Sztuczna inteligencja byÅ‚a w ciÄ…gu ostatniego roku pojÄ™ciem odmienianym przez wszystkie przypadki, gÅ‚ównie za sprawÄ… premiery ChatGPT. Medialna wrzawa, jaka temu towarzyszyÅ‚a, osÅ‚abiÅ‚a jednak zaufanie Polaków do AI i ich otwartość na nowe technologie. Z badaÅ„ przeprowadzonych przez FundacjÄ™ Digital Poland wynika, że obecnie Polacy sÄ… w tej kwestii mocno spolaryzowani – 24 proc. widzi wiÄ™cej korzyÅ›ci niż ryzyk zwiÄ…zanych z AI, a 27 proc. ma odmienne zdanie. Åšrednio co czwarty opowiada siÄ™ za wstrzymaniem dalszych prac nad tÄ… technologiÄ…, a 33 proc. popiera ich kontynuacjÄ™. Z kolei w kwestii zaufania 1/3 Polaków jest skÅ‚onna podzielić siÄ™ z AI informacjami na swój temat, podczas gdy taki sam odsetek badanych jest nieufny wobec AI i nie udostÄ™pniÅ‚by swoich danych algorytmom.
– W ubiegÅ‚ym roku pojawiÅ‚ siÄ™ ChatGPT OpenAI, a w tej chwili to zresztÄ… niejedyny przedstawiciel generatywnej sztucznej inteligencji, bo na rynku sÄ… już również Google Bard czy Midjourney. ZrobiÅ‚a siÄ™ wokóÅ‚ tego medialna wrzawa, pojawiÅ‚o siÄ™ wiele kontrowersji, co spowodowaÅ‚o, że pozytywne nastawienie do sztucznej inteligencji spadÅ‚o. WzrosÅ‚y z kolei obawy o utratÄ™ miejsc pracy w wyniku rozwoju AI – mówi Piotr Mieczkowski, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Fundacji Digital Poland.
Nowa, piÄ…ta edycja raportu „Technologia w sÅ‚użbie spoÅ‚eczeÅ„stwu. Czy Polacy zostanÄ… spoÅ‚eczeÅ„stwem 5.0?” – opracowanego z okazji piÄ…tej edycji Digital Festival przez fundacjÄ™ Digital Poland, GfK Polonia i T-Mobile Polska – pokazuje, że medialny szum wokóÅ‚ sztucznej inteligencji, jaki powstaÅ‚ po premierze ChatuGPT, zmniejszyÅ‚ zaufanie i otwartość Polaków na nowe technologie. Odsetek optymistów spadÅ‚ z 63 proc. w ubiegÅ‚ym roku do 56 proc. obecnie. Znacznie przybyÅ‚o za to sceptyków nowych technologii (wzrost o ponad 100 proc. r/r, do 23 proc.), którzy postrzegajÄ… je jako skomplikowane, zbÄ™dne czy wrÄ™cz szkodliwe. Aż 64 proc. badanych uważa też, że technologia tworzy sztuczny Å›wiat, a 54 proc. obawia siÄ™, że rozwój robotyki i sztucznej inteligencji okaże siÄ™ zagrożeniem dla miejsc pracy. Mimo to wÅ›ród badanych ciÄ…gle jest wiÄ™cej optymistów (56 proc.) niż sceptyków (23 proc.) nowych technologii i cyfryzacji.
– 55 proc. Polaków wie, czym jest sztuczna inteligencja, a 45 proc. tego nie wie – mówi Piotr Mieczkowski. – My przeprowadziliÅ›my taki test, pokazujÄ…c im 12 różnych zastosowaÅ„ sztucznej inteligencji, od typowych, jak np. wirtualny chatbot, po nieoczywiste dla ludzi. I okazaÅ‚o siÄ™, że wiÄ™kszość z nich rozumie sztucznÄ… inteligencjÄ™ przez pryzmat robotyzacji, przez pryzmat czegoÅ› namacalnego, a nie przez pryzmat algorytmów, które np. podpowiadajÄ… nam film na jakiejÅ› popularnej platformie streamingowej.
Z terminem „sztuczna inteligencja” ogóÅ‚em zetknęło siÄ™ aż 88 proc. Polaków. WiÄ™kszość zadeklarowaÅ‚a też, że korzystaÅ‚a z przynajmniej jednego rozwiÄ…zania bazujÄ…cego na AI, z których najczęściej wymieniane byÅ‚y: tÅ‚umaczenie tekstów (49 proc.), chatbot w obsÅ‚udze klienta (47 proc.) i wirtualni asystenci (41 proc.).
Co ciekawe po podaniu oficjalnej definicji sztucznej inteligencji przygotowanej przez kraje OECD i zapisanej w projekcie unijnego rozporzÄ…dzenia AI Act liczba osób deklarujÄ…cych znajomość pojÄ™cia i wykorzystanie rozwiÄ…zaÅ„ AI spadÅ‚a już jednak do 56 proc. Natomiast ujÄ™ty w badaniu, szczegóÅ‚owy test wiedzy o AI pokazaÅ‚, że polskie spoÅ‚eczeÅ„stwo poprawnie rozpoznaje jej najpopularniejsze zastosowania i ma Å›wiadomość wykorzystania sztucznej inteligencji w narzÄ™dziach takich jak wirtualni asystenci (88 proc.), chatboty (77 proc.) czy maszynowe tÅ‚umaczenie dokumentów (65 proc.). WiÄ™kszość nie ma jednak Å›wiadomoÅ›ci wykorzystywania AI w zastosowaniach takich jak filtry antyspamowe czy prognoza pogody. Pokazuje to, że Polacy nie kojarzÄ… AI z algorytmami, ale gÅ‚ównie z robotykÄ….
– JeÅ›li chodzi o postrzeganie sztucznej inteligencji i emocje, jakie temu towarzyszÄ…, to w przypadku aż 85 proc. badanych sÄ… one pozytywne, to jest tolerancja i akceptacja. Natomiast na drugim biegunie jest 15 proc. badanych, którzy mocno siÄ™ sprzeciwiajÄ… (4%) lub nie pochwalajÄ… rozwoju sztucznej inteligencji – mówi dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Fundacji Digital Poland.
Jak wskazuje, polskie spoÅ‚eczeÅ„stwo jest dużo bardziej spolaryzowane w opiniach dotyczÄ…cych bilansu korzyÅ›ci i ryzyk zwiÄ…zanych ze sztucznÄ… inteligencjÄ…. 24 proc. badanych widzi wiÄ™cej korzyÅ›ci niż ryzyk, z kolei 27 proc. ma odmienne zdanie, a aż 35 proc. uważa, że ten bilans jest rozÅ‚ożony równomiernie.
– W ramach badania przeprowadziliÅ›my eksperyment i pokazaliÅ›my badanym 10 wyzwaÅ„, które dotknÄ… minimum 10 proc. ludzkoÅ›ci w ciÄ…gu nadchodzÄ…cych 10 lat. To sÄ… znaczÄ…ce wydarzenia globalne, takie jak ekstremalne zjawiska pogodowe, klÄ™ski żywioÅ‚owe, kryzys wodny, wojna czy ataki terrorystyczne na dużą skalÄ™. Dwa spoÅ›ród tych wyzwaÅ„ to byÅ‚y szkodliwe konsekwencje sztucznej inteligencji. I okazaÅ‚o siÄ™, że tylko 15 proc. Polaków uważa, iż w ciÄ…gu 10 lat czeka nas eksterminacja przez sztucznÄ… inteligencjÄ™. Natomiast 47 proc. uważa, że prÄ™dzej bÄ™dÄ… temu winne inne, poważne kryzysy, jak np. klÄ™ski żywioÅ‚owe. I to pokazuje, że choć media – zwÅ‚aszcza te nastawione na kliki – lubiÄ… mówić o czarnych scenariuszach, to kiedy przychodzi do realnego zestawienia tych prawdopodobnych ryzyk, to scenariusz a la „Terminator 2”​ jest na samym dole tej listy – mówi Piotr Mieczkowski.
Jak wynika z nowego raportu Fundacji Digital Poland, gÅ‚ówne obawy Polaków zwiÄ…zane z AI dotyczÄ… niewiadomych w zakresie jej rozwoju (64 proc.) oraz gromadzenia zbyt wielu danych przez produkty i usÅ‚ugi bazujÄ…ce na sztucznej inteligencji. Åšrednio czterech na 10 Polaków uważa też, że AI zlikwiduje wiÄ™cej miejsc pracy, niż ich stworzy. Przeciwnego zdania jest jedynie 18 proc. badanych – w wiÄ™kszoÅ›ci osób mÅ‚odych, z dużych oÅ›rodków i posiadajÄ…cych wiÄ™kszÄ… wiedzÄ™ na temat narzÄ™dzi sztucznej inteligencji.
– Polacy faktycznie obawiajÄ… siÄ™ wpÅ‚ywu AI na rynek pracy – mówi dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Fundacji Digital Poland. – Inny wniosek z badania tego wpÅ‚ywu na rynek pracy jest taki, że wiÄ™kszość Polaków nie chce też caÅ‚kowicie polegać na algorytmach.
KwestiÄ…, w której Polacy sÄ… dużo bardziej podzieleni, okazaÅ‚o siÄ™ zaufanie do AI. Z raportu wynika, że 1/3 respondentów jest skÅ‚onna zaufać sztucznej inteligencji lub podzielić siÄ™ z niÄ… informacjami. Z drugiej strony taki sam odsetek badanych jest nieufny wobec AI i nie udostÄ™pniÅ‚by swoich danych algorytmom.
GÅ‚ównym czynnikiem, który mógÅ‚by zwiÄ™kszyć poziom spoÅ‚ecznego zaufania, okazaÅ‚ siÄ™ szerszy nadzór czÅ‚owieka nad rozwojem systemów AI, na który wskazaÅ‚o 40 proc. badanych. Åšrednio czterech na 10 Polaków chce również lepszego uregulowania prawnego tego obszaru. Co wiÄ™cej prawie poÅ‚owa jest za tym, aby Unia Europejska – w tym Polska – w znaczÄ…cym stopniu regulowaÅ‚a rozwój i korzystanie z AI, nawet kosztem przegrania technologicznego wyÅ›cigu z USA i Chinami.
– Polacy w ogóle we wszelkich naszych badaniach potwierdzajÄ…, że bardzo ważna jest prywatność i nadzór czÅ‚owieka nad sztucznÄ… inteligencjÄ…, to jest praktycznie numer jeden. JeÅ›li powiemy, że za danym narzÄ™dziem AI stoi czÅ‚owiek, który je nadzoruje, to nagle akceptacja roÅ›nie praktycznie o poÅ‚owÄ™ – mówi Piotr Mieczkowski.
Raport opracowany przez FundacjÄ™ Digital Poland pokazuje również, że Polacy zdajÄ… sobie sprawÄ™ z tego, iż sztuczna inteligencja jest technologiÄ… przyszÅ‚oÅ›ci. Prawie 1/3 badanych uważa, że AI już w tej chwili przeobraża gospodarkÄ™, spoÅ‚eczeÅ„stwo i rynek pracy. Kolejne 43 proc. uważa, że rozwój AI dokona tego w perspektywie nachodzÄ…cych dwóch dekad. Co ciekawe polskie spoÅ‚eczeÅ„stwo jest jednak podzielone również w kwestii dalszych prac nad tÄ… technologiÄ… – 25 proc. opowiada siÄ™ za ich wstrzymaniem, a 33 proc. popiera ich kontynuacjÄ™.
– Mamy pole do edukacji, ponieważ akceptacja dla sztucznej inteligencji, jej rozwoju i zastosowaÅ„ jest wyższa wÅ›ród osób, które majÄ… na ten temat wiedzÄ™. Ci, którzy tej wiedzy nie majÄ…, częściej obawiajÄ… siÄ™ niewiadomego, podchodzÄ… z wiÄ™kszym sceptycyzmem – mówi dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Fundacji Digital Poland.
Istotny jest również fakt, że Polacy dostrzegajÄ… w AI nie tylko zagrożenia, ale i szanse. Åšrednio czterech na 10 badanych uważa, że AI może pomóc rozwiÄ…zać wiele globalnych i krajowych problemów, jak np. niedobór lekarzy i kierowców na rynku pracy, zmiany klimatu czy konieczna transformacja energetyczna. Prawie poÅ‚owa Polaków wskazaÅ‚a też, że rozwiÄ…zania oparte na AI już w tej chwili uÅ‚atwiajÄ… im życie.
