Wiadomości Branżowe

W czasie pandemii Polacy zaczęli korzystać z carsharingu na dłuższe dystanse. Na krótkoterminowy wynajem aut stawia też coraz więcej firm

W czasie pandemii Polacy zaczęli korzystać z carsharingu na dłuższe dystanse. Na krótkoterminowy wynajem aut stawia też coraz więcej firm
W czasie kolejnych lockdownów mobilność Polaków byÅ‚a mniejsza, ale z drugiej strony wÅ‚asny samochód staÅ‚ siÄ™ jedynym pewnym i bezpiecznym Å›rodkiem transportu. Za zmianami wynikajÄ…cymi z obostrzeÅ„ pandemicznych

W czasie kolejnych lockdownów mobilność Polaków byÅ‚a mniejsza, ale z drugiej strony wÅ‚asny samochód staÅ‚ siÄ™ jedynym pewnym i bezpiecznym Å›rodkiem transportu. Za zmianami wynikajÄ…cymi z obostrzeÅ„ pandemicznych szybko nadążyÅ‚y też firmy carsharingowe, które wprowadziÅ‚y do oferty usÅ‚ugÄ™ dezynfekcji pojazdu, tak żeby ich użytkowanie byÅ‚o bezpieczne dla zdrowia. Po chwilowym zahamowaniu popytu w ubiegÅ‚ym roku w kolejnych miesiÄ…cach klienci chÄ™tniej siÄ™gali po auta na minuty. I to nie tylko na krótkich dystansach, lecz również na dÅ‚uższe podróże. – MusieliÅ›my rozszerzyć naszÄ… ofertÄ™ o pakiety dobowe czy tygodniowe i weszliÅ›my do 100 kolejnych miast – mówi Maciej Panek z PANEK Carsharing. Wynajem aut na minuty – zamiast wÅ‚asnej floty – rozważa też coraz wiÄ™cej firm.

– Pandemia wpÅ‚ynęła rozwojowo na polski rynek carsharingowy. W pierwszej fali byliÅ›my skonsternowani i nie wiedzieliÅ›my, jak sobie z tym poradzić, ale później nastÄ…piÅ‚a decyzja, że wchodzimy w inwestycje. W czasie pandemii liczba lokalizacji, w których byliÅ›my obecni, wzrosÅ‚a najpierw do 150, a potem 250 miast. W efekcie jesteÅ›my teraz obecni we wszystkich miastach w Polsce, które majÄ… powyżej 20 tys. mieszkaÅ„ców – wskazuje w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Maciej Panek, prezes zarzÄ…du PANEK Carsharing.

Kolejne lockdowny i restrykcje zwiÄ…zane z przemieszczaniem siÄ™, obawy przed zakażeniem czy praca zdalna spowodowaÅ‚y, że popyt na usÅ‚ugi carsharingu poczÄ…tkowo zmalaÅ‚. Z drugiej strony część osób – z obawy przed zakażeniem – zrezygnowaÅ‚a z transportu miejskiego i publicznego, część byÅ‚a do tego zmuszona, bo na czas pandemii niektóre połączenia autobusowe i kolejowe zostaÅ‚y zawieszone. WÅ‚asny samochód staÅ‚ siÄ™ jedynym pewnym i bezpiecznym Å›rodkiem transportu. Nie każdy jednak jest posiadaczem auta, dlatego na carsharing zdecydowaÅ‚a siÄ™ część spoÅ›ród tych osób, które wczeÅ›niej z niego nie korzystaÅ‚y.

Z październikowego raportu Fundacji Digital Poland („Pandemia a wspóÅ‚dzielona mobilność”) wynika, że odsetek aktywnych użytkowników carsharingu, korzystajÄ…cych z tej usÅ‚ugi przynajmniej kilka razy w miesiÄ…cu, zmniejszyÅ‚ siÄ™ z 35 do 20 proc., za to zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ (z 11 do 17 proc.) odsetek korzystajÄ…cych kilka razy w tygodniu. 45 proc. użytkowników zadeklarowaÅ‚o, że w kolejnych szeÅ›ciu miesiÄ…cach zamierza korzystać z usÅ‚ugi carsharingu tak samo czÄ™sto jak do tej pory. Co piÄ…ty zadeklarowaÅ‚, że bÄ™dzie korzystać z wynajmu aut na minuty rzadziej, a 14 proc. – że częściej.

A to już wiesz?  Kolejny wzrost pÅ‚acy minimalnej dużym wyzwaniem dla firm. WiÄ™kszość z nich planuje podwyżki także dla pozostaÅ‚ych pracowników, ale w mniejszej skali

– Klienci w czasie pandemii zmienili swoje przyzwyczajenia dotyczÄ…ce carsharingu. WczeÅ›niej jeździli gÅ‚ównie na minuty, na krótkich dystansach. Natomiast kiedy przyszÅ‚a pierwsza, a potem druga fala pandemii i rozszerzyliÅ›my liczbÄ™ naszych lokalizacji, klienci zaczÄ™li poruszać siÄ™ po caÅ‚ej Polsce, dystanse zaczęły być coraz dÅ‚uższe. To spowodowaÅ‚o, że zdecydowaliÅ›my siÄ™ rozszerzyć naszÄ… ofertÄ™ wynajmu aut nie tylko na minuty, ale też na pakiety dobowe czy tygodniowe, które obecnie sÄ… bardzo chÄ™tnie wykorzystywane przez klientów – wskazuje prezes zarzÄ…du PANEK Carsharing.

Pandemia wymusiÅ‚a też na firmach dziaÅ‚ajÄ…cych w branży carsharingu konieczność natychmiastowego przystosowania siÄ™ do nowych realiów rynkowych, w tym m.in. dużo czÄ™stszÄ… dezynfekcjÄ™ pojazdów i zrewidowanie swojego modelu biznesowego. Część z nich nie poradziÅ‚a sobie z przejÅ›ciowymi problemami i spadkiem popytu. W efekcie w październiku litewska firma City Bee (oferowaÅ‚a flotÄ™ pojazdów dostawczych) poinformowaÅ‚a, że po dwóch latach wycofuje siÄ™ z Polski. Z kolei na poczÄ…tku lutego Innogy Go! (operator floty samochodów elektrycznych na wynajem) ogÅ‚osiÅ‚o, że w marcu zniknie z warszawskich ulic. DziaÅ‚alność zakoÅ„czyÅ‚y również eCar od Taurona oraz GreenGoo. Prezes PANEK Carsharing ocenia jednak, że nie zwiastuje to problemów caÅ‚ej branży.

– ZakoÅ„czenie dziaÅ‚alnoÅ›ci jednego z liderów warszawskiej branży carsharingu to dla nas z jednej strony przykra niespodzianka, bo konkurencja zawsze stymuluje do poprawiania jakoÅ›ci. Z drugiej strony przyznam, że nie jest to dla nas zaskoczenie. Carsharing wyłącznie na autach elektrycznych siÄ™ nie sprawdza, inwestycja tego typu jest nieopÅ‚acalna i nierentowna. Natomiast to absolutnie nie oznacza problemów, a tym bardziej koÅ„ca branży carsharingowej. Na przykÅ‚adzie naszej firmy widzimy, że liczba klientów jest coraz wiÄ™ksza. Notujemy ponad tysiÄ…c nowych klientów dziennie, a obroty caÅ‚y czas rosnÄ…. Dlatego perspektywy rynku na ten i przyszÅ‚y rok postrzegamy w bardzo dobrych barwach – ocenia prezes najwiÄ™kszej firmy carsharingowej w Polsce.

W tej chwili PANEK CarSharing, po niespeÅ‚na czterech latach dziaÅ‚alnoÅ›ci, ma już ponad 50-proc. udziaÅ‚ w polskim rynku, dysponujÄ…c flotÄ… ok. 2,3 tys. samochodów. Firma skupia siÄ™ m.in. na rozwijaniu swojej floty, liczÄ…cej 30 różnych modeli aut, oraz wprowadzaniu elastycznych pakietów i taryf, jak najbardziej odpowiadajÄ…cych zapotrzebowaniu klientów.

A to już wiesz?  W lipcu ma być gotowy projekt wspólnej polityki rolnej po 2027 roku. Rolnicy obawiajÄ… siÄ™ niekorzystnych zmian w finansowaniu

– Z perspektywy klienta kluczowe w carsharingu sÄ… przede wszystkim dostÄ™pność samochodów oraz elastyczność oferty cenowej, Å¼eby każdy – w zależnoÅ›ci od swojego zapotrzebowania – dostaÅ‚ ofertÄ™ uszytÄ… na miarÄ™. To też ostatecznie stymuluje wzrost zainteresowania tÄ… usÅ‚ugÄ… – mówi Leszek LeÅ›niak, dyrektor wykonawczy w PANEK Carsharing.

Carsharing już od kilku lat jest – zarówno w Polsce, jak i w Europie – jednÄ… z najbardziej dynamicznie rozwijajÄ…cych siÄ™ usÅ‚ug w obszarze mobilnoÅ›ci. Z ubiegÅ‚orocznego, sierpniowego badania przeprowadzonego przez IQS dla Fundacji Digital Poland wynika, że 34 proc. Polaków przynajmniej raz w ciÄ…gu poprzedzajÄ…cych 12 miesiÄ™cy skorzystaÅ‚o z firmy lub aplikacji do wynajmu aut na minuty. Na ten typ usÅ‚ug przed wybuchem pandemii użytkownicy przeznaczali Å›rednio 133 zÅ‚ miesiÄ™cznie, dostrzegajÄ…c szereg zalet takich jak wygoda, oszczÄ™dność czasu czy brak obowiÄ…zków zwiÄ…zanych z obsÅ‚ugÄ… pojazdu.

Dyrektor wykonawczy PANEK Carsharing podkreÅ›la, że szansÄ… rozwoju dla branży jest już nie tylko rynek klientów indywidualnych, lecz także firmowych. Wynika to gÅ‚ównie z faktu, że przedsiÄ™biorstwa – w obliczu recesji, spadku przychodów i ciÄ™cia kosztów – bÄ™dÄ… coraz częściej ograniczać albo rezygnować z posiadania wÅ‚asnych flot.

– UsÅ‚ugodawcy carsharingu w Polsce coraz chÄ™tniej spoglÄ…dajÄ… w kierunku ofertowania przedsiÄ™biorstw – mówi Leszek LeÅ›niak. – Okres pandemiczny zmienia optykÄ™ przedsiÄ™biorców i ich podejÅ›cie do zarzÄ…dzania transportem, podróżami sÅ‚użbowymi i wÅ‚asnÄ… flotÄ…, która w dużych firmach czÄ™sto jest mocno rozroÅ›niÄ™ta. Tymczasem rozwój zdalnej pracy zmniejszy zapotrzebowanie na podróże sÅ‚użbowe, a carsharing – dziÄ™ki elastycznym rozwiÄ…zaniom i możliwoÅ›ci naliczania opÅ‚at tylko za faktyczny czas wykorzystywania pojazdu – jest znacznie ciekawszÄ… opcjÄ… niż utrzymywanie flot kilkuset lub kilku tysiÄ™cy aut.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy