Wiadomości Branżowe

Roślinne burgery czy parówki znajdują coraz więcej zwolenników. Ponad połowa Polaków już ich próbowała

Roślinne burgery czy parówki znajdują coraz więcej zwolenników. Ponad połowa Polaków już ich próbowała
RoÅ›linne burgery, kotlety czy parówki plant-based sÄ… coraz częściej dostÄ™pne na sklepowych póÅ‚kach, a siÄ™gajÄ… po nie nie tylko weganie i wegetarianie. WedÅ‚ug badania InsightOut Lab blisko

RoÅ›linne burgery, kotlety czy parówki plant-based sÄ… coraz częściej dostÄ™pne na sklepowych póÅ‚kach, a siÄ™gajÄ… po nie nie tylko weganie i wegetarianie. WedÅ‚ug badania InsightOut Lab blisko poÅ‚owa polskich konsumentów próbowaÅ‚a już – gÅ‚ównie z ciekawoÅ›ci – produktów tego rodzaju. 65 proc. z nich uważa, że sÄ… smaczne, a 43 proc. zaczęło kupować je regularnie. – To jest coÅ›, co jest obecnie gorÄ…cym tematem, powiÄ…zanym m.in. z troskÄ… o dobrostan zwierzÄ…t. StÄ…d rosnÄ…ce zainteresowanie biaÅ‚kami roÅ›linnymi – mówi Mateusz Kowalewski, prezes zarzÄ…du Hortimex.

– BiaÅ‚ko roÅ›linne to z pewnoÅ›ciÄ… przyszÅ‚ość żywienia – mówi agencji Newseria Biznes Mateusz Kowalewski. – Mamy w tej chwili duży udziaÅ‚ biaÅ‚ek zwierzÄ™cych w diecie czÅ‚owieka. MiÄ™so zawsze byÅ‚o w diecie czÅ‚owieka, ale nie w takich iloÅ›ciach. Ten trend utrzymuje siÄ™ w zasadzie od czasu wynalezienia przemysÅ‚owej produkcji zwierzÄ™cej, czyli mniej wiÄ™cej od koÅ„cówki XIX, poczÄ…tku XX wieku. W obecnych czasach – szczególnie w krajach rozwiniÄ™tych – spożycie miÄ™sa jest bardzo wysokie. PowinniÅ›my wrócić do wiÄ™kszego udziaÅ‚u roÅ›lin, a w konsekwencji też biaÅ‚ka roÅ›linnego w naszej diecie.

WedÅ‚ug ONZ FAO (Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa) w ciÄ…gu kilku ostatnich dekad Å›wiatowe spożycie miÄ™sa znacznie wzrosÅ‚o. W 2020 roku wyniosÅ‚o 33,7 kg na osobÄ™ rocznie. Sumaryczna, globalna konsumpcja miÄ™sa siÄ™gnęła 325 mln t. FAO prognozuje, że w ciÄ…gu najbliższej dekady wzrost Å›wiatowego spożycia biaÅ‚ek miÄ™snych siÄ™gnie 14 proc. („Agricultural Outlook 2021–2030”). GÅ‚ównÄ… przyczynÄ… jest szybki wzrost gospodarczy i rosnÄ…cy dobrobyt w wielu krajach, co masowo zmienia nawyki żywieniowe – statystyki pokazujÄ…, że im bogatsze spoÅ‚eczeÅ„stwo, tym wiÄ™cej spożywa miÄ™sa.

Problem stanowi jednak fakt, że przemysÅ‚owa hodowla zwierzÄ…t i produkcja miÄ™sa – zwÅ‚aszcza woÅ‚owiny – w ogromnym stopniu przyczynia siÄ™ do zmian klimatycznych i degradacji Å›rodowiska. WedÅ‚ug danych przytaczanych przez PwC hodowla zwierzÄ…t (gÅ‚ównie krów) to najwiÄ™kszy emitent gazów cieplarnianych w systemie żywnoÅ›ciowym, który generuje ich mniej wiÄ™cej tyle samo emisji, co caÅ‚y sektor transportu. Odpowiada za prawie 15 proc. globalnych emisji, przy czym wiÄ™kszość z nich ma postać metanu – gazu znacznie bardziej przyczyniajÄ…cego siÄ™ do efektu cieplarnianego niż dwutlenek wÄ™gla. WedÅ‚ug przytaczanego przez PwC badania „Nature Food” produkcja 1 kg woÅ‚owiny generuje aż 99,48 kg CO2e, w przypadku jagniÄ™ciny i baraniny – 39,72 kg CO2e, a wieprzowiny i drobiu odpowiednio 12,31 kg oraz 9,87 kg CO2e. Produkcja żywnoÅ›ci pochodzenia roÅ›linnego ma znacznie niższy Å›lad wÄ™glowy. Dla porównania wyprodukowanie 1 kg ryżu to zaledwie 4,45 kg CO2e. Dodatkowo produkcja miÄ™sa skutkuje wylesianiem ogromnych powierzchni lasów na rzecz pastwisk, degradacjÄ… gleb, energochÅ‚onnÄ… produkcjÄ… nawozów i paszy, pochÅ‚ania też duże iloÅ›ci wody i energii.

A to już wiesz?  Åšrednie miesiÄ™czne wydatki studenta coraz bliżej puÅ‚apu 4 tys. zÅ‚. W ciÄ…gu szeÅ›ciu lat wzrosÅ‚y dwukrotnie

KolejnÄ… kwestiÄ… jest również to, że nadmierne spożycie czerwonego i przetworzonego miÄ™sa skutkuje problemami zdrowotnymi – WHO potwierdziÅ‚a, że zwiÄ™ksza to ryzyko zachorowania na nowotwory i choroby serca, udar mózgu, cukrzycÄ™ typu II i otyÅ‚ość. Dlatego też wielu konsumentów – ze wzglÄ™dów zdrowotnych i Å›rodowiskowych, wraz z rosnÄ…cÄ… Å›wiadomoÅ›ciÄ… dotyczÄ…cÄ… zmian klimatycznych – ogranicza bÄ…dź caÅ‚kiem rezygnuje z Å¼ywnoÅ›ci pochodzenia zwierzÄ™cego. PrzyczyniÅ‚a siÄ™ do tego również pandemia COVID-19, która napÄ™dziÅ‚a trend zdrowego stylu życia.

W Polsce mamy od niedawna pewnego rodzaju trend – coraz silniejszy – produkcji alternatyw miÄ™sa czy nabiaÅ‚u. Wynika on z tego, że konsumenci wiedzÄ…, że tego miÄ™sa jest za dużo, czytajÄ…, sÄ… ciekawi. Nie wszyscy chcieliby rezygnować z miÄ™sa, z jego smaku czy konsystencji, wiÄ™c sÄ… zainteresowani spożyciem alternatyw. A do ich produkcji stosuje siÄ™ najczęściej biaÅ‚ka roÅ›linne – mówi prezes Hortimex, platformy wymiany wiedzy i towarów miÄ™dzy Å›wiatowymi producentami skÅ‚adników żywnoÅ›ci a producentami żywnoÅ›ci w Polsce. – Jednym z motywatorów jest troska o dobrostan zwierzÄ…t. Nie chcemy konsumować miÄ™sa, uważamy, że zamiast przyczyniać siÄ™ do cierpienia zwierzÄ…t, lepiej jest odżywiać siÄ™ bardziej roÅ›linnie. I stÄ…d rosnÄ…ce zainteresowanie biaÅ‚kami roÅ›linnymi.

RoÅ›linne zamienniki miÄ™sa i produktów pochodzenia zwierzÄ™cego zyskujÄ… wiÄ™c coraz wiÄ™kszÄ… popularność. WedÅ‚ug szacunków przytaczanych przez PwC w latach 2022–2030 globalny rynek takich zamienników może osiÄ…gnąć wartość 234,7 mld dol. Konsumenci mogÄ… znaleźć na póÅ‚kach sklepowych coraz wiÄ™cej alternatyw pochodzenia roÅ›linnego, w dużej mierze dziÄ™ki postÄ™powi w technologii żywnoÅ›ci, dziÄ™ki któremu „miÄ™so” pochodzenia roÅ›linnego ma podobny smak i konsystencjÄ™ do miÄ™sa zwierzÄ™cego.

Po roÅ›linne zamienniki miÄ™sa i produktów odzwierzÄ™cych coraz częściej siÄ™gajÄ… nie tylko weganie i wegetarianie. Jak wynika z badania przygotowanego przez InsightOut Lab i przeprowadzonego w grudniu 2022 roku przez Panel Ariadna, 62 proc. Polaków ma w sklepach dostÄ™p do roÅ›linnych alternatyw, choć w dużej mierze zależy to od wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania – im wiÄ™ksze miasto, tym lepszy dostÄ™p. Blisko poÅ‚owa (46 proc.) próbowaÅ‚a już, gÅ‚ównie z ciekawoÅ›ci, produktów tego rodzaju, a duża część z tych, którzy spróbowali (43 proc.), spożywa je regularnie i uważa, że sÄ… smaczne (56 proc. ).

A to już wiesz?  Konto na zdjÄ™cie w Santander Bank Polska

W Polsce ten rynek rozwija siÄ™ dopiero od ok. 2015 roku. Na Zachodzie pojawiÅ‚ siÄ™ wczeÅ›niej i obecnie jego skala jest tam nieporównanie wiÄ™ksza. Z raportu InsightOut Lab wynika, że po rekordowym 2020 roku w 2021 roku rozpoczęło siÄ™ na tym rynku pewne spowolnienie.

– Trzeba pamiÄ™tać, że to jest dopiero budujÄ…cy siÄ™ trend i dziÅ› mamy sytuacjÄ™, w której po dynamicznym wzroÅ›cie obserwujemy pewien regres, pewien spadek spożycia. MyÅ›lÄ™, że wynika to z faktu, iż konsumenci po prostu popróbowali tych produktów, być może nie wszystkie im zasmakowaÅ‚y i teraz nastÄ™puje odreagowanie – nie zawsze wracamy i ponownie wkÅ‚adamy do koszyka te produkty alternatywne. Niemniej jednak w mojej ocenie, biorÄ…c pod uwagÄ™ dÅ‚ugofalowe trendy, spożycie biaÅ‚ek roÅ›linnych bÄ™dzie rosÅ‚o – mówi Mateusz Kowalewski.

Jak wskazuje PwC, konsumenci na razie wciąż sÄ… konserwatywni w stosunku do nowej żywnoÅ›ci i technologii, które majÄ… zastÄ…pić tradycyjnÄ… żywność. Jednak prognozy dla rynku zamienników sÄ… optymistyczne: wedÅ‚ug raportu AT Kearney do 2040 roku wiÄ™kszość Å›wiatowych produktów miÄ™snych nie bÄ™dzie pochodzić ze zwierzÄ…t. Analitycy wskazujÄ…, że jeÅ›li rynkowe prognozy dotyczÄ…ce popularnoÅ›ci roÅ›linnych zamienników i wzrostu tego rynku siÄ™ sprawdzÄ…, bÄ™dzie to oznaczać redukcjÄ™ CO2e na caÅ‚ym Å›wiecie o 0,85 gigaton do 2030 roku, co odpowiada dekarbonizacji 95 proc. caÅ‚ego przemysÅ‚u lotniczego.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy