Wiadomości Branżowe

W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów

W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywnoÅ›ci ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Å»ywnoÅ›ci Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie

Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywnoÅ›ci ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Å»ywnoÅ›ci Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie roÅ›nie, podobnie jak wartość rynku ekologicznej żywnoÅ›ci, która wedÅ‚ug szacunków NIQ wynosi już ok. 2 mld zÅ‚, stanowiÄ…c prawie 1 proc. wartoÅ›ci caÅ‚ego rynku spożywczego. Dalsze wzrosty utrudnia jednak fakt, że wielu konsumentów wciąż ma problem z rozpoznaniem produktów bio na sklepowych póÅ‚kach. WedÅ‚ug badaÅ„ tylko co czwarty klient potrafi prawidÅ‚owo rozpoznać w sklepie symbol euroliÅ›cia, który gwarantuje, że produkt powstaÅ‚ zgodnie z restrykcyjnymi unijnymi wymogami rolnictwa ekologicznego.

– Rynek żywnoÅ›ci ekologicznej w 2023 roku osiÄ…gnÄ…Å‚ wartość ok. 2 mld zÅ‚, a perspektywy sÄ… bardzo dobre. Na Zachodzie sÄ… o wiele wiÄ™ksze procenty w stosunku do żywnoÅ›ci konwencjonalnej, wiÄ™c w ciÄ…gu najbliższych 5–10 lat bÄ™dziemy mocno gonić Zachód pod tym wzglÄ™dem – mówi agencji Newseria Biznes Krystyna Radkowska, prezeska Polskiej Izby Å»ywnoÅ›ci Ekologicznej.

WedÅ‚ug badaÅ„ NIQ konsumenci w Polsce sÄ… coraz bardziej zainteresowani prowadzeniem ekologicznego stylu życia, co przejawia siÄ™ m.in. w korzystaniu z opakowaÅ„ wielokrotnego użytku, wyborze przyjaznych dla Å›rodowiska Å›rodków transportu czy wÅ‚aÅ›nie kupowaniu żywnoÅ›ci utożsamianej z bio i eko. Na ten aspekt zwraca uwagÄ™ 35 proc. konsumentów sieci handlowych. SiÄ™gajÄ…cy po produkty organiczne zwykle pozostajÄ… też wierni swoim wyborom – 83 proc. z nich deklaruje, że kupuje tyle samo lub wiÄ™cej produktów ekologicznych niż przed rokiem.

Dane NIQ pokazujÄ…, że za zwrot w kierunku bio i eko niezmiennie odpowiadajÄ… kobiety – gÅ‚ównie w wieku 30–39 lat, uzyskujÄ…ce wyższe dochody. Ważnym czynnikiem decydujÄ…cym o wyborze ekologicznej żywnoÅ›ci może być też posiadanie rodziny, ponieważ najwiÄ™ksze kategorie bio to niezmiennie jedzenie w sÅ‚oiczkach dla dzieci, roÅ›linne alternatywy nabiaÅ‚u oraz jogurty.

– W kanaÅ‚ach, które badamy – czyli hiper- i supermarkety, dyskonty i sklepy spożywcze – rynek produktów z certyfikatem bio to w tej chwili 1 mld zÅ‚. Jest to jak na razie niewielki wycinek rynku spożywczego, mniej wiÄ™cej 0,5 proc. Natomiast ważne jest to, że ten rynek roÅ›nie, nie tylko wartoÅ›ciowo, ale i wolumenowo, z roku na rok jest to wzrost na poziomie ok. 4 proc. RosnÄ…ce zainteresowanie widzimy również w deklaracjach konsumentów. OkoÅ‚o 5 proc. z nich deklaruje, że jeszcze w zeszÅ‚ym roku nie kupowali produktów bio, natomiast w tej chwili już po nie siÄ™gajÄ… – mówi Agnieszka Bujak z Nielsen IQ.

A to już wiesz?  Coraz wiÄ™cej gÅ‚osów za przesuniÄ™ciem systemu kaucyjnego na 2026 rok. Pospieszne zmiany mogÄ… wywoÅ‚ać problemy w gminach

Warta 1 mld zÅ‚ sprzedaż produktów certyfikowanych bio w części sektora handlu badanego przez NIQ to poÅ‚owa rynku. Za drugi 1 mld zÅ‚ odpowiadajÄ… sklepy specjalistyczne, e-commerce, targowiska i sprzedaż bezpoÅ›rednia od rolników. Statystyki pokazujÄ…, że to wÅ‚aÅ›nie wyspecjalizowane sklepy i kanaÅ‚ e-commerce generujÄ… istotny wzrost sprzedaży w segmencie żywnoÅ›ci bio. W Polsce takÄ… ofertÄ™ ma ponad 700 sklepów specjalistycznych oraz ponad 100 sklepów internetowych. Na rynku dostÄ™pnych jest już kilkanaÅ›cie tysiÄ™cy produktów bio, a najlepsze sklepy oferujÄ… w jednym miejscu – na stronie internetowej lub stacjonarnie – ponad 5 tys. różnych produktów ekologicznych. WiÄ™cej niż poÅ‚owÄ™ wartoÅ›ci ich obrotów stanowiÄ… certyfikowane produkty Å›wieże, m.in. warzywa i owoce, miÄ™sa i wÄ™dliny oraz pieczywo i wypieki.

– Polscy konsumenci kupujÄ… produkty z certyfikatem bio najczęściej w dyskontach. One odpowiadajÄ… za prawie 50 proc. obrotów, to tam wydajemy najwiÄ™cej na produkty z certyfikatem bio. Natomiast możemy je kupić również w hiper- i supermarketach, które generujÄ… po ok. 12 proc. obrotów, oraz w maÅ‚ych sklepach spożywczych, które stanowiÄ… ok. 1/4 tego rynku – mówi Agnieszka Bujak. – Produkty bio wciąż sÄ… też droższe od produktów konwencjonalnych, natomiast ta różnica cenowa siÄ™ zmniejsza. Paradoksalnie inflacja sprzyjaÅ‚a rozwojowi rynku bio, ponieważ ona byÅ‚a najwiÄ™ksza dla takich kategorii bazowych jak mleko, masÅ‚o czy cukier. Natomiast cena produktów bio wzrosÅ‚a w niewielkim stopniu, wiÄ™c różnica cenowa siÄ™ zmniejszyÅ‚a. I to na pewno jest dla konsumentów zachÄ™tÄ…, żeby siÄ™gać po takie produkty.

Problem może stanowić jednak fakt, że – mimo rosnÄ…cego zainteresowania żywnoÅ›ciÄ… ekologicznÄ… – wielu konsumentów wciąż ma problem z rozpoznaniem takich produktów na sklepowych póÅ‚kach. CzÄ™sto ulegajÄ… marketingowym chwytom – takim jak np. zielone tÅ‚o etykiety czy hasÅ‚a typu „naturalny”, „prosto z pola” etc. – wybierajÄ…c produkty ze wzglÄ™du na ich atrakcyjne opakowania czy przekazy reklamowe, sugerujÄ…ce ekologiczne pochodzenie.

– DostÄ™pność produktów ekologicznych z roku na rok roÅ›nie. Gdyby wraz z tym faktycznie rosÅ‚a nasza Å›wiadomość dotyczÄ…ca ich oznaczeÅ„ i korzyÅ›ci, jakie niesie ze sobÄ… żywność ekologiczna, to na pewno wpÅ‚ynęłoby to pozytywnie na wzrost tego rynku – mówi Dawid ZieliÅ„ski, ekspert ds. badaÅ„ Stowarzyszenia Delta Partner. – Konsumenci częściowo sÄ… Å›wiadomi tego, czym sÄ… certyfikaty i co one oznaczajÄ…, ale kiedy dokÅ‚adniej przyjrzymy siÄ™ wynikom naszych badaÅ„, to okazuje siÄ™, że w praktyce z tym rozumieniem certyfikatów i tego, jakie wartoÅ›ci za nimi stojÄ…, jest bardzo sÅ‚abo. Kupujemy to, co uznajemy za ekologiczne, a certyfikaty wciąż do nas nie przemawiajÄ… albo ich po prostu nie rozpoznajemy.

– Å»ywność ekologiczna w sklepie jest bardzo prosta do odróżnienia. Wystarczy szukać znaku zielonego prostokÄ…ta z biaÅ‚ymi gwiazdkami uÅ‚ożonymi w ksztaÅ‚cie listka, czyli tak zwanego euroliÅ›cia. To gwarancja, że dany produkt zostaÅ‚ wytworzony zgodnie z polskimi i unijnymi przepisami, które bardzo restrykcyjnie podchodzÄ… do produkcji żywnoÅ›ci ekologicznej – dodaje Krystyna Radkowska.

A to już wiesz?  UkraiÅ„skie doÅ›wiadczenia z frontu cennÄ… lekcjÄ… dla polskiej sÅ‚użby zdrowia. ZmieniajÄ… podejÅ›cie do zabezpieczenia medycznego w Polsce

Z badaÅ„ przeprowadzonych przez SW Research dla Polskiej Izby Å»ywnoÅ›ci Ekologicznej wynika, że w tej chwili tylko 1/4 polskich konsumentów potrafi prawidÅ‚owo rozpoznać w sklepie żywność bio, oznaczonÄ… symbolem euroliÅ›cia. Izba podkreÅ›la, że bez tego znaku sama kolorystyka produktu czy hasÅ‚a marketingowe producenta nie majÄ… znaczenia. Tylko certyfikowani rolnicy i przetwórcy, przestrzegajÄ…cy restrykcyjnych zasad unijnego systemu produkcji ekologicznej, majÄ… prawo umieszczania tego symbolu na swoich produktach.

– NajwiÄ™ksze wyzwania przed rynkiem żywnoÅ›ci ekologicznej to w tej chwili praca nad Å›wiadomoÅ›ciÄ… konsumentów odnoÅ›nie do tego, czym jest żywność ekologiczna i czym różni siÄ™ od żywnoÅ›ci konwencjonalnej, praca nad edukacjÄ…, jak odróżnić Å¼ywność ekologicznÄ… od konwencjonalnej na sklepowej póÅ‚ce. Dużym wyzwaniem jest też dla nas greenwashing, który zalewa rynek i wprowadza konsumentów w błąd, np. w postaci opakowania w zielonym kolorze z namalowanÄ… krówkÄ… na polu. To daje poczucie, że kupujemy żywność naturalnÄ…, ekologicznÄ…, podczas gdy tak naprawdÄ™ kupujemy tylko Å¼ywność w Å‚adnym opakowaniu, która niekoniecznie ma z ekologiÄ… cokolwiek wspólnego – mówi prezeska Polskiej Izby Å»ywnoÅ›ci Ekologicznej.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy