„stwo, tym wiÄ™cej spożywa miÄ™sa.
Problem stanowi jednak fakt, że przemysÅ‚owa hodowla zwierzÄ…t i produkcja miÄ™sa – zwÅ‚aszcza woÅ‚owiny – w ogromnym stopniu przyczynia siÄ™ do zmian klimatycznych i degradacji Å›rodowiska. WedÅ‚ug danych przytaczanych przez PwC hodowla zwierzÄ…t (gÅ‚ównie krów) to najwiÄ™kszy emitent gazów cieplarnianych w systemie żywnoÅ›ciowym, który generuje ich mniej wiÄ™cej tyle samo emisji, co caÅ‚y sektor transportu. Odpowiada za prawie 15 proc. globalnych emisji, przy czym wiÄ™kszość z nich ma postać metanu – gazu znacznie bardziej przyczyniajÄ…cego siÄ™ do efektu cieplarnianego niż dwutlenek wÄ™gla. WedÅ‚ug przytaczanego przez PwC badania „Nature Food” produkcja 1 kg woÅ‚owiny generuje aż 99,48 kg CO2e, w przypadku jagniÄ™ciny i baraniny – 39,72 kg CO2e, a wieprzowiny i drobiu odpowiednio 12,31 kg oraz 9,87 kg CO2e. Produkcja żywnoÅ›ci pochodzenia roÅ›linnego ma znacznie niższy Å›lad wÄ™glowy. Dla porównania wyprodukowanie 1 kg ryżu to zaledwie 4,45 kg CO2e. Dodatkowo produkcja miÄ™sa skutkuje wylesianiem ogromnych powierzchni lasów na rzecz pastwisk, degradacjÄ… gleb, energochÅ‚onnÄ… produkcjÄ… nawozów i paszy, pochÅ‚ania też duże iloÅ›ci wody i energii.
KolejnÄ… kwestiÄ… jest również to, że nadmierne spożycie czerwonego i przetworzonego miÄ™sa skutkuje problemami zdrowotnymi – WHO potwierdziÅ‚a, że zwiÄ™ksza to ryzyko zachorowania na nowotwory i choroby serca, udar mózgu, cukrzycÄ™ typu II i otyÅ‚ość. Dlatego też wielu konsumentów – ze wzglÄ™dów zdrowotnych i Å›rodowiskowych, wraz z rosnÄ…cÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… dotyczÄ…cÄ… zmian klimatycznych – ogranicza bÄ…dź caÅ‚kiem rezygnuje z żywnoÅ›ci pochodzenia zwierzÄ™cego. PrzyczyniÅ‚a siÄ™ do tego również pandemia COVID-19, która napÄ™dziÅ‚a trend zdrowego stylu życia.
– W Polsce mamy od niedawna pewnego rodzaju trend – coraz silniejszy – produkcji alternatyw miÄ™sa czy nabiaÅ‚u. Wynika on z tego, że konsumenci wiedzÄ…, że tego miÄ™sa jest za dużo, czytajÄ…, sÄ… ciekawi. Nie wszyscy chcieliby rezygnować z miÄ™sa, z jego smaku czy konsystencji, wiÄ™c sÄ… zainteresowani spożyciem alternatyw. A do ich produkcji stosuje siÄ™ najczęściej biaÅ‚ka roÅ›linne – mówi prezes Hortimex, platformy wymiany wiedzy i towarów miÄ™dzy Å›wiatowymi producentami skÅ‚adników żywnoÅ›ci a producentami żywnoÅ›ci w Polsce. – Jednym z motywatorów jest troska o dobrostan zwierzÄ…t. Nie chcemy konsumować miÄ™sa, uważamy, że zamiast przyczyniać siÄ™ do cierpienia zwierzÄ…t, lepiej jest odżywiać siÄ™ bardziej roÅ›linnie. I stÄ…d rosnÄ…ce zainteresowanie biaÅ‚kami roÅ›linnymi.
RoÅ›linne zamienniki miÄ™sa i produktów pochodzenia zwierzÄ™cego zyskujÄ… wiÄ™c coraz wiÄ™kszÄ… popularność. WedÅ‚ug szacunków przytaczanych przez PwC w latach 2022–2030 globalny rynek takich zamienników może osiÄ…gnąć wartość 234,7 mld dol. Konsumenci mogÄ… znaleźć na póÅ‚kach sklepowych coraz wiÄ™cej alternatyw pochodzenia roÅ›linnego, w dużej mierze dziÄ™ki postÄ™powi w technologii żywnoÅ›ci, dziÄ™ki któremu „miÄ™so” pochodzenia roÅ›linnego ma podobny smak i konsystencjÄ™ do miÄ™sa zwierzÄ™cego.
Po roÅ›linne zamienniki miÄ™sa i produktów odzwierzÄ™cych coraz częściej siÄ™gajÄ… nie tylko weganie i wegetarianie. Jak wynika z badania przygotowanego przez InsightOut Lab i przeprowadzonego w grudniu 2022 roku przez Panel Ariadna, 62 proc. Polaków ma w sklepach dostÄ™p do roÅ›linnych alternatyw, choć w dużej mierze zależy to od wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania – im wiÄ™ksze miasto, tym lepszy dostÄ™p. Blisko poÅ‚owa (46 proc.) próbowaÅ‚a już, gÅ‚ównie z ciekawoÅ›ci, produktów tego rodzaju, a duża część z tych, którzy spróbowali (43 proc.), spożywa je regularnie i uważa, że sÄ… smaczne (56 proc. ).
W Polsce ten rynek rozwija siÄ™ dopiero od ok. 2015 roku. Na Zachodzie pojawiÅ‚ siÄ™ wczeÅ›niej i obecnie jego skala jest tam nieporównanie wiÄ™ksza. Z raportu InsightOut Lab wynika, że po rekordowym 2020 roku w 2021 roku rozpoczęło siÄ™ na tym rynku pewne spowolnienie.
– Trzeba pamiÄ™tać, że to jest dopiero budujÄ…cy siÄ™ trend i dziÅ› mamy sytuacjÄ™, w której po dynamicznym wzroÅ›cie obserwujemy pewien regres, pewien spadek spożycia. MyÅ›lÄ™, że wynika to z faktu, iż konsumenci po prostu popróbowali tych produktów, być może nie wszystkie im zasmakowaÅ‚y i teraz nastÄ™puje odreagowanie – nie zawsze wracamy i ponownie wkÅ‚adamy do koszyka te produkty alternatywne. Niemniej jednak w mojej ocenie, biorÄ…c pod uwagÄ™ dÅ‚ugofalowe trendy, spożycie biaÅ‚ek roÅ›linnych bÄ™dzie rosÅ‚o – mówi Mateusz Kowalewski.
Jak wskazuje PwC, konsumenci na razie wciąż sÄ… konserwatywni w stosunku do nowej żywnoÅ›ci i technologii, które majÄ… zastÄ…pić tradycyjnÄ… żywność. Jednak prognozy dla rynku zamienników sÄ… optymistyczne: wedÅ‚ug raportu AT Kearney do 2040 roku wiÄ™kszość Å›wiatowych produktów miÄ™snych nie bÄ™dzie pochodzić ze zwierzÄ…t. Analitycy wskazujÄ…, że jeÅ›li rynkowe prognozy dotyczÄ…ce popularnoÅ›ci roÅ›linnych zamienników i wzrostu tego rynku siÄ™ sprawdzÄ…, bÄ™dzie to oznaczać redukcjÄ™ CO2e na caÅ‚ym Å›wiecie o 0,85 gigaton do 2030 roku, co odpowiada dekarbonizacji 95 proc. caÅ‚ego przemysÅ‚u lotniczego.
