Wiadomości Branżowe

Trwa budowa polskiej bazy scenariuszy drogowych. Posłuży testowaniu pojazdów autonomicznych

Trwa budowa polskiej bazy scenariuszy drogowych. Posłuży testowaniu pojazdów autonomicznych
Testowanie pojazdów autonomicznych to jeden z kluczowych elementów rozwoju tej technologii. Konsorcjum zaÅ‚ożone przez Instytut Transportu Samochodowego i PolitechnikÄ™ WarszawskÄ… pracuje nad bazÄ… scenariuszy drogowych,

Testowanie pojazdów autonomicznych to jeden z kluczowych elementów rozwoju tej technologii. Konsorcjum zaÅ‚ożone przez Instytut Transportu Samochodowego i PolitechnikÄ™ WarszawskÄ… pracuje nad bazÄ… scenariuszy drogowych, charakterystycznych dla polskich warunków, które umożliwiÄ… szkolenie modeli AI. Scenariusze powstanÄ… dziÄ™ki platformie pomiarowej DARTS-PL, zÅ‚ożonej z szeregu sensorów, które bÄ™dÄ… zbierać dane o infrastrukturze, znakach drogowych i zachowaniach kierowców w wybranych lokalizacjach na mapie Polski. 

Projekt DARTS-PL ma na celu budowÄ™ polskiej bazy danych scenariuszy drogowych do testowania pojazdów zautomatyzowanych i pojazdów wysoce zautomatyzowanych, to znaczy pojazdów autonomicznych. Naszym celem jest nagranie 840 scenariuszy, które bÄ™dÄ… odzwierciedlaÅ‚y warunki drogowe panujÄ…ce w Polsce, na polskich drogach – mówi agencji Newseria Aleksandra Rodak, starsza specjalistka badawczo-techniczna w Instytucie Transportu Samochodowego. – Zależy nam na tym, żeby to byÅ‚o odzwierciedlenie polskich warunków, ponieważ w Polsce mamy trochÄ™ innÄ… infrastrukturÄ™, inne znaki drogowe, zachowanie kierowców jest też zgoÅ‚a inne niż w pozostaÅ‚ych krajach na Å›wiecie, dlatego bardzo nam zależaÅ‚o, żeby taka polska narodowa baza danych powstaÅ‚a. JesteÅ›my na etapie, w którym możemy już wyjeżdżać na drogi, możemy zacząć nagrywać.

Na stronie internetowej projektu darts-database.com znajduje siÄ™ mapa z wybranymi lokalizacjami (bÄ™dzie ich docelowo ponad 100). Każde z tych miejsc –zarówno infrastruktura, jak i znaki drogowe oraz zachowania innych kierowców – zostanie nagrane kilkukrotnie, w różnych warunkach: za dnia i w nocy oraz w różnych porach roku. Jak podkreÅ›la ekspertka, wskazane na mapie lokalizacje to miejsca problematyczne dla kierowców, w których zdarza siÄ™ najwiÄ™cej wypadków, ale też charakterystyczne dla polskich regionów.

– ZbudowaliÅ›my przy pomocy naszych partnerów technologicznych pojazd badawczy, którym wyjeżdżamy na drogi i bÄ™dziemy ogrywać dane miejsca. NastÄ™pnie Politechnika Warszawska, partner, konsorcjant projektu DARTS-PL, bÄ™dzie odpowiedzialna za naÅ‚ożenie adnotacji, maÅ‚ych prostokÄ…tów informujÄ…cych o tym, jakiego typu obiekt znajduje siÄ™ na danym nagraniu, czy jest to osoba piesza, czy jest to samochód, czy budynek. GÅ‚ównie rzeczy, które znajdujÄ… siÄ™ w ruchu, bÄ™dÄ… oznaczane takimi adnotacjami – wskazuje Aleksandra Rodak.

A to już wiesz?  epay Polska powiÄ™ksza sieć lokalizacji, w których dostÄ™pne sÄ… kupony paysafecard

Adnotacja to technika rozpoznawania i oznaczania etykietÄ… każdego obiektu w zbiorze danych, tj. klatce nagrania lub ramce. Dane te sÄ… kluczowe dla szkolenia modeli AI w celu wykrywania obiektów, rozumienia otoczenia drogowego i podejmowania decyzji dotyczÄ…cych jazdy w czasie rzeczywistym. Zautomatyzowane narzÄ™dzia do adnotacji, oparte na algorytmach uczenia maszynowego, usprawniajÄ… ten proces, automatycznie identyfikujÄ…c i etykietujÄ…c poszczególne typy obiektów: pieszych, pojazdy, znaki drogowe czy oznakowania pasów ruchu. Zautomatyzowana adnotacja nie tylko przyspiesza przetwarzanie danych, ale także poprawia dokÅ‚adność i skalowalność.

Mobilna platforma pomiarowa DARTS-PL wykorzystuje zaawansowane instrumentarium sensoryczne, w tym m.in. cztery LiDAR-y, siedem kamer, które zapewniajÄ… pokrycie 360°, sześć radarów czy kamerÄ™ termowizyjnÄ…. Stworzona na podstawie tych pomiarów baza obejmie 840 scenariuszy i planowane 168 tysiÄ™cy klatek danych, 15 typów uczestników ruchu (w tym pieszych, rowerzystów czy maszyn rolniczych), ponad 100 różnych znaków drogowych, 27 zdarzeÅ„ specjalnych, a także różnorodnÄ… infrastrukturÄ™ (np. przejazdy kolejowe i wszystkie klasy dróg).

– Pojazdy autonomiczne opierajÄ… siÄ™ na algorytmach sztucznej inteligencji, to znaczy algorytmach uczenia maszynowego. Å»eby móc poprawnie zaprojektować algorytm sterowania, potrzebujemy danych uczÄ…cych – wskazuje ekspertka ITS. – Testowanie jest bardzo istotne z uwagi na to, że wpÅ‚ywa na jakość, na dokÅ‚adność sterowania pojazdu autonomicznego w przyszÅ‚oÅ›ci, na jego zachowanie i bezpieczeÅ„stwo. Jeżeli algorytm sterowania bÄ™dzie dobrze nauczony, dobra baza bÄ™dzie wgrana jako baza uczÄ…ca, zawarte w niej adnotacje również bÄ™dÄ… wysokiej jakoÅ›ci i bÄ™dÄ… poprawne, to samochód bÄ™dzie odpowiednio rozpoznawaÅ‚ wszystkich uczestników ruchu drogowego i bÄ™dzie potrafiÅ‚ siÄ™ zachować odpowiednio do warunków.

WedÅ‚ug zapowiedzi twórców projektu scenariusze drogowe bÄ™dÄ… szeroko dostÄ™pne – zarówno do użytku naukowego, jak i komercyjnego.

– Liczymy na to, że osoby projektujÄ…ce algorytmy sterowania pojazdów autonomicznych bÄ™dÄ… korzystaÅ‚y z naszej bazy i na jej podstawie trenowaÅ‚y swoje algorytmy, żeby pojazd, który finalnie znajdzie siÄ™ na polskich drogach, byÅ‚ w stanie zareagować i odnaleźć siÄ™ w polskich warunkach drogowych – podkreÅ›la Aleksandra Rodak.

A to już wiesz?  Sieci handlowe i producenci żywnoÅ›ci wycofujÄ… jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych

Jak zaznacza ITS, algorytmy AI wymagajÄ… ogromnych iloÅ›ci wysokiej jakoÅ›ci danych treningowych. Choć dostÄ™pnych jest okoÅ‚o 200 publicznych baz danych dla pojazdów autonomicznych, tylko 90 z nich ma zastosowanie w nauce sterowania AV. Poza tym wiele z nich wykorzystuje ograniczonÄ… liczbÄ™ sensorów lub cechuje siÄ™ niskÄ… jakoÅ›ciÄ… danych. PrzykÅ‚adowo algorytmy trenowane na danych z USA mogÄ… z kolei dziaÅ‚ać niepoprawnie w Europie z powodu odmiennej charakterystyki ruchu i infrastruktury.

Na Å›wiecie jest okoÅ‚o 200 baz danych tego typu. Niestety nie wszystkie sÄ… otwarte do użytku komercyjnego, nie wszystkie sÄ… dostÄ™pne również dla oÅ›rodków badawczych, część jest pozamykana wyłącznie na potrzeby danej firmy, danego dewelopera systemu. My bÄ™dziemy naszÄ… bazÄ™ udostÄ™pniać non-profit. Każdy, kto siÄ™ do nas zgÅ‚osi, bÄ™dzie mógÅ‚ jÄ… otrzymać i przetestować. WiÄ™c wychodzimy naprzeciw klientowi i liczymy na to, że również oÅ›rodki naukowe czy usÅ‚ugodawcy z innych krajów Å›wiata bÄ™dÄ… siÄ™ do nas zgÅ‚aszać – wskazuje starsza specjalistka badawczo-techniczna w Instytucie Transportu Samochodowego. 

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy